• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4657 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۰ خرداد

رييس‌ جمهوري در تماس تلفني با وزراي نيرو، بهداشت و آموزش و پرورش مطرح كرد

آب خوزستان، آمار كرونا و انعطاف آموزشي

نمي‌توانيم فضاي مجازي را تعطيل يا محدود كنيم

استاندار خوزستان كه اين روزها به ‌واسطه برگزاري دادگاه فساد اقتصادي مديرعامل شركت نيشكر هفت‌تپه، حواشي زيادي حول محور فعاليت اقتصادي او و خانواده‌اش وجود دارد، روز پنجشنبه خبر داده ‌بود كه رهبري در پي اعتراض مردم غيزانيه با برداشت ۵۰ ميليون يورو از صندوق ذخيره ارزي براي حل مشكل آب و فاضلاب خوزستان موافقت كرده‌‌اند. آن هم درحالي كه در ادامه اين خبر با تيتر موافقت رهبري با برداشت 100 ميليون يورويي تكميل شد تا مشخص شود، مبلغ مورد اشاره استاندار خوزستان صرفا مربوط به سال جاري بوده و قرار است 50 ميليون يورو نيز در سال آينده به اين منظور برداشت شود. در همين راستا بعدازظهر روز جمعه رييس‌جمهوري نيز روند حل مشكلات آب غيزانيه را در گفت‌وگويي تلفني پيگيري كرد. آن ‌طور كه پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري خبر داده، حسن روحاني با اشاره به دستورات قبلي كه از لحظه بروز مشكل آب براي مردم منطقه غيزانيه اهواز به وزير نيرو و استاندار خوزستان داده بود، بار ديگر به وزير نيرو دستور داد، حل كامل و سريع مشكل آب منطقه غيزانيه اهواز را شخصا به صورت مستمر پيگيري كند تا نهايتا تا انتهاي خرداد ماه به حل قطعي مشكل منجر شود و برنامه‌ريزي‌ها به گونه‌اي باشد كه در آينده شاهد بروز چنين مشكلاتي در زمينه تامين آب آشاميدني در هيچ نقطه‌اي از كشور به ويژه خوزستان نباشيم. حسن روحاني روز جمعه در گفت‌وگوي تلفني با وزير نيرو با اشاره به گزارش وزير درخصوص برنامه‌ريزي براي افتتاح 250 طرح در اين حوزه به ارزش 50 هزار ميليارد تومان در سراسر كشور با قدرداني از تلاش‌هاي انجام شده از سوي وزارت نيرو در مورد طرح‌هاي آب و برق كشور بر برنامه‌ريزي براي سرعت عمل بيشتر در به بهره‌برداري رسيدن اين پروژه‌ها تاكيد كرد.

سفرهاي برون‌ شهري و افزايش كرونا

رييس‌جمهوري همچنين ديروز با سعيد نمكي، وزير بهداشت در مورد روند مديريتي كوويد-19 گفت‌وگويي تلفني داشت و بر اجراي پروتكل‌هاي بهداشتي در سراسر كشور تاكيد كرد. حسن روحاني پس از استماع گزارش وزير بهداشت و در پاسخ به نگراني او درخصوص افزايش رشد تعداد مبتلايان پس از انجام سفرهاي بين‌شهري در تعطيلات عيد فطر و نگراني از اين بابت با توجه به در پيش بودن تعطيلات تابستاني تاكيد كرد:«وزارت بهداشت با همكاري وزارت كشور و صداوسيما براي اطلاع‌رساني مردم و دادن هشدارهاي لازم درخصوص پرهيز از سفرهاي غيرضرور كه منجر به انتقال ويروس مي‌شود، اقدامات لازم را انجام دهند.» روحاني در ادامه با بيان اينكه در شرايط فعلي همچنان ناگزير به زندگي و همزيستي همراه با كرونا هستيم از همه مردم كشور خواست همچنان رعايت كامل و با دقت پروتكل‌هاي بهداشتي را در دستوركار قرار دهند تا احيانا با اوج‌‌گيري دوباره بيماري به‌ خاطر عدم اصول بهداشتي، ناچار به بازگرداندن برخي محدوديت‌ها نشويم كه آثار و تبعات زيان‌باري براي زندگي اجتماعي و اقتصاد به همراه خواهد داشت. سعيد نمكي، وزير بهداشت در گفت‌وگو با رييس‌جمهوري ضمن ارايه گزارش كاملي از روند مقابله با بيماري در كشور همچنين اقدامات انجام شده براي مهار رشد تعداد مبتلايان در برخي استان‌ها و شهرها نسبت به افزايش انتقال ويروس به ‌خاطر انجام سفرهاي بين‌شهري از سوي مردم ابراز نگراني كرد. رييس‌جمهوري همچنين در گفت‌وگوي تلفني با محسن حاجي‌ميرزايي، وزير آموزش و پرورش دستور داد با همكاري وزارت بهداشت پروتكل‌هاي بهداشتي در مراكز آموزشي براي برگزاري امتحانات حضوري در برخي مقاطع تحصيلي به گونه‌اي رعايت شود كه دانش‌آموزان و والدين آنها دغدغه و نگراني نداشته باشند و در اين خصوص انعطاف‌هاي لازم براي نگراني آنان رعايت شود.

هر پنجشنبه يك افتتاح

4 پروژه‌ زيرساختي حوزه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به ارزش 2 هزار و 280 ميليارد تومان روز پنجشنبه با دستور حسن روحاني، رييس‌جمهوري رونمايي شد و به بهره‌برداري رسيد. رييس‌جمهوري در اين مراسم با يادآوري «هر پنجشنبه يك افتتاح بزرگ» سخن خود را با اقتصاد سنتي و ديجيتال آغاز كرد و گفت كه فرآيند رسيدن از اقتصاد سنتي به اقتصاد ديجيتال در همه زمينه‌ها بايد طي شود. او با تاكيد بر روزهاي اوج كرونا و زماني كه توصيه مي‌شد مردم كمتر به فروشگاه‌ها مراجعه كنند، نشان داده شد كه شركت‌هاي ديجيتالي مي‌توانند حركت بسيار بزرگي را در جامعه به وجود بياورد، حركت‌هاي بزرگي كه در همه ابعاد و بخش‌هاي جامعه از «الكترونيكي شدن پرونده‌هاي پزشكي افراد» تا «آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها» شاهد آن هستيم و اگر «زيرساخت‌هاي لازم» وجود نداشت، ميسر نبود. او حتي ديجيتالي شدن در حوزه سياست و جريان انتخابات را نيز گامي موثر دانست و گفت كه امروز مردم از طريق «موبايل هوشمند» انتخاب مي‌كنند. رييس‌جمهوري به برگزاري انتخابات الكترونيكي نيز اشاره كرد و گفت به ‌رغم آمادگي دولت براي برگزاري انتخابات به ‌صورت الكترونيكي هماهنگي لازم ميان وزارت كشور و شوراي نگهبان حاصل نشد. او توضيح داد با توجه به شرايط كرونا كه پايان مشخصي ندارد بايد به اين سمت رفت و تشريح كرد «راي‌دهنده كه راي‌اش مخفي است، لازم نيست ببيند اما نوع رأي را روي كانديداها آنلاين ببينند. ... مردم مي‌توانند آنلاين ببينند و تمام مسائلي كه اينجا اشتباه شد و آنجا دخالت شد و آنجا تقلب شد، همه اينها از بين مي‌رود و مردم مي‌بينند كه هيچ دستي هم دخالت ندارد؛ مردم رأي مي‌دهند و رأي‌شان هم مشخص است.» به گفته روحاني مبارزه با فساد و شفافيت نيز با تكيه بر فضاي ديجيتال ميسر مي‌شود.

آمار به روايت روحاني

رييس‌جمهوري در بخشي از سخنراني خود در مورد فضاي ديجيتالي، آمار و ارقامي ارايه و تاكيد كرد كه در اين چند سال ضريب نفوذ اينترنت به حدود ۴ برابر يعني از حدود ۲۷ درصد به 90 و خرده‌اي درصد رسيده كه به تبع آن اقتصاد ديجيتالي از ۱.۵ درصد به ۴ و خرده‌اي درصد افزايش يافته ‌است. ضمن اينكه به گفته روحاني «اساسا اين فضاي اينترنتي و فضاي مجازي، شرايط كشور را متحول كرده يعني سبك زندگي و رابطه زندگي را تغيير داده ‌است. ... نمي‌توان به بهانه سوءاستفاده اين فضا را محدود و اين روند را در كشور متوقف كنيم. يعني نمي‌توانيم بگوييم در كشور چون از اين فضا ممكن است يك كسي سوءاستفاده كند پس كلا اين فضا را تعطيل يا محدود كنيم.» رييس‌جمهوري در پايان بر «دولت الكترونيك» تاكيد كرد و گفت:«دولت الكترونيك و فضاي باز ارتباطات و فضاي مجازي ارزان و امن و قابل اعتماد براي مردم بسيار مهم است. امروز مردم ارتباطات، سخن گفتن، سفارش دادن، صله رحم، انفاق‌شان، پرداخت قبوض آب و برق و دريافت حساب‌هاي بانكي‌شان همه آمده در اين فضا؛ يعني اين فضا، فضاي بزرگي است كه مي‌تواند خدمات را انجام دهد و در اين شرايط ويروسي و كرونايي خيلي مي‌تواند به كشور كمك كند. هر چه فضا بازتر باشد، بيشتر ياري و كمك مي‌كند.» او همچنين خبر داد:«شوراي عالي فضاي مجازي تصميمات بسيار مهمي گرفته است. شبكه ملي اطلاعات به آن مفهومي كه بتواند نيازهاي جامعه را برطرف كند بسيار اهميت دارد كه روز به روز و فاز به فاز در حال تكميل شدن است و به پيش مي‌رود و اين خودكفايي هم بسيار مهم است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون