• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4658 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۱ خرداد

بورسي شدن شركت‌هاي آي‌سي‌تي راهي براي تحقق اقتصاد ديجيتال

«محمدجواد آذري‌جهرمي» با بيان اينكه خبري كه در خصوص هزينه‌هاي توسعه‌ زيرساخت‌هاي شبكه ملي اطلاعات منتشر شده كمي نادرست است، گفت: اينكه در خبري آمده است كه براي توسعه زيرساخت‌هاي ارتباطي شبكه ملي اطلاعات ۱۹ هزار ميليارد تومان هزينه شده، بايد بگويم رقم بيشتر از اينهاست و همان‌طور كه هفته گذشته نيز در خبرها آمد، صرفا يك بخش خصوصي بيش از ۱۰۰ هزار ميليارد تومان براي توسعه زيرساخت اين شبكه هزينه كرده است.عددي كه در گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس به آن اشاره كردند، بودجه‌اي است كه براي دولت در نظر گرفته شده است. گزارش مركز پژوهش‌ها به اين نكته اشاره مي‌كند كه در توسعه شبكه ملي اطلاعات بخش زيرساخت كه بر عهده وزارت ارتباطات بوده، خوب پيش رفته اما در بخش محتوا و خدمات كار پيش نرفته است.
وزير ارتباطات افزود: خبرگزاري‌ مهر به گزارش تهيه شده از سوي مركز پژوهش‌ها، معوج پرداخته است. ضمن اينكه بايد اشاره كنم، سازمان تبليغات جزو دستگاه‌هايي است كه وظايفي در حوزه محتوا دارد، همان حوزه‌اي كه گزارش مجلس مي‌گويد به خوبي پيش نرفته است. اين نهاد هم بايد بيايد و گزارش بدهد كه چه كار كرده است.وي تاكيد كرد: مطالبه‌گري آنها در لايه زيرساخت محترم است و ما هم در اين خصوص پاسخگو هستيم اما خودشان هم بايد پاسخگو باشند.آذري‌جهرمي تاكيد كرد: نتيجه هزينه‌هايي كه براي شبكه ملي اطلاعات انجام شده، اين است كه امروز اينترنت ۴G در تمام كشور در دسترس است و هسته شبكه زيرساخت توسعه يافته است. اينها كه نمي‌توانستند يك‌شبه و بدون بودجه شكل بگيرند. 
كمك به گسترش اقتصاد حوزه محتوا
وي با تاكيد بر اينكه بايد در حوزه محتوا بيش از گذشته فعاليت كرد، گفت: هدف‌گذاري ما اين است كه تا پايان امسال پنج ميليون اشتراك تلويزيون اينترنتي ايجاد كنيم، اين اقدام بستر يك اقتصاد بزرگ را ايجاد مي‌كند. عددي كه در حال حاضر در حوزه توليد محتوا سريال فيلم ايجاد مي‌شود عدد بزرگي است و مي‌توان گفت سه برابر اقتصاد فعلي است. بايد به اقتصاد حوزه محتوا بيش از گذشته پرداخته شود. مهيا كردن اين بستر و فراگير شدن خدمات ضمن تامين نيازمندي مردم در خانه، بسياري از آسيب‌هاي فرهنگي كه امروز علما متدين و خانواده‌ها در رابطه با آن حساسيت دارند را مرتفع مي‌كند.بخش محتوا جزو مسووليت‌هاي وزارت ارتباطات نيست، اما تهيه زيرساخت آن با ماست. مدل اقتصادي كه براي اين كار تعريف كرده‌ايم، تخصيص حدود ۸۰ ميليارد تومان به عنوان طرح تشويقي شركت‌هاي اينترنت خانگي و سرويس‌هاي vod (پخش ويديو) است كه هفته گذشته با حضور رييس‌جمهوري از آن رونمايي شد.
تكميل زيرساخت شبكه ملي در خرداد ماه
وي با بيان اينكه تكميل زيرساخت شبكه ملي اطلاعات خردادماه انجام مي‌شود، گفت: توسعه زيرساخت پدافندي يكي از مسائل مهم براي توسعه شبكه ملي اطلاعات است كه به همين مناسبت در تبريز يك مركز بزرگ را افتتاح خواهيم كرد، ضمن اينكه در مرداد ماه مركز داده مادر شبكه اطلاعات نيز در تهران راه‌اندازي مي‌شود و ظرفيت لازم براي ميزباني موتورهاي جست‌وجو باتوجه به نيازمندي كه وجود داشته در اختيارشان
 قرار مي‌گيرد.وزير ارتباطات با اشاره به اين مساله كه حضور شركت‌هاي استارت‌آپي مي‌تواند مشكلات اقتصادي بخش را مرتفع كند، افزود: در حوزه بورس ما دو مدل شركت داريم؛ يكي شركت‌هاي حوزه تلكام كه مشكل خاصي براي حضور در بورس ندارند، شركت‌هايي مانند شركت ملي مخابرات و همراه اول در حال حاضر در بورس فعال هستند و شركت‌هايي مانند آسياتك و شاتل نيز در حال تلاش براي ورود به بازار بورس هستند.
حضور تاكسي‌هاي اينترنتي در بورس
در حوزه فناوري اطلاعات شركت‌هاي استارت‌آپي مانند اسنپ و تپسي كه بزرگ شدند و اكنون پيشران اين حوزه هستند براي حضور در بورس علاقه‌مند هستند، چراكه اين كار شفافيت نظام ارزش‌گذاري و تامين منابع مالي آنها را مشخص مي‌كند. اما از آنجايي كه مشكلاتي در شناسايي ارزش دارايي‌هاي وجود دارد، ورودشان به بورس با تاخير همراه شده است. پرونده‌هاي آنها آماده و حمايت خوبي نيز صورت گرفته است.او در پايان تاكيد كرد: با توجه به تكاليف شبكه ملي اطلاعات و محدوديت‌هايي كه در تامين منابع بودجه در سال جاري داريم، ورود شركت‌ها به بورس مي‌تواند موانع موجود را برطرف كند و به توسعه زيرساخت‌هاي شبكه ملي و اقتصاد ديجيتال سرعت بخشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون