• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4660 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۳ خرداد

فيرحي در نشست جامعه، مردم و آسيب‌هاي اجتماعي از منظر امام(ره):

نيازمند بازانديشي در رابطه مذهب و حكمراني هستيم

گروه سياسي

حجت‌الاسلام داوود فيرحي مي‌گويد در ادبيات امام خميني اگر در جامعه مستضعفي وجود داشته باشد، مقصر آن سياست‌گذاران هستند. اين استاد دانشگاه معتقد است كه «ميزان مشروعيت و موفقيت دولت رابطه معكوسي با تعداد مستضعفان دارد.» فيرحي كه ديروز در نشست تخصصي جامعه، مردم و آسيب‌هاي اجتماعي ازمنظر امام خميني كه ازسوي معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي برگزار و به‌صورت آنلاين پخش شد، سخنراني مي‌كرد، از اين فرصت براي صحبت درباره بحران سلامت و جايگاه مستضعفان در ادبيات امام خميني استفاده كرد. اين عضو شوراي مركزي مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم تاكيد دارد كه «نيازمند بازانديشي در نسبت مذهب و حكمراني هستيم.» به گفته او، براي اين كار احتياج به فكر، انديشه و بيان مستمر درخصوص وضعيت خودمان داريم. پژوهشگر علوم سياسي و انديشه سياسي اسلام با بيان اينكه «به نظر مي‌رسد جامعه مرتبا به‌سمت اداري شدن پيش مي‌رود»، به نتيجه‌گيري ارسطو مبني بر اينكه نبايد اجازه داد جامعه ماشيني شود اشاره كرد و «تلنگر به انديشه‌ها و باورهاي جامعه» را به عنوان راه چگونگي اين مساله اعلام كرد. اين پژوهشگر علوم سياسي و انديشه سياسي اسلام با طرح اين پرسش كه «رهبراني مثل امام خميني چه مشي و انديشه‌‌اي براي مساله سلامت به‌ويژه سلامت اقشار مستضعف دارند و مفهوم مستضعف در ادبيات امام چه بود؟» به سخنراني‌هاي اوايل انقلاب امام اشاره كرد كه تلاشي است در تشريح و تبيين برخي مفاهيم اجتماعي همچون «مستضعف»؛ «امام معتقد بودند مستضعفان به ذات فقير نيستند، بلكه اين حكومت‌ها و ساختارهاي سياسي و رفتارهاي آنهاست كه انسان‌ها را به ورطه استضعاف مي‌كشاند.» به گزارش ايسنا، فيرحي با اشاره به اينكه در انديشه امام ناتواني ذاتي انسان‌ها نيست، اين مساله را قابل راستي‌آزمايي دانست. به‌عقيده فيرحي مي‌توان طبقات پايين مثلا كارتن‌خواب‌ها را سنجيد و متوجه هوش بالاي آنان شد؛ اين‌طور نيست كه عده‌اي ناتوان باشند و دولت يا ثروتمندان بر سر آنان منت بگذارند و آنها را مورد توجه و تفقد قرار دهند.

 

اگر مستضعفي در جامعه باشد، مقصر سياست‌گذارانند

اين عضو شوراي مركزي مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم تاكيد مي‌كند كه «در ادبيات امام خميني اگر در جامعه مستضعفي وجود داشته باشد، مقصر آن سياست‌گذاران هستند؛ ميزان مشروعيت و موفقيت دولت رابطه معكوسي با تعداد مستضعفان دارد. اين معيار عيار دروني خوبي بود كه توسط بنيانگذار جمهوري اسلامي مطرح شد.»

فيرحي در بخشي از اين نشست به وضعيت بحران سلامت پرداخت، بحران اين روزها را نه فقط در درمان و بهداشت، بلكه در كالاهاي اساسي مثل تغذيه و آموزش اوليه هم عنوان كرد. او معتقد است كه «جامعه گرسنه آسيب‌پذير است اما جامعه توانمند راحت‌تر از بيماري به‌خصوص بيماري كرونا عبور مي‌كند» و در همين راستا از «بيرون رفتن از خانه و قدم زدن» به عنوان دغدغه قشر ثروتمند جامعه در روزهاي كرونايي ياد مي‌كند و در ادامه يادآور مي‌شود كه همزمان با آن دغدغه‌هاي اقشار مرفه، اقشار كم‌درآمد و فقير، «غم نان و معيشت» داشتند. به‌گفته اين استاد دانشگاه مفيد قم، يك سياست‌گذار بايد در بحران سلامت به 2 مورد توجهي اساسي داشته باشد؛ «چگونگي سياست‌گذاري براي عدم ايجاد بحران» و «برنامه‌ريزي براي خروج از بحران».

فيرحي در ادامه به تعريف امام از جمهوري اسلامي با عنوان «حكومت مستضعفان» اشاره كرده و مي‌گويد كه بنيانگذار انقلاب اسلامي اعتقاد داشتند كه يكي از نعمت‌هاي جمهوري اسلامي، حكومت مستضعفان است. فيرحي در ادامه «حكومت مستضعفان» را چنين توصيف مي‌كند: «حكومت مستضعفان يعني حاكمان در شرايط و وضعيتي زندگي مي‌كنند كه جامعه را بفهمند و چنين حكومتي حكومت مستضعفان است كه درد محروميت را چشيده باشد.» اين استاد دانشگاه مفيد قم همچنين از امام خميني به عنوان مصداق تجربه محروميت ياد كرده و مي‌گويد: «با پوست و گوشت و استخوان‌شان تلخي آن را چشيده بودند؛ به همين دليل ايشان تاكيد داشتند رييس‌جمهور، رييس مجلس، وزرا و نمايندگان مجلس بايد محروميت را تجربه كرده باشند، در غير اين صورت نمي‌توانند سياست‌گذار سلامت باشند.»

فيرحي در ادامه با اشاره به اين موضوع كه «نسل دوم حكومت‌ها كه فرزندان مسوولان باشند، اصلا نمي‌دانند قضيه محروميت چيست»، تاكيد كرده كه پيش از اين، شخص امام هم به اين مهم اشاره كرده است. فيرحي بر اين پايه، يادآور مي‌شود كه از همين‌رو فرزندان مسوولان محروميت نمي‌كشند و اصلا نمي‌توانند درد و تلخي محروميت را درك كنند.

 

در جست‌وجوي جبران نابرابري، نه دولت سوسياليست

اين استاد دانشگاه مفيد قم در ادامه به تاكيد امام درخصوص تامين نان و معاش مستضعفان توسط دولت‌ها اشاره كرد و گفت: «امام از مسوولان خواستند در قضيه نان كاري كنند كه اغنياء مهمان فقرا شوند.» به عقيده او، دولت در سطح 4 حوزه بزرگ كالا و خدمات بايد ثروتمندان را مهمان فقرا كند؛ «نان، بهداشت، درمان و آموزش همگاني.» فيرحي در همين راستا تاكيد مي‌كند كه اگر قرار بر گرفتن ماليات از ثروتمندان است، اين كار نبايد ازطريق وضع ماليات قيمت نان، بهداشت، درمان و آموزش همگاني انجام شود؛ بلكه بايد از دارايي‌ها و كالاهاي سرمايه‌اي ثروتمندان دريافت شود.

اين پژوهشگر علوم سياسي معتقد است كه خصوصي‌سازي در اين 4 حوزه از ابتدا اشتباه بوده و با اشاره به الگوي به كار رفته در برخي كشورهاي توسعه‌يافته ازجمله نروژ، مي‌گويد كه ما هم مي‌توانيم براي درآمدهاي نفتي‌مان صندوق ذخيره ارزي تشكيل دهيم اما از طريق درآمدهاي مالياتي كشور را اداره كنيم و از محل سود صندوق ذخيره ارزي به مردم خدمات بهداشتي و تغذيه‌اي بدهيم. فيرحي در بخش پاياني سخنانش تاكيد مي‌كند كه «امام اصلا دنبال يك دولت سوسياليست نبودند؛ بلكه دنبال جبران نابرابري‌هاي في‌ما‌بين اقشار ضعيف و تهيدست جامعه با ثروتمندان جامعه بودند.»

 

همدلي، اتحاد و پرهيز از اختلاف

در اين مراسم كه به مناسبت فرارسيدن سالروز ارتحال بنيانگذار انقلاب اسلامي برگزار شد، علاوه بر حجت‌الاسلام فيرحي، حميدرضا طيبي، رييس جهاد دانشگاهي، عيسي عليزاده معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي، يحيي جهانگيري استاد حوزه و دانشگاه، سيدمحمد هاشمي رييس مركز فرهنگي دانشجويي امام، ولايت فقيه و انقلاب اسلامي و همچنين شيخ تاج‌الدين الهلالي رييس مركز ifta استراليا و استاد دانشگاه الازهر مصر حضور داشتند. رييس جهاد دانشگاهي هم در سخنراني در اين مراسم تاكيد كرد كه «اگر مي‌خواهيم به پيشرفت برسيم طبق فرمايش امام خميني بايد از اختلافات پرهيز كنيم و با هم همدل و متحد شويم.»

به گفته حميدرضا طيبي، منابع مادي و استعدادهاي انساني در اختيار داريم، فقط كافي است به باور برسيم و كارهاي بزرگ انجام دهيم كاري كه جوانان اين مرز و بوم در جهاد دانشگاهي انجام دادند. او معتقد است كه امروز هيچ مشكلي در حوزه‌هاي علمي، فناورانه و فرهنگي نداريم اگر مشكلي هم وجود دارد حاصل ناباوري و اعتماد نكردن به جوانان است و اگر مي‌خواهيم پيشرفت كنيم بايد از اختلاف‌ها پرهيز كنيم و با هم همدل و متحد شويم.

 


ستاد مركزي بزرگداشت امام خميني (س) در اطلاعيه‌اي تشريح كرد

جزييات مراسم بزرگداشت 14 خرداد 99

ستاد مركزي بزرگداشت امام خميني (س) با صدور اطلاعيه‌اي برنامه‌هاي سي و يكمين سالروز ارتحال ايشان را اعلام كرد. به گزارش جماران، بر اساس اين اطلاعيه «اجتماع عظيم و ميليوني پيروان حضرت امام خميني (سلام‌الله عليه) در مراسم بزرگداشت ۱۴ خردادماه در حرم مطهر آن حضرت امسال بنا به توصيه مسوولان بهداشتي كشور و ستاد ملي مبارزه با كرونا برگزار نخواهد شد.» بنابر اين اطلاعيه، در استان‌هايي كه وضعيت آنها سفيد اعلام شده، زمان و مكان برگزاري مراسم بزرگداشت كه با رعايت كامل دستورالعمل‌هاي بهداشتي خواهد بود، ازسوي ستادهاي استاني اطلاع‌رساني مي‌شود. ستاد مركزي بزرگداشت امام خميني (س) در اين اطلاعيه اعلام كرده كه «رهبري در روز ۱۴ خردادماه مستقيما ازطريق رسانه ملي با شما ملت بزرگ ايران سخن خواهند گفت» و «مشاركت در مسابقات و برنامه‌هاي متنوع معنوي و فرهنگي كه از سوي موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام و معاونت فرهنگي ستاد بزرگداشت با همكاري دستگاه‌هاي مختلف فرهنگي كشور و خصوصا برنامه‌هايي كه در شبكه‌هاي مختلف صداوسيما پيش بيني شده است»، به عنوان برنامه‌هاي جايگزين درنظر گرفته شده‌اند.  ستاد مركزي مراسم بزرگداشت حضرت امام اعلام كرد كه برنامه‌هايي براي اهداي بسته‌هاي حمايتي با همكاري ستاد اجرايي فرمان حضرت امام و ديگر دستگاه‌هاي ذيربط پيش‌بيني شده كه از طريق رسانه‌ها اطلاع‌رساني خواهد شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون