• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4660 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۳ خرداد

خبر ديپلماسي

موسوي: كره بايد همه دارايي ايران را عودت بدهد

سخنگوي وزارت خارجه در نشست خبري هفتگي خود در پاسخ به سوالي درباره اعلام ارسال يك محموله دارو و تجهيزات پزشكي توسط كره جنوبي به ايران به ارزش ۵۰۰ هزار دلار و اينكه آيا اين محموله از همان منابعي است كه ايران در كره جنوبي دارد، گفت: خيلي زحمت كشيدند! ۲ سال مذاكره با كره‌اي‌ها داشتيم و از آنجايي كه كره‌‌اي‌ها در اين زمينه متاسفانه به امريكايي‌ها گوش مي‌دهند و منتظر پاسخ مثبت امريكايي‌ها بودند حدود 7 ميليارد دلار پول ملت ايران است كه در كره بوده و بايد هر وقت مطالبه كرديم به صورت مقتضي به صورت نقد و كالا به كشور ما عودت داده مي‌شد كه متاسفانه كره‌اي‌ها در اين زمينه غفلت، تاخير و تعلل داشتند و بارها به آنها گوشزد كرديم كه آنچه به آن استناد مي‌كنيد، غيرقابل قبول و غيرقانوني است چون ايران تحت هيچ تحريم قانوني و بين‌المللي نيست و‌ آنچه امريكا انجام داده يك تحريم غيرقانوني و يكجانبه است و استناد به تحريم‌هاي امريكا نمي‌تواند ملاك عمل كره و ساير كشورها باشد. به گزارش فارس، سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: ما خواستار بازپس‌گيري همه دارايي‌هاي خودمان در كره هستيم، اين اقدام اگرچه كوچك و گام مثبت و با تاخير فراوان است، معتقديم كره‌اي‌ها بايد كمي بيشتر به اين مساله توجه كنند و روابط ديرينه و دوستانه ۲ كشور كه در مقاطعي زبانزد بوده را با دخالت كشورهاي ثالث مخدوش نكنند.


گذرگاه‌هاي مرزي ايران و عراق فعلا بسته مي‌ماند

سخنگوي هيات گذرگاه‌هاي مرزي عراق اعلام كرد كه گذرگاه‌هاي مرزي ميان ايران و عراق تا اطلاع ثانوي همچنان بسته خواهند بود. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري الاخبار، علاالدين القيسي، سخنگوي رسمي هيات گذرگاه‌هاي مرزي عراق روز دوشنبه اعلام كرد كه برخي رسانه‌هاي ايراني گفته‌اند كه جمهوري اسلامي ايران براي بازگشايي مرزهايش با عراق و از سرگيري سفر به عتبات عاليات برنامه‌ريزي مي‌كند، ما از طرف خود تاكيد مي‌كنيم كه مرزهايمان با ايران و كويت همچنان به ‌طور كامل در مقابل مبادلات تجاري و ورود مسافران بسته هستند. او تاكيد كرد: بستن ماندن گذرگاه‌هايمان با ايران تا اطلاع ثانوي ادامه خواهد داشت و بازگشايي آنها به آمار و داده‌هاي وزارت بهداشت بستگي دارد. سخنگوي گذرگاه‌هاي مرزي عراق خاطرنشان كرد كه اين مساله به برآورد‌هاي وزارت بهداشت بستگي دارد و ما به عنوان مسوول گذرگاه‌هاي مرزي براي سلامتي شهروندان اهميت قائل هستيم.


ارسال 11 تن تجهيزات پزشكي ايران به افغانستان

مقامات افغانستان از اهداي كمك 11 تني تجهيزات پزشكي از سوي جمهوري اسلامي ايران براي مبارزه با كرونا به كابل خبر دادند. به گزارش فارس وزارت بهداشت افغانستان اعلام كرد، ايران 11 تن تجهيزات پزشكي مبارزه با ويروس كرونا به افغانستان كمك كرده است. «بهادر امينيان» سفير ايران در كابل در مراسمي هدف از اين كمك‌هاي ايران به افغانستان را حفاظت از جان كارمندان درماني كه در خط نخست مبارزه با ويروس كرونا قرار دارند، عنوان كرد. امينيان تاكيد كرد كه اين نخستين كمك‌هاي ايران به افغانستان نيست بلكه تهران پس از اين نيز به ادامه‌ كمك‌هايش به كابل متعهد است. اين كمك‌ها كه شامل كيت‌هاي تشخيص ويروس كرونا، دستگاه‌هاي تنفس مصنوعي و لوازم آن، ماسك و مواد ضد عفوني مي‌شود به وزارت بهداشت تحويل داده شده است.  «بشير نورمل» معاون برنامه‌ريزي وزارت بهداشت افغانستان ضمن قدرداني از اين كمك ايران گفت: با وجود آنكه كشور ايران در حال حاضر در بحران ويروس كرونا قرار دارد؛ اما 11 تن تجهيزات طبي به افغانستان كمك كرده است. نورمل تجهيزات كمك ‌شده از سوي ايران را از ضروريات مهم بهداشتي خواند و خواهان كمك‌هاي بيشتر ايران در امر مبارزه با ويروس كرونا در افغانستان شد.


بازگشت 1400 ايراني از قطر در پي شيوع كرونا

سفارت جمهوري اسلامي ايران در قطر اعلام كرد كه با همكاري دولت اين كشور و براي مقابله با شيوع ويروس كرونا تاكنون بيش از ۱۴۰۰ نفر از هموطنان مقيم در قالب ۹ پرواز به كشور بازگشته‌اند. سفارت جمهوري اسلامي ايران در دوحه روز يكشنبه با صدور اطلاعيه‌اي ‌اعلام كرد كه پس از شيوع بيماري كرونا در قطر و اتخاذ تمهيدات پيشگيرانه در اين كشور با دولت قطر جهت رفع مشكلات هموطنان عزيز اقدامات و پيگيري‌هاي لازم را به عمل آورده و خوشبختانه دولت قطر نيز همكاري لازم را مبذول داشته است. بر اساس اين اطلاعيه در راستاي تسهيل بازگشت هم‌ميهنان عزيز به كشور با پيگيري‌هاي به عمل آمده تاكنون 9 مجوز پروازي اخذ و بيش از 1400 نفر از هموطنان به كشور باز گشته‌اند و پيگيري‌هاي لازم براي اخذ مجوزهاي پروازي جديد ادامه دارد. سفارت ايران افزود: در حال حاضر تعدادي زنداني ايراني در زندان‌هاي قطر وجود دارند كه بخش كنسولي سفارت تا پيش از بروز بحران كرونا، درخواست‌هاي آنان را به صورت مستقيم و مستمر پيگيري كرده است. با عنايت به اينكه به دليل اقدامات پيشگيرانه در زندان‌ها ملاقات با زندانيان ممنوع است، رسيدگي به درخواست‌ها و شرايط آنها از طرق لازم صورت پذيرفته و موضوع عفو يا انتقال اين افراد به كشور با مسوولان ذي‌ربط قطري دنبال شده است. به دليل ابتلاي برخي زندانيان زندان مركزي دوحه به ويروس كرونا، موضوع انتقال هموطنان زنداني با جديت در دستور كار قرار گرفته است و شرايط رفاهي و بهداشتي آنها به‌ طور مستمر در تعامل با مسوولان قطري پيگيري مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون