• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4660 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۳ خرداد

فرمانده قرارگاه خاتم‌النبيا :

40 درصد بنزين كشور را توليد مي‌كنيم

گروه اقتصادي

 «روزانه ۱۰۵ ميليون ليتر بنزين در كشور توليد مي‌شود كه ۴۰ درصد آن در پالايشگاه‌هاي متعلق به قرارگاه خاتم به توليد مي‌رسد.»

اين بخشي از صحبت‌هاي سعيد محمد، فرمانده قرارگاه خاتم در مصاحبه روز گذشته خود است. محمد در بخش ديگري از سخنان خود به طلب 40 هزار ميلياردي اين قرارگاه از دولت نيز اشاره كرد. اين طلب بابت به سرانجام رساندن پروژه‌هاي عمراني توسط قرارگاه است كه از سوي دولت تسويه نشده است.

 

تغييرات در تركيب سهامداران

ستاره خليج‌فارس

شروع انديشه ساختن پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس در سال 1385 بود. در آن سال 50 درصد سهام اين پالايشگاه در اختيار شركت پتروگاس(اندونزي) و 40 درصد نيز در اختيار شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران بود. پس از دو سال سهم شركت اندونزيايي به 15 درصد كاهش يافت و شركت نفت و گاز تامين 35 درصد كاهش در سهام شركت پتروگاس را در اختيار گرفت.

در سال 90 تركيب سهامداران مجددا تغيير كرد و تماما ايراني شد و شركت نفت و گاز تامين تقريبا نصف سهام اين پالايشگاه را به نام خود درآورد. تغيير چند باره تركيب سهامداران و اعمال تحريم‌ ‌سال‌هاي ابتدايي دهه 90 پيشروي كم پروژه را به دنبال داشت تا جايي كه تحريم‌ها باعث عدم ورود سرمايه‌گذاري براي اتمام آن شد.

در ماه‌هاي ابتدايي سال 95 حدود 650 ميليون يورو تسهيلات از صندوق توسعه ملي براي پروژه نفت ستاره خليج فارس تخصيص داده شد تا اينكه اواخر سال 97 سه فاز اول آن با ظرفيت توليد 360هزار بشكه در روز و با هدف توليد بنزين و گازوييل به بهره‌برداري رسيد. اين پالايشگاه توانست نياز به واردات سوخت به خصوص بنزين را به ‌طور كامل از بين ببرد و به گفته حسن روحاني از مرحله واردات سوخت به مرحله صادرات آن رسيده است. مدعاي اين گزاره صادرات سوخت به ونزوئلا توسط 5 نفتكش است كه آخرين نفتكش روز گذشته وارد آب‌هاي رسمي ونزوئلا شد تا محموله خود را تحويل دهد.

 

طلب 40 هزار ميلياردي

محمد در بخش ديگري از سخنان خود به سرمايه‌گذاري قرارگاه خانم در بخش پايين‌دستي نفت نيز اشاره كرد و گفت:«اين بخش‌ها سال‌هاست كه مغفول مانده و نياز به سرمايه‌گذاري دارد كه بايد آن را احيا كنيم.»

از سوي ديگر او در پاسخ به پرسشي درباره ورود قرارگاه خاتم به بنگاه‌داري پالايشگاه‌ها و پتروپالايشگاه‌هايي كه قرار است اين قرارگاه احداث كند، خاطرنشان كرد:«ساخت اين پتروپالايشگاه‌ها در جلوگيري از خام‌فروشي نقش بسزايي دارد و سال‌هاست كه مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب قرار دارد ولي از گذشته همواره با ساخت پالايشگاه مخالفت مي‌شد و اين مخالفت‌ها ادامه داشت كه سبب شد در حال حاضر در بخش فروش نفت به دليل تحريم‌ها با مشكل مواجه باشيم. با توجه به اينكه در حوزه ساخت پتروپالايشگاه‌ها، پروژه‌اي تعريف نشده لذا از سوي قرارگاه خاتم به وزارت نفت اعلام شد كه حاضر هستيم در اين زمينه سرمايه‌گذاري كنيم.»

رييس قرارگاه خاتم در بخش ديگري از سخنان خود به صادرات بنزين ايران نيز اشاره كرد و افزود:«روزانه ۱۰۵ ميليون ليتر بنزين در كشور توليد مي‌شود در حالي كه مصرف داخلي بسيار كمتر از اين ميزان است. در نتيجه صادرات بنزين كه به ونزوئلا داشته‌ايم، مي‌تواند براي ديگر كشورها هم تكرار شود. به خصوص كه بسياري از كشورها نيز متقاضي بنزين ايران هستند».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون