• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4660 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۳ خرداد

توضيحات غلامرضا شريعتي درباره تاخير در اعزام بالگرد و نيروهاي امدادي به خاييز:

4 منطقه جنگلي در خوزستان همزمان طعمه حريق شد

گروه اجتماعي | غلامرضا شريعتي، استاندار خوزستان درباره تاخير در اعزام نيروها براي مهار آتش‌سوزي در منطقه حفاظت شده خاييز در بهبهان توضيح داد و در گفت‌وگويي مفصل به بررسي مشكلات استان خوزستان پرداخت. عالي‌ترين مقام اجرايي خوزستان كه از تحريريه روزنامه اعتماد نيز بازديد كرد علاوه بر پرسش‌هاي «اعتماد» درباره گسترش حريق از بهبهان تا دهدشت در كهگيلويه و بويراحمد در منطقه خاييز به مسائلي ديگر از جمله مشكلات انتقال آب و دلايل كندي پروژه‌هاي اجرايي در خوزستان پاسخ داد كه گفت‌وگوي تفصيلي او به زودي در روزنامه منتشر مي‌شود.
شريعتي در انتقاد به اين موضوع كه امكان سريع‌تر اعزام نيرو و بالگرد براي اطفاي حريق وجود داشت ولي فرماندار بهبهان دير اقدام كرد، گفت: من نظر شما را نمي‌پذيرم زيرا از نخستين ساعات وقوع حريق در خاييز با فرماندار بهبهان در تماس بودم و او در محل حاضر بود و به من گزارش مي‌داد. خود او كوهنوردان را هدايت كرد و پشتيباني‌هاي لازم را با مسووليت خود تدارك ديد تا عمليات اطفاي حريق انجام شود. 
او با اشاره به حريق همزمان 4 منطقه جنگلي در خوزستان افزود: خود من در منطقه انديكا و لالي حاضر بودم و در همين زمان جنگل‌هاي گتوند، خسرج و خاييز در بهبهان طعمه حريق شد و ما در همه اين مناطق اطفاي حريق را مديريت كرديم. به شخصه پيگير هر 4 منطقه بودم. اتفاقا فرماندار بهبهان فرماندار زحمتكش، پابه‌كار و كم ادعايي است.
استاندار خوزستان در پاسخ به اين نكته كه فعالان محيط زيست در بهبهان از سهل‌انگاري و تاخير در اعزام نيرو و بالگرد گله‌مند بودند نيز توضيح داد: در جلسه‌اي كه اخيرا براي بررسي حريق داشتيم هم بر اين نكته تاكيد كردم كه محيط زيست و طبيعت مرز نمي‌شناسد و معتقدم كه هر جايي محيط زيست آسيب ببيند ما آثار آن را متحمل مي‌شويم. محيط زيست و منابع طبيعي سرمايه مملكت و در سطحي كلان‌تر سرمايه بشريت است. وقتي شاهد هستيم كه يخ‌هاي قطبي در حال آب شدن است و گرمايش زمين در حال وقوع است و آثار آن را ما در كشورمان شاهديم چگونه مي‌توان نسبت به حريق جنگل در استان همجوار يا حتي دورتر بي‌تفاوت بود. البته اختيار اعزام بالگرد متوجه من نبود و گله‌مندي‌هايي در مجموعه وزارت دفاع وجود داشت اما شخصا در مسجدسليمان در پايگاه هوانيروز ايستادم و پيگير شدم و البته پيگيري‌هاي آقاي دكتر كلانتري هم در تهران كمك كرد تا بالاخره 3 بالگرد به منطقه اعزام شد. اتفاقا به كهگيلويه و بويراحمد اعزام شد و من به اين فكر نكردم كه حريق در خوزستان است يا كهگيلويه و بويراحمد. توجه داشته باشيد كه كنترل اقليم از عهده ما خارج است. در همين مدت گاهي باد وزيده و آتش از سمت خوزستان به استان مجاور سرايت كرده و گاهي از آن سو به خوزستان بازگشته است. 
شريعتي در باره مديريت محيط زيست تاكيد كرد: در مورد مسائل طبيعت بايد آن را يكپارچه ببينيم و نبايد بخشي‌نگرانه عمل كنيم. 
با اين حال خبرها از خوزستان حاكي از آن است كه دست‌كم 50هزار اصله درخت و نهال در منطقه كرخه سوخته است. اين در حالي است كه مديركل منابع طبيعي خوزستان با اشاره به عمدي بودن آتش‌سوزي‌هاي خسرج و خاييز از معرفي افراد خاطي اين حوادث به دستگاه قضايي خبر داد.
بر اساس خبري كه ايسنا منتشر كرده است محمد الوندي رييس پارك ملي كرخه از سوختن ۵۰ هزار اصله درخت و نهال در آتش‌سوزي روز گذشته جنگل كرخه خبر داد و افزود: در پي آتش زدن كاه و كلش مزارع توسط كشاورزان، آتش به جنگل‌هاي كرخه سرايت كرده بود كه پس از حدود ۱۲ ساعت تلاش، حريق حدود ساعت ۱:۳۰ بامداد ديروز مهار شد.
همچنين كوروش كياني، مديركل منابع طبيعي خوزستان با اشاره به عمدي بودن آتش‌سوزي‌هاي خسرج و خاييز از معرفي افراد خاطي اين حوادث به دستگاه قضايي خبر داد و در اين باره به ايسنا توضيح داد: آتش‌سوزي‌هاي خسرج و خاييز صد درصد عمدي بوده است و افراد خاطي شناسايي و به دستگاه قضايي معرفي شده‌اند. اميدواريم با مقصران اين آتش‌سوزي‌ها برخورد جدي شود تا ديگر شاهد اين مسائل در منابع طبيعي خوزستان نباشيم.
او همچنين در توضيح وضعيت حريق جنگل در خوزستان ادامه داد: آتش‌سوزي جنگل‌هاي خسرج به صورت لكه‌اي بود و ميزان خسارت وارد شده به اين جنگل‌ها در دست بررسي است. اين آتش به صورت پراكنده در محدوده‌اي حدود ۵۰ هكتاري رخ داد. برآورد اوليه اراضي منابع طبيعي كه دچار حريق شده‌اند حدود ۲۰ هكتار است.
همچنين ايسنا در گزارش ديگري نوشت: در پي وقوع ۱۱۰ فقره آتش‌سوزي در عرصه‌هاي طبيعي استان‌هاي جنوبي و زاگرسي طي هفته گذشته، احتمال وقوع آتش‌سوزي طي ماه‌هاي آينده دور از انتظار نيست. اميد سجاديان، عضو هيات مديره انجمن نهضت سبز زاگرس در اين باره توضيح داده است: به علت بارش‌هاي خوب در فصل بهار و عدم حضور دام در برخي مناطق حفاظت شده، پوشش گياهي انبوه شده و خشكي اين گياهان، مناطق مختلف را مستعد بروز آتش‌سوزي مي‌كند.
سجاديان با اشاره به اينكه هر سال كانون‌هاي مستعد آتش‌سوزي تا حدودي از قبل شناسايي و مشخص مي‌شوند، گفت: اگر جوامع محلي اين مناطق پيش‌بيني شده، آموزش ببينند و امكانات لازم در اختيار آنان قرار گيرد، مي‌توانيم نسبت به اطفا و كنترل حريق با سرعت عمل بيشتري اقدام كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون