• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4660 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۳ خرداد

خون مايكل جردن هم از نژادپرستي به جوش آمد

بسيار عصباني هستم

مايكل جردن اسطوره بسكتبال جهان بيانيه‌اي در مورد مرگ جورج فلويد منتشر و در آن نژادپرستي گسترده در ايالات متحده را محكوم كرده است.
جردن در اين بيانيه كه توسط تيم شارلوت هورنتس منتشر شده، تيمي كه جردن در آن مشغول به فعاليت است، نوشته است: «من بسيار ناراحتم. اين واقعا دردناك است و من كاملا عصباني هستم. من در كنار كساني كه نژادپرستي و خشونت را در برابر مردم رنگين‌پوست كشورمان قرار مي‌دهند، ايستاده‌ام. ما به اندازه كافي درد كشيده‌ايم.»
جردن در حالي اين بيانيه را منتشر كرده است كه پيش‌تر به خاطر عدم تمايلش براي اظهارنظر در مورد مسائل سياسي، مورد انتقاد قرار گرفته بود. به خصوص او در اين زمينه با ساير ستاره‌هاي NBA نظير لبرون جيمز و كريم عبدالجبار كه به عنوان ستون‌نويس گاردين فعاليت مي‌كند، مقايسه مي‌شود. عبدالجبار روز گذشته در واكنش به ماجراي فلويد گفته بود: «اكنون دغدغه اصلي جامعه سياهپوستان اين است كه همسر يا فرزندان‌شان به خاطر راه رفتن در پارك يا رانندگي در خيابان كشته نشوند. وضعيت طوري شده كه سياهپوستان ترس بيرون آمدن از خانه را دارند. به همين دليل ويروس نژادپرستي، مرگبارتر از ويروس كروناست.» 
طي يك راي‌گيري براي انتخابات مجلس سنا در سال 1990، جردن در ايالت خودش يعني كاروليناي شمالي از حمايت از نماينده دموكرات‌ها هاروي گانت كه يك امريكايي آفريقايي‌تبار به حساب مي‌آمد مقابل نماينده جمهوري‌خواهان جسي هلمز كه يك نژادپرست بدنام بود، امتناع كرد.  جردن كه در آن زمان موفق به كسب نخستين عنوانش از 5 عنوان ارزشمندترين بازيكن فصل NBA شده بود، با رد اظهارنظر در مورد مسائل سياسي گفت: «جمهوري‌خواهان هم كفش ورزشي مي‌خرند.» البته جردن بعدها تاكيد كرد كه آن اظهارنظر صرفا يك شوخي بوده است. 
قهرمان شش دوره مسابقات NBA كه بزرگ‌ترين بسكتباليست تمام دوران محسوب مي‌شود روز يكشنبه گفت كه امريكايي‌ها بايد براي يافتن پاسخ براي مشكلات كشورشان با هم همكاري كنند. او در ادامه بيانيه‌اش گفت: «من راه‌حلي ندارم. اما صداي جمعي ما كه بسيار قدرتمند است، نشان مي‌دهد ما نمي‌توانيم تفاوت‌ها را بپذيريم. ما بايد به يكديگر گوش فرا دهيم. دلسوزي و همدلي نشان بدهيم و هرگز به وحشي‌گري خالي از معنا روي نياوريم.»
روز يكشنبه در بيش از 10 شهر امريكا اعتراضات زيادي صورت گرفت و جردن از مردم خواست به شكل مسالمت‌آميزي اعتراض كنند. وي نوشت: «ما بايد بيانيه‌هاي مسالمت‌آميز را در برابر بي‌عدالتي ادامه دهيم و خواستار پاسخگويي باشيم.» جردن بيانيه خود را با ابراز همدردي با خانواده فلويد و ديگران به پايان رساند. او نوشت: «قلب من همراه با خانواده جورج فلويد و ساير افراد بي‌شماري است كه زندگي‌شان از طريق اعمال پوچ و نژادپرستانه و ناعادلانه تحت تاثير قرار گرفته است.» ستاره سابق تيم شيكاگو بولز اخيرا به واسطه انتشار مستند آخرين رقص كه مربوط به زندگي حرفه‌اي‌اش مي‌شد در صدر اخبار قرار گرفته است. اين مستند روايتي است از آخرين قهرماني جردن در مسابقات NBA.
با اين بيانيه جردن نيز به صف طويل ورزشكاراني پيوست كه نسبت به مرگ جورج فلويد واكنش نشان داده‌اند. روز يكشنبه در دو بازي بوندسليگاي آلمان بازيكنان تيم دورتموند و مونشن گلادباخ به جورج فلويد اداي احترام كردند. جيدون سانچو مهاجم دورتموند كه در بازي برابر پادربورن موفق شد اولين هت‌تريك حرفه‌اي‌اش را انجام دهد بعد از گلزني پيراهنش را درآورد و جمله: «عدالت براي جورج فلويد» كه روي لباس زيرش نوشته شده بود را مقابل دوربين‌هاي تلويزيوني گرفت. اشرف حكيمي ديگر بازيكن دورتموند نيز بعد از گلزني همين رفتار را انجام داد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون