• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4660 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۳ خرداد

فيفا متعجب از تغييرات اساسنامه فدراسيون فوتبال

داريد اشتباه مي‌زنيد!

گروه  ورزش

 

 

اواخر ارديبهشت ماه فدراسيون فوتبال اعلام كرد پيش‌نويس اساسنامه جديد را براي فيفا ارسال كرده است. مهدي‌محمد نبي، دبيركل فدراسيون فوتبال در اين خصوص گفت: «جلسه با حضور كليه اعضا و تقريبا به مدت 10 ساعت به طول انجاميد. باتوجه به پيشنهادات واصله از اعضاي مجمع درخصوص اساسنامه و همچنين براساس الزامات فيفا و با رعايت قوانين داخلي كشورمان، به يك جمع‌بندي رسيده و موارد بررسي شده براي فيفا ارسال خواهد شد تا نظرات مشورتي فدراسيون جهاني در اين زمينه اخذ و درنهايت برابر مفاد اساسنامه، مجددا به اعضاي مجمع ارايه شود.» او در ادامه گفت: «يكي از مواردي كه در اين نشست بررسي شد، بحث ماده يك در اساسنامه بود. در اين ماده به ‌طور مشخص اعلام مي‌شود كه فدراسيون فوتبال به عنوان نهاد عمومي غيردولتي است.» 
بعد از اينكه دبير فدراسيون اعلام كرد هنوز اصلي‌ترين دغدغه فيفا در مورد مستقل يا دولتي بودن فدراسيون برطرف نشده، رسانه‌ها و كارشناسان در مورد موافقت احتمالي فيفا ترديدهايي را مطرح و به اين نكته اشاره كردند كه بعيد است فيفا با چنين وضعيتي كنار بيايد. حال تقريبا بعد از گذشت نزديك به 20 روز جواب فيفا به پيش‌نويس اساسنامه جديد به دست فدراسيون فوتبال كشورمان رسيده و مشخص شده فيفا نه تنها با اساسنامه جديد موافق نيست، بلكه از تغييرات متعجب است و آن را به‌ طور كلي حركت در جهتي اشتباه تشخيص داده است. فيفا در پيوست نامه خود نزديك به 80 مورد ايراد بزرگ و كوچك را برشمرده است و در پايان نامه تلويحا به اين نكته اشاره كرده كه در صورت تغيير نكردن موضع فوتبال ايران، مجبور مي‌شود دست به اقدامات جدي‌تري بزند. در اين نامه، فيفا عنوان كرده است: «اعمال تغيير در ماهيت چندين موضوع در اساسنامه فدراسيون فوتبال ايران تعجب‌برانگيز است، چراكه اين موضوعات پيش از اين توسط مسوولان فيفا، AFC، نايب‌رييس فدراسيون فوتبال ايران آقاي حيدر بهاروند و اعضاي سازمان اجرايي فدراسيون فوتبال ايران مورد بحث قرار گرفته است.»
طبق اعلام خبرگزاري مهر، اصلي‌ترين ايرادي كه به اساسنامه جديد وارد شده زير سوال رفتن استقلال فدراسيون فوتبال ايران است. فيفا در اين زمينه نوشته: «ماده‌هايي كه مي‌توانند تبعيت فدراسيون فوتبال ايران از ماده 14 و 19 بند 1 اساسنامه فيفا را تحت‌الشعاع قرار دهند. اين دو ماده به ‌طور خاص تصريح مي‌كنند كه كليه انجمن‌هاي عضو بايد امور خود را به‌ طور مستقل و بدون نفوذ ناخواسته از طرف شخص ثالث اداره كنند.» در يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي اين نامه كه تاكنون بارها از سوي فيفا عنوان شده، مجددا بر مغايرت پيش‌نويس اساسنامه فدراسيون فوتبال ايران با فدراسيون جهاني تاكيد شده است. فيفا در نامه خود پيرامون اين موضوع آورده است: «لازم به يادآوري است كه اساسنامه فعلي فدراسيون فوتبال ايران با الزامات اجباري FIFA كه در اساسنامه و مقررات آن تعريف شده، مطابقت ندارد.»
بعد از منتشر شدن خبر ايراداتي كه فيفا به اساسنامه جديد فدراسيون فوتبال ايران وارد كرده است، سايت فدراسيون فوتبال در خبري رسمي نسبت به اين قضيه واكنش نشان داد و توضيحاتي را ارايه كرد كه از فهواي آن چنين برمي‌آمد كه پاسخ فيفا امري عادي است و جاي نگراني وجود ندارد. 
ساعتي بعد نيز امير‌مهدي علوي، سخنگوي فدراسيون فوتبال كه به صورت تلفني در شبكه خبر حاضر شده بود در رابطه با 80 ايراد فيفا گفت: «اعداد مختلفي مطرح شده است. اين اساسنامه ميان فدراسيون و فيفا در تبادل است و نمي‌توانيم عددي را تاييد يا تكذيب كنيم، اما شايعاتي در اين باره مطرح مي‌شود. به نظر مي‌رسد همكاري در رسانه‌هاي گروهي به فدراسيون فوتبال كمك مي‌كند.» او همچنين افزود: «نظرات فيفا هم اعمال مي‌شود تا با جمع‌بندي نهايي، تعامل با نهادهاي بالادستي و البته انجام مراحل قانوني مربوط به قانون داخلي، اتفاقات خوبي بيفتد.» با اين وجود ديروز (دوشنبه) خبري منتشر شد كه فيفا قصد دارد كميته عادي‌سازي در ايران تشكيل دهد و فرآيند اصلاح اساسنامه را به شكل ديگري پيش ببرد. يعني چيزي شبيه به اتفاقي كه در سال 86 و بعد از تعليق فدراسيون فوتبال ايران رخ داد. همچنين در خبرها آمده كه علي كفاشيان قرار است رياست اين كميته را برعهده بگيرد. با اين حال كفاشيان رييس سابق فدراسيون فوتبال در مصاحبه‌اي اين امر را غيرمنطقي دانست و عنوان كرد: «اصلا اين موضوع منطقي نيست. الان هم هيات‌رييسه قانوني است و من هم نايب‌رييس هستم و اگر لازم باشد حاضرم كمك كنم. الان وضعيت فدراسيون براي اصلاح اساسنامه خوب است و حتما هم به‌زودي اين اتفاق رخ خواهد داد.» او همچنين در مورد ايرادهاي فيفا كه گفته مي‌شود بيش از 80 مورد است نيز گفت: «احتمالا ايرادهاي فيفا مربوط به مسائل انشايي است و خواستار اعمال مسائلي مانند يك حرف «و»، «ن»، «ب» و... اين مسائل هستند. كميته حقوقي و تدوين مقررات بايد سريع‌تر اين اصلاحات را انجام دهد و به دست فيفا بهانه ندهد. ايراد ۸۰ موردي فيفا صحت ندارد و نبي هم گفت كه برخي اطلاعات غلط مي‌دهند و امانتدار نيستند. مثلا فيفا مي‌گويد در فلان بند كلمه فرهنگي يا كلمه اجتماعي را هم بگنجانيم.»
تكذيب تعداد ايرادات فيفا در حالي صورت مي‌گيرد كه دو روز قبل سعيد آذري، مديرعامل فولاد خوزستان و عضو مجمع فدراسيون فوتبال درباره ايرادهاي فيفا به پيش‌نويس اساسنامه فدراسيون گفت: «ايرادها بيش از ۸۰ مورد است. من به عنوان يك فرد بي‌سواد در تاريخ ۲۹ بهمن توانستم ۳۰ ايراد را از اساسنامه پيدا كنم اما اعضاي كميته حقوقي فيفا كه در كارشان خبره و تيزبين هستند، بيش از ۸۰ مورد را پيدا كردند.» همچنين محمد دادكان، رييس سابق فدراسيون فوتبال در يك برنامه راديويي نسبت به ادعاهاي فدراسيون فوتبال در مورد اساسنامه واكنش نشان داد. دادكان در مورد ايرادات فيفا به پيش‌نويس اساسنامه و تكذيب آن توسط فدراسيون‌نشينان گفت: «ما تكذيب را خوب ياد گرفته‌ايم! همين الان در فدراسيون جلسه‌اي براي تغيير مجدد اساسنامه گذاشته‌اند، اما ببينيد منشا كار كجاست. خودم در جلسه تغيير اساسنامه به عنوان نماينده وزارت كار شركت كردم. اين اساسنامه در واقع دست‌نويس تفكرات وزارت ورزش است، نه فدراسيون فوتبال.» او همچنين در مورد اظهارات علي‌نژاد، معاون وزارت ورزش كه گفته بود دخالتي در اساسنامه فدراسيون نداريم، افزود: «اصلا چنين چيزي نيست. وزارت ورزش دارد اين اساسنامه را مانند ساير اساسنامه‌ها تنظيم مي‌كند، آن را به فدراسيون فوتبال مي‌دهد و مي‌گويد روي آن كار كنيد. نه اينكه فدراسيون اساسنامه را تنظيم و از نظرات وزارت ورزش و جوانان استفاده كند. برخي پرسنل وزارت ورزش، اين اساسنامه را با دلالي‌گري تهيه كرده‌اند. من دو بار در جلسات بودم كه وقتي ديدند حرف‌هايي مي‌زنم، ديگر مرا دعوت نكردند.» رييس پيشين فدراسيون فوتبال در پاسخ به اين سوال كه آيا روند فعلي نتيجه‌اي دربر خواهد داشت يا خير نيز تصريح كرد: «خير. كار سختي است. كسي كه دبيركل فدراسيون فوتبال شده است، مي‌گويد همه‌ چيز درست است و انجام شد. چه كسي اين اساسنامه را ديد؟ ما درباره آن با هم صحبت مي‌كنيم، اما چه كسي گوش كرده و به آن عمل مي‌كند؟» با تمام اين تفاسير به نظر مي‌رسد اوضاع آن‌چنان كه فدراسيون فوتبال و سخنگويش عنوان مي‌كنند عادي نيست. اول به اين خاطر كه در پاسخ نامه فيفا چندين‌بار به فدراسيون فوتبال كشورمان اولتيماتوم داده شده است و طبق ادعاي خبرگزاري مهر، فدراسيون فوتبال تنها تا پايان همين هفته فرصت دارد نواقص را برطرف كند و دوم به اين دليل كه آنچه فيفا مي‌خواهد كاملا مغاير با نگرش كساني است كه قرار است اساسنامه را تدوين كنند. فيفا مدام روي مستقل بودن فدراسيون تاكيد دارد اما سرپرست، دبيركل و ساير اعضاي هيات‌رييسه فدراسيون، متصل بودن به دولت را تنها راه چاره حيات اين نهاد مي‌دانند. صادق درودگر، رييس سازمان اقتصادي فدراسيون فوتبال بعد از ارسال اساسنامه جديد گفته بود: «وقتي فدراسيون فوتبال از كمك‌ها و مواهب دولت برخوردار مي‌شود، مشمول تعريف نهادهاي عمومي غيردولتي مي‌شود. نمي‌توانيم كمك دولتي را بدون نظارت دريافت كنيم. بايد وضعيت‌مان را با دولت هماهنگ كنيم تا بتوانيم كارهاي‌مان را انجام دهيم. ما در حال حاضر ۱۲۰ تا ۱۳۰ ميليارد تومان بدهي داريم كه نيازمند كمك‌هاي دولتي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون