• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4664 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۰ خرداد

با هدف حفظ محيط ‌زيست

شركت شناسا روي استارت‌آپ «جاروب» سرمايه‌گذاري كرد

شركت شناسا در راستاي توسعه فعاليت‌هاي خود و بر اساس استراتژي‌هاي كلان اين مجموعه و با بررسي روند‌ سرمايه‌گذاري‌هاي‌ فناورانه و نوآورانه در آخرين روزهاي سال 98 اقدام به سرمايه‌گذاري در تاسيس استارت‌آپ «جاروب» به ‌عنوان يكي از كسب و كارهاي نوآور فعال در حوزه مديريت پسماند كرد.
اين مجموعه با اتخاذ استراتژي ورود به زنجيره ارزش حوزه مديريت پسماند، از آذرماه 1398 بر اساس اولويت‌هاي تعيين شده، در گام نخست، اقدام به شناسايي و ارزيابي كسب و كارهاي زير حوزه مديريت توليد و جمع‌آوري پسماند كرد و در نهايت استارت‌آپ «جاروب» به عنوان گزينه نهايي انتخاب و به سبد سرمايه‌گذاري شركت سرمايه‌گذاري شناسا اضافه شد.
مجموعه شناسا قصد دارد كه در ادامه با هدف تكميل زنجيره ارزش مديريت پسماند، سرمايه‌گذاري‌هاي خود را به ساير حلقه‌هاي اين زنجيره گسترش داده و در توسعه اين اكوسيستم كسب و كاري و اجتماعي كه جزو نيازهاي اولويت‌دار و مهم ايران و جهان است، نقشي تاثيرگذار ايفا كند.
بر اساس اين گزارش، «جاروب» سامانه‌اي براي جمع‌آوري زباله خشك در شهر تهران است كه در قالب اپليكيشن و سايت امكان ثبت درخواست شهروندان براي تحويل زباله‌هاي خشك را مهيا مي‌كند. جاروب با بهره‌گيري از تكنولوژي روز دنيا، لجستيك قدرتمند و سرمايه انساني مجرب و با انگيزه در جهت سامان‌بخشي به سيستم جمع‎آوري پسماند كشور فعاليت خواهد داشت. 
بنيانگذاران «جاروب» دكتر مهدي فيروزان و مهندس امير نيك‌مرام با گذشت 14 ماه از آغاز فعاليت اين برنامه معتقد هستند ايده‌هاي بزرگي براي تحقق اهداف‌شان دارند. امير نيك‌مرام هم‎ بنيانگذار جاروب مي‌گويد: از ميان دو راه سود يا رشد كه پيش‎ روي هر استارت‌آپي است ما مسير رشد را انتخاب كرديم. از طرفي مكانيسم توسعه استارت‌آپ‌ها بعد از رسيدن به محصول براي بالندگي و رشد، جذب منابع مالي لازم براي توسعه كسب و كار است. «جاروب» نيز توانمندي و استعداد بالايي براي جهش و رشد دارد و از اين قاعده مستثنا نيست. 
مهدي فيروزان نيز از دلايل انتخاب مجموعه شناسا براي جذب سرمايه مي‌گويد. او كه تجربه همكاري شهر كتاب مجازي (bookcity online) با شركت فناپ را موفق، شيرين و لذت‌بخش مي‌داند، ادامه مي‌دهد: اين تجربه موفق و استراتژيك باعت شد كه از پيشنهاد شناسا استقبال كنم. شناسا داراي ريشه‌هاي محكمي در گروه مالي پاسارگاد است كه از طرفي تعامل سازنده‌اش با بازيگران جدي زيست‌بوم كارآفريني و با تجارب ارزنده، ساختاري محكم، قابل اتكا و در عين حال روزآمد را براي يك شريك استراتژيك شكل داده است.
فيروزان در خصوص ايده شكل‌گيري «جاروب» توضيح مي‌دهد: ايده اوليه سامانه‌اي براي جمع‌آوري پسماند خشك، ابتدا در آبان 97 براي مديريت پسماند لبنان شكل گرفت. از سويي شهر كتاب سابقه طولاني پيشگامي در فرهنگ‌سازي و نيل به اهداف توسعه پايدار را با تجربيات موفقي در حل مساله مصرف كاغذ از طريق پروژه‎هايي نظير شهر كتاب‎ مجازي و فيديبو در كارنامه كاري خود داشت. نتيجه آن شد كه مساله مديريت پسماند كلانشهري مثل تهران و رسيدن به اهداف توسعه پايدار، به دليل اهميت بالا موجب شد كه در دي ماه 97 مقصد تغيير كند و استارت‌آپ «جاروب» براي سامان‌بخشي به سيستم سنتي جمع‌آوري پسماند شروع به فعاليت كرد. اسفند 97 اولين نسخه از اپليكيشن جاروب آماده شد. طي سال 98 جاروب به دنبال ايجاد مزيت رقابتي به مساله فرهنگ‌سازي پرداخت. جمع‌آوري زباله خشك مدارس تهران نخستين گام اجرايي «جاروب» و نتيجه آن تجربه موفق كار با نوجوانان بود. طي اين مسير نظرسنجي‌ها و كمپين‌هاي متنوعي برقرار شد كه نيازهاي مخاطبان را مشخص كرد. اتاق فكر جاروب از ابتدا تا امروز معتقد به فعاليت اجرايي و فرهنگي توامان است. فيروزان در خصوص سابقه فعاليت اين مجموعه، به كمپين‌هاي برگزار شده از سال 97 اشاره كرد. 
در ادامه حامد ساجدي، مديرعامل شناسا در گفت‌وگويي در خصوص اين سرمايه‌گذاري توضيحاتي ارايه مي‌دهد. وي خاطرنشان مي‌كند: اهميت ويژه ارتقاي سبك زندگي و توجه به سرمايه‌هاي طبيعي از رويكردهاي ديرپا در شناسا بوده و هست. ساجدي در خصوص علت انتخاب اين حوزه ادامه مي‌دهد: با توجه به افزايش جمعيت و جايگاه محيط ‌زيست در زندگي روزمره، موضوع مديريت پسماند در تمامي كشورهاي جهان مورد توجه ويژه قرار گرفته است. دكتر ساجدي مي‌افزايد: با بررسي روند سرمايه‌گذاري در كشورهاي توسعه‌يافته، شاهد سرمايه‌گذاري در اين حوزه هستيم و شركت شناسا با توجه به روندهاي جهاني و نيز در نظر گرفتن شرايط مختلف كشور ايران، برنامه جامع مديريت پسماند را تدوين كرده است. وي به اين نكته اشاره مي‌كند كه در شناسا با بررسي مزايا و چالش‌هاي حوزه پسماند، زنجيره ارزش اين حوزه شامل مديريت توليد پسماند و فرآيند جمع‌آوري آن، بازيافت و فروش مجدد پسماند، غربا‌لگري پسماند و آموزش و فرهنگ‌سازي مورد توجه است. ساجدي اضافه مي‌كند: تصور ما بر اين است كه به كارگيري فناوري‌هاي روز و مدل‌هاي كسب و كاري نوآورانه در اين زمينه مي‌تواند راهگشا و ارزش‌آفرين باشد و جاروب در اين راستا مورد توجه شناسا قرار گرفت.
ويژگي‌هاي مطمئن و افق‌هاي روشن جاروب، توسعه فني، زيرساخت‌هاي لازم، رشد كسب و كار، نيروهاي متخصص جاروب و از همه مهم‌تر اهداف محيط زيستي پايدار آن باعت شد كه مجموعه شناسا، جاروب را انتخاب و با تمام قدرت از آن پشتيباني كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون