• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4680 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۰ تير

خيلي از تنبيه‌هاي ‌بدني در مدارس گزارش نمي‌شود

«زهرا مظفر»، مديركل ارزيابي عملكرد آموزش و پرورش با اشاره به آخرين پرونده‌هايي كه در اداره متبوع خود تحت رسيدگي دارد، گفت: خيلي از دانش‌آموزان گزارش تنبيه بدني خود در مدارس را نمي‌دهند.
او كه با ايلنا سخن مي‌گفت درباره اولويت‌بندي شكايات به نسبت اهميت آنها توضيح داد: زمان رسيدگي به شكايات ۷ تا ۱۰ روز تعيين شده و اين فرآيند از منطقه، ‌استان و درنهايت ستاد بايد طي شود به همين خاطر از نظر ما همه شكايات فوري هستند مگر در مواردي كه نخواهيم اين فاصله زماني را طي كنيم.
مظفر ادامه داد: در مواقعي كه نخواهيم طي بازه زماني مشخص شكايت را دنبال كنيم، مي‌توانيم از دو طريق يعني با ارسال نامه يا تماس تلفني به استان مربوطه كار پيگيري از شكايت را انجام دهيم.
او همچنين خاطرنشان كرد: ما هفته گذشته موردي در يكي از استان‌ها داشتيم كه بلافاصله پس از اينكه من شكايت را خواندم با استان تماس گرفتم و كارشناس را به استان فرستادم. كارشناس قبل از اينكه پاسخ را به صورت اداري ارسال كند، نتيجه پيگيري‌ها را به من اعلام كرد.
مديركل ارزيابي عملكرد آموزش و پرورش بيان كرد: سال گذشته در‌خصوص تنبيه بدني، پيش از آذر ماه يك بخشنامه تدوين و به استان‌ها فرستاديم كه مربوط به فرهنگيان و دانش‌آموزان است. اين بخشنامه مبني بر اين بود كه معلمان براي تنبيه بدني مجاز نيستند و در مقابل آن دانش‌آموزان نيز به هيچ عنوان حق هتك حرمت به معلم خود را ندارند. بعضا پيش آمده كه برخي دانش‌آموزان به معلمان خود هتك حرمت مي‌كنند كه در آن بخشنامه جزييات اين مساله را 
مشخص كرديم.
او افزود: برخي موارد شكايت‌ها در زمينه انتصاب مديران داراي يك‌سري دستورالعمل است كه ما در‌خصوص اين دستورالعمل‌ها اعتراض‌هاي زيادي داريم كه بلافاصله اقدام به اصلاح مي‌كنيم.
مظفر در بخش ديگري از سخنان خود توضيح داد: تنبيه بدني در داخل كلاس درس اتفاق مي‌‎افتد و تا زماني كه گزارش آن را به ما ندهند يا ثبت شكايت نكنند ما هيچ دسترسي براي رسيدگي و پيگيري نداريم.
او همچنين در پاسخ به اين سوال كه يعني افرادي كه در مدرسه تنبيه مي‌شوند، شكايت خود را به شما اعلام نمي‌كنند؟ گفت: بله، خيلي از دانش‌آموزان هستند كه گزارش نمي‌دهند به ‌طور مثال شايد دانش‌آموزي باشد كه كار اشتباهي كرده و توسط معلمش تنبيه شده اما براي اينكه در مدت تحصيلش در مدرسه دوباره دچار تنش نشود، شكايتش را اعلام نمي‌كند.
مديركل ارزيابي عملكرد آموزش و پرورش گفت: به‌ طور كل در سال گذشته، آمار تنبيه بدني بسيار اندك بوده و مي‌توان گفت كه از سال گذشته تاكنون كمتر از 3 مورد به ما مراجعه كردند كه مربوط به مهر ماه تا بهمن سال ۹۸ بوده است. به محض اينكه اين شكايت‌ها به ما گزارش شد ما نيز وارد كار شديم و حتي استان مربوطه را پاي كار آورديم و به صورت مسالمت‌آميز آن را 
حل كرديم.
او افزود: شكايت معلمان از دانش‌آموزان در‌خصوص هتك حرمت قابل رسيدگي است و در همان دستورالعمل همه شرايط و ضوابط ذكر شده است. در اين دستورالعمل گفته نشده كه دانش‌آموز اخراج مي‌شود، بلكه شكايت در اين زمينه فرآيندي دارد كه بايد طي شود. البته تا الان شكايتي نداشتيم مبني بر اينكه يك دانش‌آموز با معلم خود زد و خورد داشته است.
مظفر درباره رسيدگي به شكايت معلمان از دانش‌آموزان گفت: سال گذشته به صورت شفاهي به ما گفته شد؛ ما مدافع حقوق دانش‌آموزان هستيم اما دانش‌آموزان خيلي راحت با معلمان برخورد مي‌كنند و بعضا رفتارهاي ناشايستي دارند ولي معلمان هيچ قانوني در اين باره ندارند از اين رو ما اين بخشنامه را فرستاديم كه جايگاه معلمان نيز حفظ شود.
او با اشاره به اينكه تعداد تنبيه بدني خيلي كاهش پيدا كرده و به حدود سه تا چهار مورد رسيده گفت: اين چند مورد در مقابل ۱۵ و نيم ميليون دانش‌آموز يا بيش از ۱۱۰ هزار مدرسه اتفاق افتاده است. گرچه آمار اندك است اما همين تعداد تنبيه بدني نيز بايد پيگيري شود و ما حتي يك مورد آن را تاييد نمي‌كنيم.
مديركل ارزيابي عملكرد آموزش و پرورش تاكيد كرد: به هر حال در يك جامعه آماري ۱۵ و نيم ميليون نفري دانش‌آموزان دو، سه مورد تنبيه بدني نيز رخ مي‌دهد كه البته مورد تاييد ما نيست و ما براي اين كار بخشنامه فرستاديم كه سريعا درخصوص آن پيشگيري شود.
مظفر درباره اينكه پاسخ شكايت‌هاي درج شده در سامانه شكايت آموزش و پرورش چگونه به شاكي منتقل مي‌شود؟ گفت: پس از رسيدگي به شكايات من پاسخ را مي‌بيينم و اگر آن پاسخ مورد تاييد من بود آن را به شاكي ارسال مي‌كنيم و اگر مورد تاييد نبود مجددا به شخص پاسخ‌دهنده و كارشناس ارسال مي‌كنيم تا مجددا بررسي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون