• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4681 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۱ تير

سخنگوي شوراي نگهبان ادعاي يك رسانه‌ عرب‌زبان در مورد ديدار احمدي‌نژاد با اين نهادرا تكذيب كرد

بهارِ 1400 و خزان رفاقت؟!

يك رسانه عرب‌‌زبان به تازگي مدعي شده كه محمود احمدي‌نژاد رايزني‌هاي خود با شوراي نگهبان را جهت حضور در انتخابات سال 1400 آغاز كرده است. يك منبع نزديك به احمدي‌نژاد در گفت‌وگو با «عربي‌پست»، تاكيد كرده كه «مذاكره با شوراي نگهبان به ‌صورت مستقيم انجام شده و احمدي‌نژاد كه شخصا با تعدادي از اعضاي شوراي نگهبان ديدار كرده، تصميم جدي براي نامزدي در انتخابات رياست‌جمهوري دارد.» بنابر گزارشي كه پايگاه خبري- تحليلي «انتخاب» به نقل از اين سايت عربي‌زبان منتشر كرده، اين منبع نزديك به رييس دولت نهم و دهم همچنين گفته است: «احمدي‌نژاد از طريق راه‌هاي مختلف تلاش مي‌كند از مانع شوراي نگهبان عبور كند.»
گمانه‌زني‌ها در مورد حضور محمود احمدي‌نژاد در انتخابات به پيش از برگزاري انتخابات مجلس دوره يازدهم بازمي‌گردد. چندماه مانده به انتخابات مجلس يازدهم برخي رسانه‌ها از شدت گرفتن سفرهاي استاني احمدي‌نژاد خبر داده و مدعي شدند كه او قصد دارد براي انتخابات دوم اسفندماه 98 اعلام كانديداتوري كند. با اين حال نزديكان او و رسانه‌هاي منتسب به اين جريان اين تحليل را به سخره گرفته و تاكيد كردند انتخابات مجلس همچون رياست‌جمهوري نيست كه نياز به سفرهاي استاني داشته‌باشد، بلكه هر فرد از يك حوزه انتخابيه مشخص اعلام كانديداتوري كرده و در همان حوزه تبليغات مي‌كند. در اين حال برخي نيز بر اين باور بودند كه احمدي‌نژاد قصد دارد براي انتخابات رياست‌جمهوري 1400 اعلام كانديداتوري كند و سفرهاي استاني‌اش هم از اين روي بوده است. 
جالب آنكه در جريان نام‌نويسي براي انتخابات مجلس يازدهم كه درنهايت اسفندماه 98 با مشاركتي نازل برگزار و با پيروزي اصولگرايان در غياب اصلاح‌طلبان همراه شد، تعداد قابل‌توجهي از مديران دوران رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد براي حضور در پارلمان اعلام‌آمادگي كردند و ازقضا توانستند جاي و جايگاه مناسبي در ليست‌هاي انتخاباتي اصولگرايان پيدا كنند. آنها با برچسب «مدير احمدي‌نژادي» به ميدان آمدند اما سعي كردند در اظهارنظرها فاصله معناداري ميان خود و احمدي‌نژاد 2 سال پاياني رياست‌جمهوري نشان دهند تا هم سبد راي‌شان خالي نماند، هم خللي در احراز صلاحيت‌شان ايجاد نشود. در نهايت هم حدود 50 نفرشان موفق شدند به ساختمان هرمي‌شكل ميدان بهارستان راه پيدا كنند؛ اتفاقي كه گمانه‌زني‌ها براي بازگشت دوباره احمدي‌نژاد به عرصه سياست را تقويت مي‌كرد. 
در يكي، دو ماه گذشته اما بار ديگر احتمال حضور احمدي‌نژاد در انتخابات مطرح شد. گفت‌وگوي رييس دولت نهم و دهم با يك رسانه كانادايي هم اين گمانه را به قطعيت نزديك كرد. آن‌جا كه احمدي‌نژاد در پاسخ به اين پرسش كه آيا براي حضور در انتخابات 1400 آماده است، گفت كه از «فداكاري براي ملت ايران» دريغ نمي‌كند. جالب آنكه مرتضي طلايي ازجمله كنشگران سياسي نزديك به محمدباقر قاليباف، پيش از خبر اخير «عرب‌پست»، گفته‌بود كه «در هفته‌هاي اخير، دوستان احمدي‌نژاد شروع به مذاكره با شوراي نگهبان كرده‌اند تا موافقت آن با پذيرش صلاحيت احمدي‌نژاد در انتخابات آينده را تضمين كنند» و حالا در شرايطي كه ابتدا اين ادعاي طلايي ازسوي بعضي نزديكان احمدي‌نژاد تكذيب شد، يك رسانه عرب‌زبان به نقل منبعي نزديك به رييس دولت نهم و دهم گفته احمدي‌نژاد شخصا وارد رايزني مستقيم با شوراي نگهبان شده است. 
جالب آنكه پيش از اين، وقتي هنوز صحبت از بازگشت احمدي‌نژاد و رايزني با شوراي نگهبان مطرح نبود، برخي ناظران معتقد بودند كه به احمدي‌نژاد گفته شده بايد دورِ نام 2 رفيقِ شفيق سياسي‌اش را خط بكشد؛ اسفنديار رحيم‌مشايي كه گفته مي‌شود در زندان به سر مي‌برد و حميد بقايي كه دوران محكوميت خود را مي‌گذراند و حالا ظاهرا مدتي است براي درمان به مرخصي آمده‌ است. حال مشخص نيست احمدي‌نژاد براي بازگشت به قدرت، حاضر خواهد شد نزديكانش را تغيير دهد و «بهار 1400» براي اين مردِ بهاري، در «خزان رفاقت» رقم خواهد خورد يا همان كاري را كه در حق محمدرضا رحيمي انجام داد، در حق مشايي و بقايي نيز انجام خواهد داد.

تكذيب سخنگوي شوراي نگهبان
عباسعلي كدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان البته ساعاتي پس از بازنشر اين خبر در رسانه‌هاي فارسي‌زبان نسبت به اين خبر واكنش نشان داد و در صفحه توييتر خود نوشت: «برخي انتخابات رياست‌جمهوري را خيلي زود شروع كرده‌اند و هر از گاهي با اخبار خودساخته، ملاقات‌هاي فرضي افراد را با شوراي نگهبان مطرح مي‌كنند! شوراي نگهبان تاكنون هيچ ملاقات رسمي و غيررسمي با داوطلبان احتمالي نداشته و به اين زودي‌ها نيز نخواهد داشت.» 
با اين حال همزمان با انتشار اين گزارش در عرب‌پست، حشمت‌الله فلاحت‌پيشه نماينده سابق مجلس نيز در گفت‌وگويي كه با «خبرآنلاين» داشته‌ ادعا كرده كه احتمال تاييد صلاحيت محمود احمدي‌نژاد از سوي شوراي نگهبان براي انتخابات 1400 وجود دارد.
اين چهره سياسي درخصوص اوج گرفتن تحركات احمدي‌نژاد و اطرافيانش و هدف‌دار بودن آنها به منظور شركت در انتخابات رياست‌جمهوري گفت: «عملكرد آقاي احمدي‌نژاد در زمان تصدي دولت داراي ضعف‌هايي بود كه نمي‌توان آنها را انكار كرد، اما بايد بپذيريم كه دولت ايشان در برخي از شاخصه‌ها خوب عمل مي‌كرد. براي مثال سفرهاي استاني رييس‌جمهور سابق از جمله نقاط قوتي بود كه در دولت كنوني وجود ندارد. البته اينگونه نيست كه بگوييم دولت آقاي روحاني نقاط قوت ندارد، بلكه دولت كنوني نيز در بخش‌هايي از كار خود قوي عمل كرده است.» اين چهره سياسي كه سابقه چند دوره حضور در پارلمان را دارد درباره احتمالات مطرح شده در مورد تاييد صلاحيت احمدي‌نژاد از سوي شوراي نگهبان، نيز مدعي شد: «بنده نمي‌توانم در خصوص نوع تصميم‌گيري اعضاي شوراي نگهبان نظر قطعي ارايه بدهم زيرا روند «تأييد» يا «رد صلاحيت» در آن نهاد سازوكار مختص به خود را دارد، اما اگر به حافظه تاريخي خود رجوع كنيم افرادي را پيدا خواهيم كرد كه گاهي در يك دوره رد و در مرحله‌اي ديگر توانسته‌اند از شوراي نگهبان اذن ورود به عرصه انتخابات را اخذ كنند. با اين تفسير مي‌توان گفت شايد آقاي احمدي‌نژاد نيز بتواند به عنوان يك كانديدا در انتخابات سال ۱۴۰۰ حضور داشته باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون