• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4681 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۱ تير

عراق در برابر آزمايش بزرگ

به ويژه در مسير تحولات داخلي عراق و دولت آقاي مصطفي كاظمي ايجاد مي‌كند.
 اگرچه بر پايه گزارش يورونيوز ظاهرا پليس بين‌الملل در اولين عكس‌العمل خود نسبت به اعلام وضعيت قرمز در مورد رييس‌جمهور امريكا و ديگر اعضاي مشاركت كننده در ترور، برخورد سازنده از خود نشان نداده است، ليكن در آستانه اعلام اقدام قضايي جمهوري اسلامي ايران، تحولاتي در عراق در شرف تكوين است كه قابل توجه است.
 روز گذشته ۱۴ تن از اعضاي حزب‌الله عراق كه پنجشنبه قبل توسط نيروهاي ضد تروريستي عراق بازداشت شده بودند، آزاد شدند. مسوولان اين تشكيلات سياسي نظامي در عراق پس از آزادي اعضاي دستگير شده خود اعلام كردند كه در قبال اين اقدام دولت عراق از نخست‌وزير اين كشور به دستگاه قضايي عراق شكايت خواهند كرد.
 بنابر اعلام مراجع رسمي در عراق اين اولين باري است كه اعضاي حزب‌الله عراق كه ظاهرا در عمليات پرتاب موشك به منافع امريكا در عراق نقش داشته‌اند توسط نيروهاي سلول ضدتروريستي عراق بازداشت مي‌شوند. يك منبع دولتي و دو تن از مسوولان سرويس‌هاي امنيتي عراق خاطرنشان مي‌سازند كه اين افراد به هنگام دستگيري در يكي از محله‌هاي جنوبي بغداد چندين فقره موشك انداز به همراه خود داشته‌اند. 
گفته مي‌شود كه از ماه اكتبر سال ۲۰۱۹ و طي هشت ماه گذشته بالغ بر ۳۲ بار حمله عليه سربازان و يا ديپلمات‌هاي امريكايي مستقر در عراق صورت گرفته كه تنها شش مورد از آنها در دو هفته اخير بوده است . 
 تحليلگر خبرگزاري فرانسه در بغداد به نقل از ناظران سياسي عراق، اقدام دولت و دستگاه امنيتي - نظامي اين كشور در بازداشت اعضاي حزب‌الله را آزمايشي براي دولت مصطفي كاظمي قلمداد مي‌كند كه در ابتداي شروع به كارش در اين كشور درصدد است تا با دادن امتيازاتي به امريكايي‌ها و نيروهاي طرفدار ايران، توازني بين آنها در صحنه داخلي كشورش ايجاد كند.
 گفته مي‌شود نگراني‌ها در سطوح بالاي مقامات عراقي در خصوص حملات انجام گرفته عليه منافع امريكا در عراق تا آنجا بوده است كه مصطفي كاظمي نخست‌وزير جديد عراق در جريان نشست اخير شوراي امنيتي محدود كابينه، كه به بررسي موضوع فوق اختصاص داشته قول داده است كه به وضعيت عاملين موشك‌اندازي عليه منافع امريكا رسيدگي كند.
 اقدام پنجم تيرماه سلول ضدتروريستي نيروهاي امنيتي عراق در بازداشت افراد وابسته به گروه حزب‌الله عراق در شرايطي صورت گرفت كه در بيست و دوم خردادماه گذشته، يعني تنها دو هفته قبل از اين اتفاق، گفت‌وگوهاي «استراتژيك بغداد – واشنگتن» با هدف مشخص كردن زمينه‌هاي همكاري دو كشور برگزار شده بود. هر چند نشست ويدئوكنفرانسي بغداد - واشنگتن به نتايج قابل توجهي منتج نشده است، ليكن سياست دولت جديد عراق در برخورد شديد با عوامل مظنون به پرتاب موشك به منافع امريكا در عراق، متعاقب تشكيل نشست فوق، قابل توجه و مهم تلقي شده است. 
 لازم به يادآوري است كه نيروهاي نظامي امريكا مستقر در عراق، سال گذشته و قبل از خروج چند صد تن از آنان به دليل حملات موشكي و بحران ويروس كويد ۱۹ بالغ بر ۵۲۰۰ تن بوده است و بر پايه تصميم پارلمان عراق مي‌بايد از اين كشور خارج مي‌شدند. ليكن دولت عراق تا‌كنون اين تصميم پارلمان را اجرايي نكرده است.
 از سوي ديگر و به دنبال شهادت حاج قاسم سليماني و شهيد ابومهدي المهندس توسط نيروهاي نظامي و پهپاد‌هاي ارتش ايالات متحده به دستور شخص رييس‌جمهور اين كشور، رخدادهاي قابل توجهي در صحنه تحولات عراق از جمله نخست‌وزيري مصطفي كاظمي، رييس پيشين سازمان امنيت عراق به وقوع پيوسته كه منشأ شرايط جديدي در اين كشور بوده است.
 مارلبرونو، گزارشگر روزنامه فرانسوي فيگارو در مطلب چندي قبل خود از بغداد و در خصوص تشكيل كميسيون تحقيق عراق براي بررسي و پيگيري موضوع شهادت حاج قاسم سليماني و شهيد ابومهدي المهندس، خاطرنشان ساخته بود كه يكي از افسران اطلاعاتي عراق در زمان ترور و مامور خدمت در فرودگاه بغداد، بلافاصله بعد از حادثه ترور ناپديد و ظاهرا فراري شده است. اين افسر اطلاعاتي عراقي از سوي كميسيون تحقيق جهت اداي شهادت احضار شده بود و توسط نيروهاي مردمي و بسيج عراق نيز تحت تعقيب قرار گرفت كه هيچ اثري از وي به دست نيامد. 
 مارلبرونو به عنوان خبرنگاري كه داراي ارتباطات وسيع با سرويس‌هاي اطلاعاتي مشهور است به نقل از منابع مطلع عراقي در گزارش خود اضافه كرده بود كه ظاهرا افسر اطلاعاتي عراقي منبع و خبرچيني بوده است كه ورود شهيد سليماني در حوالي نيمه شب جمعه سوم ژانويه ۲۰۲۰ به وسيله هواپيماي مسافربري شركت هواپيمايي خصوصي سوريه به نام «Cham Wings» از دمشق به بغداد را به اطلاع امريكايي‌ها رسانده است. اين خبرنگار فرانسوي معتقد است كه در ميان شبكه‌ سرويس‌هاي امنيتي عراق، «سرويس ملي اطلاعات عراق INIS -»، به عنوان يك سرويس نزديك به غرب به خصوص امريكايي‌ها تلقي مي‌شود.
 در هر حال به نظر مي‌رسد كه اوضاع داخلي عراق در پرتو تحولاتي كه پيگيري پرونده شهادت حاج قاسم سليماني و ابومهدي المهندس ايجاد خواهد كرد دستخوش شرايطي است كه دولت جديد اين كشور را در مقابل آزمايش بزرگ «چگونگي تامين منافع مردم عراق و رابطه دوستانه و برادرانه‌اش با ايران با حضور و تداوم استقرار نظاميان متجاوزان امريكايي» در كشورش قرار خواهد داد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون