• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4681 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۱ تير

واكنش مجيدي به وضعيت بحراني تيمش

آنفالو مي‌كنم

علي ولي‌اللهي

 

«استقلال تيم بزرگي است و قطعا مربي بزرگي مي‌خواهد. به خاطر اين حرف خيلي‌ها از بنده ناراحت خواهند شد.» اين بخشي از اظهارنظر محمد نوازي پيشكسوت باشگاه استقلال در مورد نتيجه بازي تيم محبوبش مقابل ساپياست. اينكه محمد نوازي و خيلي ديگر از قديمي‌هاي استقلال مدام در صحبت‌هاي‌شان به كلمه كليدي «مربي بزرگ» اشاره مي‌كنند نشان مي‌دهد كه آنها چندان به فرهاد مجيدي به عنوان سرمربي اعتماد ندارند. بي‌اعتمادي آنها كه كم‌كم به بدنه بخشي از هواداران نيز راه يافته است مي‌تواند آثار مخربي روي عملكرد باشگاه بگذارد. كافي است اين بي‌اعتمادي به تاكتيك‌ها و نظرات مربي در ذهن بازيكنان نيز رسوخ پيدا كند تا آن وقت فاجعه اصلي رخ بدهد. 
همين چند روز قبل بارسلونا در حالي كه تا دقيقه 88 از سلتاويگو پيش بود و احتياج مبرمي به پيروزي داشت، برد و دو امتياز حساس را از دست داد تا به نوعي قافيه قهرماني را به رئال مادريد واگذار كرده باشد. در تصاويري كه از بازي منتشر شد و نشان مي‌داد مسي و بازيكنان بزرگ ديگر بارسا از وضعيت راضي نيستند، يك عكس خيلي جنجال‌برانگيز شد. در اين تصوير دستيار كيكه ستين سرمربي بارسلونا در حال گفتن نكاتي به لئو مسي است اما اسطوره بارسلونا اصلا به حرف‌هاي مربي گوش نمي‌دهد. اين تصوير يك پيام واضح دارد. اينكه بازيكنان بارسا و در راس آنها مسي به دستورالعمل‌هاي سرمربي تيم‌شان اعتماد ندارند و شايد نتيجه نگرفتن تيم هم حاصل همين بي‌اعتمادي متقابل باشد. در چند روز گذشته خبرنگاران نزديك به بارسلونا فاش كرده‌اند كه ممكن است ستين حتي تا آخر فصل هم در نيوكمپ دوام نياورد. گفته مي‌شد مديران بارسا به دنبال جانشيني براي كسي هستند كه خودش چند ماه پيش در ميانه فصل جانشين ارنستو والورده شده بود. اين وضعيت گويا در استقلال هم وجود دارد.
خبرنگاران نزديك به باشگاه استقلال بعد از تساوي مجيدي و شاگردانش مقابل ساپيا خبر دادند كه مديران استقلال تماس‌هاي متعددي با امير قلعه‌نويي سرمربي سابق آبي‌پوشان و فعلي سپاهان برقرار كرده‌اند و بعيد نيست مجيدي هم تا پايان فصل در اين تيم باقي بماند. هرچند اين اخبار بيشتر شبيه به شايعات زرد فضاي مجازي است اما يك نكته مهم با خودش به همراه دارد. اينكه درصد اعتماد به فرهاد مجيدي به عنوان سرمربي استقلال به ‌شدت پايين آمده است. 
اما چه چيزي باعث شده نوازي، فرهاد را مربي بزرگي نداند و بدنه استقلال اعتمادشان را به هفت محبوب آبي‌ها از دست بدهد؟ آيا صرفا نتيجه نگرفتن تيم در دو بازي اخير موجب اين اتفاق شده يا مسائل ديگري هم دخيل است؟ براي پيدا كردن جواب سوال شايد بهتر باشد رفتار مجيدي را زير ذره‌بين قرار دهيم. به‌طور قطع نمي‌توان گفت هيچ تيمي در طول فصل دچار حاشيه و مشكلات نمي‌شود. حتي بزرگ‌ترين تيم‌هاي اروپا كه نتايج درخشاني مي‌گيرند در برخي مقاطع دچار افت مي‌شوند و كارشان اصطلاحا گره مي‌خورد. آنچه در اين شرايط اهميت پيدا مي‌كند نحوه مديريت بحران است. اين نحوه مديريت مي‌تواند به دو مسير متفاوت منتهي شود. يكي عبور از بحران با كمترين تلفات و ديگري غلت زدن بيشتر در آن. به عنوان مثال وضعيت رئال مادريد را در نظر بگيريد كه در آغاز فصل جاري با زيدان نتايج قابل قبولي نمي‌گرفت. خيلي‌ها معتقد بودند زيزو ديگر نمي‌تواند نقش ناجي را براي قوهاي سپيد بازي كند. اما مرد فرانسوي با آن كاريزماي فوق‌العاده‌اش به خوبي جو تيم را مديريت كرد و حالا در آستانه قهرماني لاليگاست. در سمت مقابل بارسلونا نيز دچار بحران شد اما مديران اين تيم با تصميمي عجولانه نه تنها مشكلات را كمتر نكردند بلكه به آن عمق بيشتري بخشيدند. 
سوال مهمي كه بايد پرسيده شود اين است كه فرهاد مجيدي در چند روز اخير كه استقلال درگير حواشي شده چه رفتاري از خودش نشان داده و چطور خواسته جو تيم را آرام كند؟ او چه واكنش‌هايي نشان داده تا آنچه به عنوان «عصبي بودن بازيكنان استقلال» مطرح مي‌شود تعديل شود؟ مي‌توان اين رفتارها را به راحتي مرور كرد. اول از همه رفتار مجيدي بعد از اخراج بازيكنش در بازي با فولاد بود كه نه تنها جو تيم را آرام نكرد، بلكه خودش اخراج و راهي سكوها شد و بازيكنان را به حدي از تنش رساند كه به 9 نفره شدن تيمش انجاميد. استقلال 3 امتياز حساس مقابل يكي از رقباي مستقيمش را از دست داد. كار بعدي كه فرهاد مجيدي بعد از بازي انجام داد انتشار آن پست عجيب و غريب و كنايه‌آميز بود. اشاره‌هاي مبهم سرمربي استقلال به تباني و فوتبال ناپاك خودش و تيمش را بيشتر درگير حواشي كرد. در واقع مجيدي كه مي‌خواست حريفان را به نوعي تحت فشار قرار دهد خودش و مجموعه استقلال را به گرداب حواشي پرتاب كرد. جوري كه هنوز آن پست و اشاره‌هايش محل دعوا و بحث‌هاي بي‌پايان در رسانه‌هاست. 
نتيجه آرام نشدن تيم، از دست دادن دو امتياز ديگر مقابل سايپا بود. اما اين ناكامي نيز نتوانست در رويه‌اي كه مجيدي پيش گرفته تغييري به وجود آورد. اولين واكنش سرمربي استقلال بعد از تساوي تيمش و بروز انتقادات وحشتناك از او چه بود؟ آنفالو كردن تمام فالويينگ‌هايش در اينستاگرام! او كه نه خودش در نشست خبري شركت كرده بود و نه اجازه داد ساير اعضاي كادر فني به آن جلسه بروند در اقدامي انتحاري دست به خانه‌تكاني در پيج اينستاگرامش زد. اين كار مجيدي حاشيه ديگري براي استقلال درست كرد. خيلي‌ها اين سوال را مطرح كردند كه آيا رفتار مجيدي مطابق با رفتاري است كه بايد از سرمربي استقلال انتظار داشت؟ آنفالو كردن مخاطبين در اينستاگرام چه كمكي به تيم مي‌كند؟ آيا مجيدي با اين كار مي‌خواسته دوباره سيگنالي براي افرادي ناشناس ارسال كند؟ چرا كه معمولا چنين كارهايي را تينيجرها موقعي كه شكست عشقي‌ مي‌خورند انجام مي‌دهند تا «بعضي‌ها» ببينند و «چيزهايي» بفهمند. به هر حال فارغ از بحث فني و نظريات تاكتيكي فرهاد مجيدي مي‌توان با اطمينان گفت يكي از دلايلي كه پيشكسوتان استقلال مجاب شدند حرف از مربي بزرگ بزنند، همين نوع واكنش‌هاي «شاه‌فرهاد» به بحران‌هاي تيمش است. همين واكنش‌هايي كه ممكن است بازيكنان تيم را نسبت به توانايي‌هاي سرمربي نامطمئن و بي‌اعتماد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون