• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4683 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۴ تير

واكنش انتقادي پوراحمد، 104 سالگي بازيگر «بر باد رفته»

مستندي درباره «جدايي نادر از سيمين»

گروه هنر و ادبيات

مردم را به ديدن سريال‌هاي تركي ترغيب نكنيم

كيومرث پوراحمد به مسائل مطرح شده مبني بر واگذاري مجوز سريال‌هاي شبكه نمايش خانگي از سازمان سينمايي به صداوسيما واكنش نشان داد.
اين كارگردان سينما و تلويزيون در اين‌باره به ايسنا گفت: از مديران سازمان سينمايي پيگير شدم، خيلي دقيق خبر نداشتند. بسيار متاسف شدم و مطمئن هستم اگر اين اتفاق بيفتد، ما بازار تماشاي سريال‌هاي شبكه ماهواره‌اي GM را داغ كرده‌ايم.
پوراحمد به كنايه گفت كه انگار مسوولان محترم وظيفه جدي دارند مردم را تشويق به ديدن شبكه‌هاي خارجي كنند. او افزود: شخصا معتقدم اين سريال‌ها با هر كيفيتي بهتر از آن است كه مردم سريال‌هاي تركي ببينند.
او از جلوي دوربين بردن «فيلمنامه بسيار جذاب» براي شبكه خانگي گفت و توضيح داد: قرار است به زودي وارد مرحله پيش‌توليد بشويم. اين فيلمنامه دو سال به همت و با خلاقيت سارا سلطاني نوشته شده، اگر قطعي بشود كه مجوز سريال‌هاي خانگي را صدا و سيما مي‌دهد، قطعا اين فيلمنامه را كنار مي‌گذارم. چون نمي‌خواهم با دستورالعمل‌هاي صدا و سيما كار كنم.
پوراحمد در مورد حال و هواي اين روزهاي خود هم گفت كه سخت غرق نوشتن يك قصه است: تاكيد مي‌كنم قصه، نه فيلمنامه. نوشتن اين قصه چنان غرقم كرده كه مدت‌هاست نه كتاب خوانده‌ام و نه فيلم ديده‌ام. نوشتن براي من كه نسبت به زبان فارسي حساسيت دارم بسيار زجر‌آور و با نهايت وسواس انجام مي‌شود و البته به همان ميزان كه زجر‌آور است، لذت‌بخش هم هست.

ناشنيده‌هايي درباره «جدايي نادر از سيمين»
مستند سينمايي «صحنه‌هايي از يك جدايي» فيلمي است كه موضوع فيلم «جدايي نادر از سيمين» اصغر فرهادي و نيز سينماي اين كارگردان را دستمايه قرار داده است.به گزارش مهر، وحيد صداقت كارگردان ضمن تشريح تجربيات خود در فرآيند ساخت اين اثر تأكيد كرد كه در روايت اين مستند از سينماي اصغر فرهادي وام گرفته است.
اين فيلمساز درباره تجربه ساخت مستند «صحنه‌هايي از يك جدايي» بيان كرد: ماجراي ساخت اين فيلم از يك آشنايي با اصغر فرهادي شروع شد؛ من در كارگاه‌هاي آموزشي او شركت كرده بودم، فيلم «جدايي نادر از سيمين» هم فيلم محبوبي برايم بود، بنابراين وقتي اصغر فرهادي را از نزديك شناختم از او خواستم درباره «جدايي نادر از سيمين» مستندي بسازم. در همان زمان متوجه شدم راش‌هاي ويژه و ديده‌نشده‌اي هم از «جدايي نادر از سيمين» وجود دارد كه براي علاقه‌مندان جدي‌تر سينما مي‌تواند خيلي جذاب باشد. از همين رو موضوع را با او مطرح كردم به همين ترتيب آرام‌آرام ساخت «صحنه‌هايي از يك جدايي» از يك فيلم پشت صحنه صرف خارج شد. در ادامه هم با خود آقاي فرهادي مصاحبه مفصلي انجام داديم ضمن اينكه گفت‌وگوهايي با چند فيلمساز مطرح دنيا كه نگاه مثبتي به اين فيلم داشتند، كرديم و رفته و رفته اين فيلم شكل گرفت.
وحيد صداقت در اين فيلم از تصاوير پشت صحنه «جدايي نادر از سيمين» استفاده كرده كه توسط وحيد حسيني ضبط شده بود. كسي كه خود فيلمساز و كارگردان فيلم تحسين‌شده «بزم رزم» است. صداقت در اين باره گفت: خوشحالم كه ايشان پلان‌هاي پشت صحنه را تهيه كرده بود؛ چون اين پلان‌ها را صرفا يك تصويربردار پشت صحنه عادي نگرفته بلكه كارگردان فيلم مستند آنها را تهيه كرده است.
صداقت تصريح كرد كه بخش عمده‌اي از جذابيت فيلم «صحنه‌هايي از يك جدايي» به خاطر تصاوير پشت صحنه «جدايي نادر از سيمين» است كه راش‌هاي آن را دستياران اصغر فرهادي در اختيار او قرار داده‌اند.
او تاكيد كرد كه «صحنه‌هايي از يك جدايي» يك فيلم پشت صحنه نيست بلكه مستندي است درباره يك فيلم ديگر كه در آن تصاوير پشت صحنه هم وجود دارد. به گفته صداقت حدودا يك سوم از اين مستند ۷۷ دقيقه‌اي را نماهاي پشت صحنه «جدايي نادر از سيمين» تشكيل مي‌دهد و دو سوم ديگر نماهاي خود فيلم يا گفت‌وگوها و تصاوير آرشيوي است. درواقع مي‌توانم بگويم «صحنه‌هايي از يك جدايي» مستندي درباره «جدايي نادر از سيمين» است و نه لزوما يك مستند پشت صحنه.

بازيگر «بر باد رفته» وارد 105 سالگي شد
تنها بازمانده از گروه بازيگران فيلم كلاسيك «بر باد رفته» 104 ساله شد.
اوليويا دي‌هاويلاند كه دو جايزه اسكار را در كارنامه خود دارد، از مرز 105 سالگي گذشت تا يكي از معدود چهره‌هاي عصر طلايي هاليوود، همچنان در حيات باشد. اوليويا دي هاويلاند يكي از چهره‌هاي منحصر به فرد سينماي هاليوود است كه اگرچه 104سالگي را پشت سر گذاشته اما همچنان از او به عنوان چهره‌اي خط‌شكن نام مي‌برند.او آخرين بازمانده از نسل بازيگران اصلي فيلم معروف «بر باد رفته» محصول سال ۱۹۳۹ ميلادي است و مسن‌ترين بازيگر برنده اسكار و در قيد حيات سينماي جهان محسوب مي‌شود. 
هاويلاند اولين‌بار 85 سال پيش جلوي دوربين سينما رفت تا در فيلم «روياي شب نيمه‌تابستان» ساخته ماكس راينر كه در سال ۱۹۳۵ ساخته شد، بازي كند. پس از آن بود كه كمپاني برادران وارنر قراردادي ۷‌ساله براي همكاري با او منعقد كرد. هاويلاند بعد از آن قرار داد براي بازي در فيلم‌هاي «كاپيتان بلاد» و «ماجراهاي رابين هود» انتخاب شد.اين بازيگر انگليسي-‌‌ امريكايي در سال ۲۰۰۸ و در سن ۹۲ سالگي مدال ملي هنر امريكا را دريافت كرد و در سال ۲۰۱۰ نيز موفق به كسب نشان شواليه از دولت فرانسه شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون