• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4691 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۳ تير

مهندسي مدعيان به نفع پرسپوليس

4 امتياز تا چهارمين قهرماني

سامان سعادت

هفته بيست‌وچهارم ليگ برتر فوتبال ايران روزهاي جمعه و شنبه پيگيري شد و تمامي نتايج در بالاي جدول به گونه‌اي رقم خورد كه پرسپوليس را به قهرماني نزديك‌تر كرد. اين هفته روز جمعه با برگزاري دو ديدار آغاز شد. پرسپوليس در تبريز به مصاف ماشين‌سازي رفت و شاهين شهرداري بوشهر از ذوب‌آهن اصفهان پذيرايي كرد. پرسپوليس در ديدار با تيمي كه به تازگي سرمربي‌اش را عوض كرده و حالا مهاجري را روي نيمكت خود مي‌بيند با تك‌گل مهدي ترابي از روي نقطه پنالتي به برتري دست يافت تا همچنان فاصله خود را با رقبا حفظ و آن را بيشتر كند. در ديگر ديدار نيز ذوب‌آهن موفق شد با نتيجه پرگل 5 بر يك ميزبانش را شكست دهد تا به اين ترتيب شاهين يك قدم ديگر به سقوط نزديك و ذوبي‌ها خيال‌شان از بابت ماندن در ليگ راحت شود. 

رقابت‌هاي اين هفته روز شنبه با برگزاري پنج ديدار ديگر و لغو يك مسابقه ادامه پيدا كرد. در حساس‌ترين مسابقه استقلال بعد از گذراندن هفته‌اي جنجالي با تراكتور روبرو شد. شاگردان فرهاد مجيدي در اين بازي با چند مساله اساسي روبرو بودند. اول از همه به دليل ماجراي كرونايي شدن بازيكنان، استقلال تمرينات منظمي را هفته گذشته پشت سر نگذاشته بود و ثانيا چند مهره كليدي‌اش را در اختيار نداشت. هرچند يك روز قبل از بازي برخي بازيكناني كه گفته مي‌شد كرونا دارند، از جمله مهدي قائدي و فرشيد اسماعيلي با منفي شدن تست‌شان به بازي رسيدند و در ميدان هم حضور پيدا كردند، در سمت مقابل تراكتور كه تاكيد زيادي روي برگزاري بازي داشت تقريبا با تمامي نفرات اصلي‌ خود در آزادي حضور پيدا كرد. با اين حال رقابت دو تيم بالاي جدولي فوتبال ايران جذابيت ويژه‌اي غير از حساسيت‌هاي هميشگي و جدولي نداشت. دو تيم در نيمه نخست يك بازي كاملا بي‌رمق و پراشتباه به نمايش گذاشتند. تراكتور همين روند را در نيمه دوم نيز پيش گرفت اما آبي‌پوشان به مراتب بازي روان‌تري ارايه كردند و چند بار هم دروازه رشيد مظاهري را با خطر جدي مواجه ساختند. يك بار هم شوت سركش مهدي قائدي به تيرك دروازه قرمزپوشان برخورد كرد. با اين وجود دو تيم در نهايت به تساوي بدون گل و كسب يك امتياز رضايت دادند؛ يك امتيازي كه به جز حفظ وضعيت موجود كمك ديگري به دو تيم نكرد. استقلال با يك بازي كمتر 38 امتيازي شد و تراكتور 41 امتيازي.
در كنار تساوي استقلال و تراكتور ساير مدعيان نيز به نتيجه‌اي بهتر از تساوي دست پيدا نكردند. سپاهان نزديك‌ترين تعقيب‌كننده پرسپوليس در صدر جدول مقابل پارس جنوبي جم در اصفهان با تساوي يك بر يك متوقف شد. حسيني براي ميزبان و خالقي‌فر بازيكن سابق پرسپوليس براي پارس جنوبي گلزني كردند. قبل از بازي دل و قلوه رد و بدل كردن‌هاي امير قلعه‌نويي با هومن افاضلي بازتاب جالبي در رسانه‌ها داشت. افاضلي در هفته گذشته با بيانيه‌ها و مصاحبه‌هاي آتشين عليه استقلالي‌ها آنها را به كرونانمايي براي فرار از بازي مقابل تميش متهم كرده بود. اين اظهارات با واكنش‌هاي تند هواداران استقلال روبرو شد. استقلالي‌ها نيز با يادآوري نتايج افاضلي در چند فصل اخير، لقبي كه از رسانه‌ها به عنوان «آسانسور ليگ» دريافت كرده و جايگاه پارس جنوبي در جدول حسابي او را در شبكه‌هاي مجازي سوژه كردند. با اين حال تيم پارس جنوبي با متوقف كردن سپاهان در اصفهان نشان داد تيم قابل اعتنايي است. البته سپاهان در اين بازي موقعيت‌هاي متعدد گلزني از جمله يك ضربه پنالتي را از دست داد. سپاهان با اين تساوي 42 امتيازي شد و در همان رتبه دوم باقي ماند. پارس جنوبي نيز با غنيمتي كه از نقش جهان با خودش برد، توانست رتبه سيزدهم خود را حفظ كند هرچند هنوز به ‌شدت خطر سقوط را احساس مي‌كند. البته اين تيم يك بازي عقب‌افتاده با استقلال دارد كه بايد تكليف مشخص شود. مديران پارس به‌ شدت روي اينكه بازي بايد سه بر صفر شود مانور مي‌دهند اما به نظر مي‌رسد سازمان ليگ و كميته انضباطي نظر ديگري دارند. 
ديگر صدرنشيني كه شنبه شب متوقف شد، شهر خودرو بود تا به نوعي هندسه تساوي‌هاي مدعيان به نفع پرسپوليس رقم بخورد. شهر خودرو در مشهد ميزبان سايپا بود اما شاگردان ابراهيم صادقي در سايپا موفق شدند در متوقف كردن صدرنشينان هت‌تريك كنند. سايپا در سه هفته اخير به ترتيب استقلال، سپاهان و شهر خودرو را متوقف كرده است. در ديدار شنبه شب دو تيم شهر خودرو با گل دقيقه 9 قاسمي‌نژاد پيش افتاد و اين برتري را تا دقيقه 96 و چند ثانيه مانده به پايان بازي نيز حفظ كرد اما آرمين سهرابيان موفق شد گل تساوي را براي سايپا بزند. سايپا يك ضربه پنالتي را نيز در نيمه نخست از دست داده بود. به اين ترتيب شهر خودرو نيز همانند سپاهان 42 امتيازي شد و در رتبه سوم ايستاد. سايپا نيز با اين تساوي ارزشمند 22 امتيازي شد و در رتبه دوازدهم ايستاد. 
به جز بازي‌هاي مهم صدر جدول يك ديدار فوق‌العاده حساس نيز در انتهاي جدول برگزار شد و دو تيم چهاردهم جدول يعني گل‌گهر و پانزدهم يعني پيكان به مصاف هم رفتند. اين مسابقه مصداق بارز بازي شش امتيازي براي دو تيم به حساب مي‌آمد. شاگردان عبدالله ويسي پس از پيروزي جالب توجه در بازي هفته قبل مقابل ذوب‌آهن قصد داشتند با برد در اين ديدار بعد از مدت‌ها از نقطه سقوط فاصله بگيرند. شاگردان جلالي در گل‌گهر نيز تلاش داشتند با كسب سه امتياز فاصله مطمئني با جايگاه سقوط پيدا كنند يا لااقل با كسب يك تساوي وضعيت قبل را تداوم ببخشند. با اين وجود پيكان با ارايه يك نمايش برتر موفق شد با دو گل رحماني و محمدي به برتري دست پيدا كند تا برنده نبرد مرگ و زندگي لقب بگيرد. پيكان با اين سه امتياز توانست 21 امتيازي شود و به رتبه چهاردهم صعود كند و گل‌گهر را با 19 امتياز به رتبه پانزدهم بفرستد. 
در آخرين ديدار هفته نيز در يك نبرد ميانه‌جدولي كه نتيجه‌اش اهميت چنداني براي دو تيم نداشت، نساجي در آبادان به مصاف صنعت نفت اين شهر رفت و در نهايت دو تيم به تساوي يك بر يك رضايت دادند. بازي دو تيم فولاد و نفت مسجد سليمان نيز به دليل ابتلاي بازيكنان فولاد به كرونا لغو و به زمان ديگري موكول شد. فولاد هم‌اكنون با 22 بازي و 39 امتياز در رده پنجم است و اگر بتواند هر دو بازي عقب‌افتاده‌اش را ببرد با سه امتياز اختلاف نسبت به تيم‌هاي سپاهان و شهرخودرو به رتبه دوم جدول مي‌رسد. 
با توجه به نتايج رقم‌خورده در هفته بيست‌وچهارم پرسپوليس براي رسيدن به عنوان قهرماني تنها به 4 امتياز ديگر از 6 بازي آينده خود نياز دارد. البته اگر سپاهان در ديدار هفته بعد مقابل تراكتور و شهر خودرو مقابل پارس در جم امتياز از دست بدهند و شاگردان يحيي بتوانند از سد فولاد عبور كنند، قهرماني پرسپوليس مسجل خواهد شد. البته هنوز برگزار شدن بازي پرسپوليس و فولاد در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. فارغ از مساله قهرماني جنگ كسب سهميه نيز بسيار پيچيده شده است. استقلال با از دست دادن امتياز مقابل تراكتور در شرايط سختي قرار گرفته است. اگر آنها بازي عقب‌افتاده خود مقابل پارس را ببرند هم‌امتياز با تراكتور به رتبه چهارم مي‌رسند اما اگر موفق به كسب برد نشوند يا كميته انضباطي تصميم ديگري براي آن بازي بگيرد، كار مجيدي و شاگردانش براي رسيدن به آسيا از طريق سهميه ليگ به‌ شدت سخت خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون