• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4706 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۹ مرداد

رهبر انقلاب در پيامي به ‌مناسبت ايام حج:

رفتار دولت نژادپرست امريكا را محكوم و از مردم حمايت مي‌كنيم

حضور امريكا در غرب آسيا را به زيان ملت‌هاي اين منطقه و موجب ناامني و ويراني و عقب‌ماندگي كشورها مي‌دانيم

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پيامي به‌ مناسبت ايام حج با تاكيد بر وحدت امت اسلامي در برابر امريكاي متجاوز و رژيم صهيونيستي همچنين لزوم اهتمام به «كمك به فلسطين مظلوم، دلسوزي براي پيكر مجروح يمن و دغدغه مسلمانان زير ستم در هر نقطه جهان»، سران برخي كشورهاي اسلامي را كه براي سود شخصي چند روزه با رژيم غاصب صهيونيستي دست دوستي مي‌دهند به پرهيز از اين رفتار ذلت‌بار نصيحت و درخصوص حضور امريكا در منطقه و حوادث جاري در امريكا خاطرنشان كردند: حضور امريكا در غرب آسيا را به زيان ملت‌هاي اين منطقه و موجب ناامني و ويراني و عقب‌ماندگي كشورها مي‌دانيم. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، متن پيام حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بدين شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم
والحمدلله رب‌العالمين وصلي‌الله علي محمد وآله الطاهرين و صحبه المنتجبين و من تبِعهُم باِحسانٍ الي يوم‌الدين
موسم حج كه همواره موسم احساس عزت و عظمت و شكفتگي جهان اسلام بود، امسال دستخوش اندوه و حسرت مومنان و مبتلا به احساس فراق و ناكامي مشتاقان است. دل‌ها از غربت كعبه احساس غربت مي‌كند و لبّيك جداماندگان با اشك و آه در هم مي‌آميزد.
اين محروميت، كوته‌مدت است و به حول و قوه الهي دير نخواهد پاييد لكن درس آن كه قدر دانستن نعمت بزرگ حج است بايد ماندگار شود و ما را از غفلت برهاند. رمز عظمت و قدرت امت اسلام در جمع فراگير و متنوع مومنان در حريم كعبه و حرم پيامبر صلي‌الله عليه وآله و ائمه بقيع عليهم‌السلام را امسال بايد بيش از هميشه حس كنيم و در آن بينديشيم.
حج، فريضه‌اي بي‌مانند است؛ گل صد برگ در ميان فرايض اسلامي است؛ گويي همه جوانب مهم فردي و اجتماعي و زميني و آسماني و تاريخي و جهاني دين، قرار است در آن مرور شود.
معنويت در آن هست ولي بدون انزوا و گوشه‌نشيني و خلوت‌گزيني. اجتماع در آن هست ولي به دور از درگيري و بدگويي و بدخواهي. از سويي حظ روحي از مناجات و ابتهال و ذكر الهي و از سوي ديگر پيوند اُنس و ارتباط مردمي.
حاجي با يك چشم پيوند ديرين خود با تاريخ، با ابراهيم و اسماعيل و هاجر، با رسول خدا در هنگام ورود پيروزمندانه به مسجدالحرام، و با خيل مومنان صدر اول را مي‌نگرد و با چشمي ديگر انبوه مومنان هم‌روزگار خود را كه هر كدام مي‌توانند دستي براي همياري و اعتصام جمعي به حبل‌الله باشند.
تدبر و انديشيدن در پديده حج، حج‌گزار را به اين باور قطعي مي‌رساند كه بسياري از آرمان‌ها و آرزوهاي دين براي بشريت بدون هم‌افزايي و همدلي و همكاري مجموعه دين‌داران به بار نمي‌نشيند و با پيدايش اين همدلي و همكاري، كيد معاندان و دشمنان، مشكل مهمي بر سر اين راه پديد نمي‌آورد.
حج، رزمايش قدرت در برابر مستكبراني است كه كانون فساد و ظلم و ضعيف‌كشي و غارتگري‌اند و امروز جسم و جان امت اسلامي از ستمگري و خباثت آنان آزرده و خون‌آلود است. حج، نمايش توانايي‌هاي سخت و نرم امت است.
اين، طبيعت حج و روح حج و بخشي از مهم‌ترين هدف‌هاي حج است، اين همان است كه امام راحل خميني كبير، آن را حج ابراهيمي ناميد و اين همان است كه اگر متوليان امر حج كه خود را خادم حرمين مي‌نامند، صادقانه به آن گردن نهند و به جاي خشنودي دولت امريكا، رضاي الهي را برگزينند، مي‌تواند مشكلات بزرگي از جهان اسلام را حل كند.
امروز مانند هميشه- و بيش از هميشه- مصلحت الزامي امت اسلامي در وحدت است؛ وحدتي كه يد واحده در برابر تهديدها و دشمني‌ها پديد ‌آورد و بر سر شيطان مجسم، امريكاي متجاوز و غدار و سگ زنجيريش رژيم صهيونيستي، رعدآسا فرياد كشد و در برابر زورگويي‌ها شجاعانه سينه سپر كند.
اين معني فرمان الهي است كه فرمود: واعْتصِمُوا بِحبْلِ‌الله جمِيعًا ولا تفرّقُوا... قرآن حكيم، امت اسلامي را در چهارچوب أشِدّاءُ علي الْكفّارِ رُحماءُ بينهُمْ معرفي مي‌كند، و از او وظيفه‌: ولا ترْكنُوا إِلي الّذِين ظلمُوا، ولن يجْعل‌الله لِلْكافِرِين علي الْمُومِنِين سبِيلًا، فقاتِلُوا أئِمّـ[ الْكفْرِ و لا تتّخِذُوا عدُوِّي وعدُوّكمْ أوْلِياء را مي‌طلبد و براي اينكه دشمن را مشخص كند، حكم: لا ينْهاكمُ‌الله عنِ الّذِين لمْ يقاتِلُوكمْ فِي الدِّينِ ولمْ يخْرِجُوكم مِّن دِيارِكمْ... صادر مي‌فرمايد.
اين فرمان‌هاي مهم و سرنوشت‌ساز هرگز نبايد از منظومه فكري و ارزشي ما مسلمانان جدامانده و به دست فراموشي سپرده شود.
امروز بيش از هميشه زمينه اين تحول اساسي در دسترس امت و نخبگان دلسوز و صلاح‌انديش آن است. امروز بيداري اسلامي به معني توجه نخبگان و جوانان مسلمان به دارايي‌هاي معرفتي و معنوي خود يك حقيقت انكارنشدني است. امروز ليبراليسم و كمونيسم كه در 100 سال پيش و 50 سال پيش برجسته‌ترين ارمغان‌هاي تمدن غرب شمرده مي‌شد به كلي از جلوه افتاده و عيوب درمان‌ناپذير آنها آشكار شده است. نظام مبتني بر آن يك فرو پاشيد و نظام مبتني بر اين ديگري هم درگير بحران‌هاي عميق و در شُرُف فروپاشي است.
امروز نه فقط الگوي فرهنگي غرب- كه از آغاز هم با وقاحت و رسوايي پا به ميدان گذاشت- بلكه حتي الگوي سياسي و اقتصادي آن يعني دموكراسي پول‌محور و سرمايه‌داري طبقاتي و تبعيض‌آميز هم ناكارآمدي و فسادانگيزي خود را نشان داده است.
امروز كم نيستند، نخبگاني در جهان اسلام كه با گردن برافراشته و با افتخار و سربلندي، همه ادعاهاي معرفتي و تمدني غرب را به چالش مي‌كشند و جايگزين‌هاي اسلامي را با صراحت نشان مي‌دهند. امروز حتي برخي متفكران غربي كه پيش از اين، ليبراليسم را مغرورانه پايان تاريخ معرفي مي‌كردند به ناچار آن ادعا را پس گرفته و به سرگرداني نظري و عملي خود اعتراف مي‌كنند.
نگاهي به خيابان‌هاي امريكا، به رفتار دولتمردان امريكا با مردم خود، به دره عميق فاصله طبقاتي در آن كشور، به حقارت و بلاهت كساني كه براي مديريت آن كشور انتخاب شده‌اند، به تبعيض ‌نژادي هولناك در آن، به قساوت مامور موظف آن كه يك غيرمجرم را در خيابان با خونسردي و در برابر چشم رهگذران با شكنجه به قتل مي‌رساند، عمق بحران اخلاقي و اجتماعي تمدن غربي و اعوجاج و بطلان فلسفه سياسي و اقتصادي آن را آشكار مي‌كند.
رفتار امريكا با ملت‌هاي ضعيف، نسخه بزرگ ‌شده رفتار آن پليس است كه زانوي خود را بر گردن يك سياه‌پوست بي‌دفاع گذاشت و آنقدر فشرد تا جان داد.
دولت‌هاي ديگر غربي هم هر يك به اندازه وُسع و امكان خود نمونه‌هاي ديگر از اين وضعيت فاجعه‌بارند.
حج ابراهيمي پديده شكوهمند اسلام برابر اين جاهليت مدرن است؛ دعوت به اسلام و نمايش نمادين زيست جامعه اسلامي است. جامعه‌اي كه در آن همزيستي مومنان در حركتي پيوسته بر گرد محور توحيد، برترين نشانه است؛ دوري از تنازع و تعارض، دوري از تبعيض و امتيازات اشرافي، دوري از فساد و آلودگي شرط لازم است؛ رمي شيطان و برائت از مشركان و آميختگي با فرودستان و كمك به مستمندان و برافراشتن شعائر اهل ايمان در شمار وظايف اصلي است؛ و دست يافتن به منافع و مصالح عمومي همراه با ياد خدا و شكر او و بندگي او هدف‌هاي مياني و نهايي است.
اين تصوير اجمالي از جامعه اسلامي در آيينه حج ابراهيمي است و مقايسه آن با واقعيت جوامع غربي پر ادعا، دل هر مسلمان با همت را لبريز از شوق به تلاش و مبارزه براي رسيدن به چنين جامعه‌اي مي‌سازد.
ما مردم ايران به هدايت و رهبري امام خميني كبير با چنين شوقي قدم در راه گذاشتيم و موفق شديم. ادعا نمي‌كنيم كه توانسته‌ايم آنچه را كه مي‌شناسيم و دوست مي‌داريم يكسره تحقق بخشيم ولي ادعا مي‌كنيم كه در اين راه بسي پيش رفته و موانع بسياري را از سر راه برداشته‌ايم. به بركت اعتماد به وعده‌هاي قرآني، گام ما استوار مانده است. بزرگ‌ترين شيطان راهزن و غدار اين زمان يعني رژيم امريكا نتوانسته است ما را بترساند يا مغلوب مكر و فريب خود كند يا جلو پيشرفت مادي و معنوي ما را بگيرد.
ما همه ملت‌هاي مسلمان را برادران خود مي‌دانيم و با غيرمسلماناني كه در جبهه معارض وارد نشده‌اند با نيكي و عدالت رفتار مي‌كنيم. غم و گرفتاري جوامع مسلمان را گرفتاري خود به شمار مي‌آوريم و براي علاج آن تلاش مي‌كنيم. كمك به فلسطين مظلوم، دلسوزي براي پيكر مجروح يمن و دغدغه مسلمانان زير ستم در هر نقطه جهان را اهتمام هميشگي خود قرار مي‌دهيم.
نصيحت به سران برخي كشورهاي مسلمان را وظيفه مي‌دانيم؛ دولتمرداني كه به‌ جاي تكيه به برادر مسلمان خود به آغوش دشمن پناه مي‌برند و براي سود شخصي چند روزه، تحقير و زورگويي دشمن را تحمل مي‌كنند و چوب حراج به عزت و استقلال ملت خود مي‌زنند. آنان كه بقاي رژيم غاصب و ظالم صهيونيست را مي‌پذيرند و پنهان و آشكار دست دوستي به آنان مي‌دهند. اينان را نصيحت مي‌كنيم و از پيامدهاي تلخ اين رفتار برحذر مي‌داريم.
حضور امريكا در منطقه غرب آسيا را به زيان ملت‌هاي اين منطقه و موجب ناامني و ويراني و عقب‌ماندگي كشورها مي‌دانيم. در قضاياي كنوني امريكا و حركت ضد تبعيض نژادي در آن هم، موضع قاطع ما جانبداري از مردم و محكوم كردن رفتار قساوت‌آميز دولت نژادپرست آن كشور است.
در پايان با سلام و صلوات به حضرت بقيـ[اللّه ارواحنا فداه، ياد امام راحل را گرامي مي‌دارم و به ارواح طيبه شهيدان درود مي‌فرستم و حجّ ايمن و مقبول و مبارك را در آينده نزديك براي امت اسلامي از خداوند متعال مسألت مي‌كنم.
والسلام علي عباداللّه الصالحين
سيدعلي خامنه‌اي

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون