• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4708 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۲ مرداد

برادر غلامرضا منصوري از عدم احراز هويت جسد برادرش به «اعتماد» گفته است

در انتظار كشف معماي مرگ قاضي

گروه سياسي

بر سر قاضي منصوري چه آمده است؟ اين پرسشي است كه پس از ظهر سي‌ام خردادماه كه خبر فوت اين بازپرس متهم فراري منتشر شد، همچنان مطرح است و پاسخي هم نيافته است. يك ماه و ۱۲روز از درگذشت بازپرس سابق دادسراي فرهنگ و رسانه گذشته اما هنوز مشخص نيست كه دقيقا چه اتفاقي براي او افتاده است؛ ساعات ابتدايي پس از وقوع حادثه برخي مقامات كشور اعلام كردند كه منصوري در هتل «دوك» واقع در بخارست پايتخت روماني خودكشي كرده است؛ فرضيه‌اي كه البته از همان چند ساعت بعد به «قتل» تغيير كرد و تا هم‌اكنون ميان اين دو احتمال در رفت و آمد است. چند روزي پس از مرگ منصوري اما پاي فرضيه سومي به ماجراي مرگ مشكوك آقاي قاضي باز شد؛ بررسي تصاوير منتشر شده از جسد كاورپيچ شده منصوري و اختلاف ابعاد پيكر داخل كاور با آنچه افكار عمومي از غلامرضا منصوري به ياد مي‌آورد، گمانه‌زني‌ها درباره احتمال فرار منصوري و صحنه‌سازي مرگ توسط خود او را مطرح كرد. فرضيه‌اي كه البته خبرگزاري ميزان با انتشار تصاويري از دوران زندگاني منصوري بيش از پيش به آن دامن زد. اين در شرايطي بود كه مقامات روماني از همان دقايق ابتدايي وقوع حادثه، جسد كشف شده كف لابي هتل دوك را متعلق به متهم متواري پرونده اكبر طبري و ۲۱ همدستش معرفي كردند و البته از همان زمان، بررسي‌هاي پليس اين كشور درباره آنچه سرنوشت اين بازپرس متهم را رقم زده، آغاز شد. معماي منصوري با 3 فرضيه عجيب ادامه داشت تا اينكه نتيجه كالبدشكافي جسد منصوري در روماني كه سوم تيرماه و ۴ روز پس از مرگ او منتشر شد، عملا فرضيه اول يعني خودكشي را رد كرد؛ چرا كه در اين گزارش آمده بود كه مرگ آقاي قاضي با «خشونت» و «شتابزدگي» همراه بوده و تاكيد دادستاني بخارست بر اينكه روي جسد او اثر «جراحات ناشي از ضربه» ديده شده كه «با يك جسم سخت» وارد شده، فرضيه به قتل رسيدن اين قاضي، را بيش از پيش تقويت كرد و تنها فرضيه همچنان مشكوك به جز احتمال قتل، صحنه‌سازي مرگ توسط او يا نزديكانش بود كه براي اثبات يا ردش بايد تا زمان بازگشت جسد به كشور و بررسي‌هاي پزشكي قانوني منتظر مي‌مانديم.
در انتظار احراز هويت ازطريق DNA
درنهايت ۳۳ روز پس از وقوع اين حادثه جسد متهم رديف نهم پرونده «اكبر طبري و دوستان» در سكوت خبري و حتي بدون اطلاع اعضاي خانواده او، بامداد يكم مردادماه وارد كشور شد. موضوعي كه خانواده آقاي قاضي از آن بي‌خبر بوده و ابتدا به شكل غيررسمي از سايت نورنيوز اعلام شد و ساعاتي بعد با اطلاعيه دادستاني تهران و توضيحات رييس پزشكي قانوني تاييد شد. اگر چه در اطلاعيه دادستاني كه همان روز از سوي خبرگزاري ميزان -وابسته به قوه قضاييه - منتشر شد، آمده بود كه «بر اساس ظواهر، جسد متعلق به غلامرضا منصوري است» اما حالا با گذشت ۱۰ روز از بازگشت جسد منصوري به كشور، برادر او به «اعتماد» مي‌گويد كه «براساس ظواهر نتوانستيم هويت جسد را احراز كنيم.» نكته‌اي كه چند روز پيش در گزارش يك رسانه فارسي‌زبان واقع در لندن به شكل ديگري مطرح شد. در گزارش ويديويي كه بخش فارسي بي‌بي‌سي تهيه و منتشر كرد، ادعا شد كه يكي از منابع اين رسانه در دادستاني تهران اعلام كرده كه «صورت قاضي منصوري قابل شناسايي نيست و بدن او انگار روزها زير آفتاب مانده و از فرم افتاده است.» صحت اين نكته را مي‌توان از توضيحات برادر منصوري درباره وضعيت او پس از بازگشت به كشور متوجه شد. برادر قاضي درگذشته به «اعتماد» مي‌گويد: «بعد از ورود جسد به كشور، بستگان حاج‌آقا ازجمله همسرش، خواهرهايش، من و خواهرزاده‌هايم 2 مرحله رفته‌ايم و جسد را ديديم ولي به‌ لحاظ ظاهري براي ما احراز نشد كه اين همان جسد است. در 2 مرحله براي كل خانواده چنين چيزي احراز نشده است. به همين دليل از خواهران و برادر آزمايش DNA گرفته شده كه البته هنوز پاسخ آزمايش به ما اعلام نشده است.»
 جسد تحويل خانواده نشده است
اين موضوع را رييس سازمان پزشكي قانوني كشور هم تاييد كرده است. عباس مسجدي آراني با بيان اينكه «از حدود ۱۰ روز پيش كه جنازه متوفي منتقل شد، بررسي‌هاي اوليه و معاينه جسد انجام شده و به اين دليل كه در حوزه سم‌شناسي و همچنين پاتولوژي فرآيندهاي آزمايشگاهي براي آماده‌سازي لام‌هاي تشخيصي طولاني است»، ابراز اميدواري كرد كه ظرف يكي، دو هفته آينده پاسخ را به مراجع قضايي اعلام كنند. او در همين راستا به ايرنا گفته كه اقدامات تكميلي تشخيص هويت ازطريق آزمايش‌هاي ژنتيك در حال انجام است و پس از آن جسد با دستور مقام قضايي تحويل خانواده او خواهد شد. در اين حين اما برخي خبرگزاري‌ها اعلام كردند كه جسد قاضي منصوري به خانواده‌اش تحويل شده است. موضوعي كه برادر منصوري آن را رد كرده و به «اعتماد» مي‌گويد: «جسد هنوز به ما تحويل نشده است. ما منتظريم جواب آزمايش اعلام شود و بعد جسد را تحويل بگيريم. اگر بعد از انجام آزمايش‌هاي DNA مشخص شود كه جسد متعلق به برادرم است، آنگاه جسد را تحويل مي‌گيريم.» به گفته برادر منصوري، پزشكي قانوني تاكنون نه علت مرگ را اعلام كرده و نه هيچ مدركي از روماني و نه دادسرا در ارتباط با اتفاقي كه براي غلامرضا منصوري رخ داده، به خانواده اين متوفي داده نشده است. اين عضو خانواده منصوري كه پيش از اين و در جريان مصاحبه‌هاي قبلي‌اش با روزنامه «اعتماد» تاكيد كرده بود كه هيچ مسوولي براي پيگيري پرونده و وضعيت با آنها ارتباط برقرار نكرده، اين ‌بار گفته كه او و ديگر اعضاي خانواده منصوري 2 بار براي شناسايي به پزشكي قانوني رفته‌اند و در بقيه موارد براي پيگيري‌هاي بيشتر با دستگاه قضايي در ارتباط بوده‌اند. البته بنابر گفته‌هاي برادر قاضي منصوري، آنها هنوز براي پيگيري مرگ برادرشان وكيل استخدام نكرده‌اند، اگر چه با چند وكيل صحبت‌هايي داشته و حتي مي‌خواهند از كساني كه به‌گفته او، در اين ماجرا دست داشته‌اند، شكايت كنند اما فعلا همه ‌چيز را تا تعيين قطعي اينكه جسد واقعا متعلق به غلامرضا منصوري است يا نه، به حالت تعويق درآورده و منتظرند تا جواب پزشكي قانوني مشخص شود. 
واكنش خانواده به گزارش بي‌بي‌سي
مشخص است كه باتوجه به اينكه پليس روماني از ارايه اطلاعات دقيق و جزيي خودداري كرده و بر اساس ادعاي پيشين سايت نورنيوز تنها به ارسال گزارشي «۲۹ صفحه‌اي» همراه با جسد اكتفا كرده، راه ديگري جز تعيين هويت از طريق آزمايش‌ DNA وجود ندارد. چرا كه تاكنون هيچ تصويري از جسد منصوري در هتل روماني منتشر نشده و گزارشگر بي‌بي‌سي هم موفق نشده با هيچ‌ كدام از مقامات روماني يا حتي مسوولان هتل دوك بخارست گفت‌وگويي كند و آن طور كه اعلام كرده «درها به روي‌شان بسته بوده است.» برادر قاضي منصوري اما در واكنش به گزارش منتشر شده از سوي اين رسانه واقع در لندن و تاييد يا رد ادعاهاي مطرح شده در آن به «اعتماد» گفته است: «من به اين رسانه بيگانه اعتمادي ندارم. منتها نمي‌دانم دسترسي‌هايي كه آنها دارند، از كجاست چرا كه تا حالا هيچ‌ كدام از وسايل شخصي برادرم (تلفن همراه، نوشته‌هايش و...) به ايران تحويل نشده است. نمي‌دانم اطلاعات آنها از چه مراجعي است كه ما هم از آنها بي‌خبريم.»با اين حساب پاسخ به اين پرسش كه براي غلامرضا منصوري چه اتفاقي رخ داده، بايد فعلا و تا اعلام نتيجه آزمايش‌هاي پزشكي قانوني كشور منتظر بمانيم. زماني كه به‌گفته رييس اين سازمان احتمالا تا دو هفته ديگر به طول خواهد انجاميد!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون