• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4708 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۲ مرداد

انتشار كتاب تازه‌اي از برنده چيني نوبل ادبيات

هفت نامه خطاب به مرتضي كيوان به كتابفروشي‌ها رفت

گروه هنر و ادبيات

انتشار كتابي از مو يان 

كتاب تازه‌اي از مو يان، نويسنده چيني برنده نوبل ادبيات منتشر شد. ايسنا به نقل از شينهوا گزارش داده است كه اين كتاب «ديرشكوفا» نام دارد و مجموعه‌اي از ۱۲ رمان كوتاه واقع‌گرا و پوچ‌گرايانه از داستان‌هايي در مناطق روستايي چين از قرن گذشته تا به امروز است، اولين اثر مو يان نويسنده چيني است كه پس از كسب جايزه نوبل ادبيات در سال ۲۰۱۲ توسط او منتشر مي‌شود. در بخشي از اين كتاب كه نگارش و جمع‌آوري آن ۱۰ سال به طول انجاميد مو يان برخلاف ديگر آثارش، تصويري از انسان امروزي ارايه مي‌دهد كه مي‌داند اينترنت چيست و به خوبي بلد است چگونه از طريق شايعه‌پراكني به پول و ثروت برسد. در قسمتي از اين كتاب آمده:«در زندگي واقعي شايد ۱۰ هزار نفر هم نتوانند تاثير بزرگي ايجاد كنند اما در اينترنت تنها ۱۰۰ نفر براي ايجاد يك موج كافي هستند.» «دير شكوفا» از زاويه ديد اول شخص روايت مي‌شود و نويسنده در آن از خود و زندگي‌اش پس از كسب جايزه نوبل ادبيات هم گفته.  مو يان پس از دريافت نوبل ادبي به سرشناس‌ترين نويسنده‌ چيني در جهان تبديل شد كه آثارش ماهانه ميليون‌ها جلد فروش دارد. اين نويسنده‌ تا كنون ده‌ها رمان و داستان‌ كوتاه به نگارش درآورده است. رئاليسم جادويي سبك بيشتر كارهاي ادبي مو يان است كه بسيار مورد توجه اعضاي آكادمي جايزه‌ نوبل ادبيات قرار گرفت. مشهورترين اثر او «ذرت سرخ» در سال ۲۰۰۳ توسط ژانگ ييمو، كارگردان صاحب‌نام سينما به فيلمي سينمايي تبديل شد و جايزه‌ خرس طلاي جشنواره‌ فيلم برلين را از آن خود كرد.
كتابي خطاب به شاعري كه سال‌ها پيش  اعدام شد 
«هفت نامه به مرتضي كيوان» عنوان كتابي است كه نشر آرادمان از سيدمحمد طباطبايي حسيني منتشر كرده است.
به گزارش ايلنا در اين اثر، طباطبايي دغدغه‌هاي امروز و اين دهه‌ها را در قالب نامه‌هايي به مرتضي كيوان به نگارش درآورده است؛ متن‌هايي عاطفي و در عين حال انديشه‌ورزانه؛ طباطبايي در اين اثر مرتضي كيوان را به عنوان يكي از خاص‌ترين چهره‌هاي ادبيات معاصر كه به دليل اعدام سياسي به تبلور لازم نرسيد، مخاطب نامه‌هاي خود قرار داده است. عناوين هفت نامه مندرج در اين كتاب عبارتند از«از شب اعدام، ادبيات، كافه، زندان قصر، شما نيست نمي‌شوي، از مهرباني؛ از شما و از پوري». در مقدمه‌ اين كتاب مي‌خوانيم:«پاسخ به اين سوال كه مرتضي كيوان كيست نه چندان آسان و نه خيلي سخت است؛ سهل ممتنع است مثل خودش. مي‌توان خيلي آسان و بي‌دغدغه در پاسخ به سوال مذكور گفت، مرتضي كيوان يك شاعر و منتقد ادبي بود كه در اوج جواني در دهه ۳۰ شمسي توسط پهلوي دوم اعدام نظامي شد اما از سويي ديگر نمي‌توان به سادگي با همين يك تعريف از معرفي او عبور كرد چه اينكه مرتضي كيوان در شعر فقط شاعر نبود، در مطبوعات فقط روزنامه‌نويس نبود، در ادبيات فقط منتقد ادبي نبود. كيوان اين همه بود و بيش از اين همه و بسيار مهم‌تر اينكه او همسر پوراندخت سلطاني بود...»
شعرهايي از شاعران بنام هم‌روزگار مرتضي كيوان در رثاي او بخش پاياني كتاب است كه در آن آثاري از «هوشنگ ابتهاج، مهدي اخوان ثالث، احمد شاملو و سياوش كسرايي» را مي‌خوانيد. كتاب به قيمت ۱۵ هزار تومان با طرح جلدهايي از حميدرضا بيدقي  راهي كتابفروشي‌ها شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون