• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4710 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۴ مرداد

پيروز حناچي پس از ترك جلسه شوراي عالي شهرسازي درباره جماران در جمع خبرنگاران حاضر شد

جماران ميراث فرهنگي ما است

نورا حسيني

نخستين نشست خبري پيروز حناچي، شهردار تهران اسفند ماه سال 97 برگزار شد. در آن نشست فرصت پرسش حتي به كانال‌هاي خبري شهري هم رسيد.  او جلسه شوراي عالي شهرسازي كه درحال تصميم‌گيري براي لغو محدوديت ارتفاعي جماران بود را ترك كرده تا به نشست خبري برسد. جلسه‌اي كه گفته شده بود، محمد سالاري رييس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران به آن دعوت نشد و محسن هاشمي و شهردار تهران هم از نيمه جلسه را ترك كرده بودند. 

هنوز خبري رسمي درخصوص تصميم‌گيري براي محدوديت ارتفاعي محله جماران منتشر نشده است اما گفته مي‌شود، قرار است شورا و شهرداري و در نهايت كميسيون ماده 5 در اين رابطه اظهارنظر قطعي كنند و احتمال دارد شهرداري با تغييرات كلي درخصوص اين محله موافقت كند.  موضوع تصميم‌گيري درخصوص جماران و عدم حضور شهردار در جلسات هيات دولت كه گفته مي‌شود به دليل برخورد با ساخت‌وساز غيرقانوني طبقه سوم ملك رياست‌جمهوري است دو پرسش پر تكرار خبرنگاران از شهردار تهران بود.  شهردار ابتدا به اهميت تاريخي محله جماران اشاره مي‌كند و مي‌گويد: نخست اهميت جماران را مي‌توان از سخنان ديگران فهميد مثلا در اتحاد جماهير شوروي وقتي «ادوارد شواردنادزه» نماينده «گورباچف» به ديدار امام(ره) آمد، مي‌گفت انتظار داشتم وقتي از ماشين پياده مي‌شوم به سرسراي عظيم و يك كاخ كه در انتهاي آن رهبر ايران مستقر است، بروم اما وارد يك روستا و كوچه محقر شدم و تعجب كردم يا وقتي «فيدل كاسترو» رهبر كوبا بعد از رحلت حضرت امام به ايران آمده بود به جماران رفت و گفت شما در انتقال اين پيام به جهان كوتاهي كرديد، مائو اين شعار را مي‌داد اما طور ديگر عمل مي‌كرد اما آقاي خميني شعار ساده‌زيستي مي‌داد و عمل مي‌كرد. او ادامه مي‌دهد: با اين نگاه جماران يك محله نيست بايد در 3 سطح جهاني، ملي و محلي به آن نگاه كنيم. محل زندگي حضرت امام در جماران جزو ميراث فرهنگي ماست و بايد حريم داشته باشد. در شوراي عالي شهرسازي مصوبه‌اي هست كه در سال ۱۳۸۰ به استناد به ماده ۱۶۶ برنامه سوم در عمل با ملاحظات محلي محدوده طرحي كه قبلا وجود داشت كوچك و اين طرح تا حدود زيادي اجرا شد و عدول‌هايي كه از آن شده، محدود است. در اين محدوده تعدادي پلاك تملك شده و درگيري محلي وجود ندارد. خيلي از آنها بر اساس ضوابط ساخته شده‌اند و معدودي ساخته نشده و مطمئن هستم هر كاري كه با نگاه جهاني، ملي و محلي انجام شود، قابل دفاع است و شوراي عالي شهرسازي هم همين تصميم را خواهد گرفت. آخرين مسابقه اين محله در شوراي عالي شهرسازي بوده و اينكه مجددا لزوم بازبيني را در دستور كار دارد، خلاف عرف نيست و در مقياس‌هاي با اهميت، شوراي شهر نيز وارد مي‌شود. در برخي نقاط اين بازبيني‌ها شده يا خود شورا به آن ورود كرده مثلا در شهر بسطام به خاطر وجود ابنيه فرهنگي شورا قبل از انقلاب ورود كرد. او در پاسخ به اين سوال كه شما گفته بوديد، پيامك‌هاي دعوت هيات دولت براي شما مي‌آيد؛ اما در اين جلسات شركت نمي‌كنيد و چرا در برابر تخلفات نهادهاي پر قدرت با شفاف‌سازي براي مردم از حمايت‌هاي مردمي و نهادهاي مردم نهاد استفاده نمي‌كنيد، مي‌گويد: من دقيقا واقعيت را گفتم و آن زمان پيام و دعوت‌نامه‌ها را دريافت كردم اما بايد بگويم، حضور شهردار تهران در جلسات هيات دولت نه در قانون و نه در آيين‌نامه‌هاست و صرفا بنا به دعوت اين حضور انجام مي‌شود.
به گفته حناچي حضور شهردار تهران در دولت براساس قانون و آيين‌نامه‌ها به عنوان مهمان است و شهردار تهران عضو هيات دولت نيست. اما از زمان مرحوم هاشمي‌رفسنجاني و دوره كرباسچي حضور شهردار در جلسات هيات دولت باب شد كه اين حضور هم براي دولت و هم براي شهرداري مفيد بود چراكه مي‌توانستيم بسياري از مشكلات را به صورت مستقيم حل كنيم مثلا اگر مشكل اوراق مشاركت حل شد به دليل پيگيري‌هاي مستقيم شهردار تهران در حاشيه هيات دولت بود و دقت داشته باشيد كه شهردار تهران رييس مجمع كلانشهرها نيز هست و حضورش در هيات دولت به نمايندگي از ۵۰ ميليون نفر است. به گفته او در دولت هشتم، نهم و دهم شهردار در جلسات حضور نداشت اينكه حضور شهردار چقدر موثر است، مي‌توانيم به نقش غيرمستقيم شهرداري در سيل ۹۸ گرگان، خرم‌آباد، خوزستان، آتش‌سوزي جنگل‌هاي زاگرس، سقوط هواپيماي اوكرايني و كرونا اشاره كرد كه اين حضور به صورت غيرمستقيم بود و اگر بخواهم به تاثير مستقيم اشاره كنم بايد بگويم در ۱۲ فروردين سال ۹۸ غرب تهران تا آستانه سيل نيز پيش رفت اما اقدامات ما مانع از آن شد. شهردار تهران در پاسخ به اين سوال كه چه زماني در جلسه هيات دولت شركت مي‌كنيد؟ هم اين طور توضيح داد كه به نظرم رابطه دولت و شهرداري دو طرفه است و شخصيت بنده به گونه‌اي است كه ادبيات تند و طلبكارانه را نمي‌پسندم و معتقدم با تلاش، ممارست و پيگيري مي‌توان مشكلات را حل كرد.  تخلفات مديران سابق شهرداري تهران، پرسش مشترك نخستين نشست خبري شهردار و دومين نشست بود. اما باز هم پاسخي تازه به اين پرسش داده نشد. حناچي دوباره از پيگيري‌هاي بي‌سرو‌صداي شهرداري مي‌گويد و اضافه مي‌كند: ‌در خصوص پرونده‌هاي فساد و تخلفات پيگير احقاق حقوق شهر و شهروندان هستيم و بي‌سرو‌صدا اين موضوع را تعقيب مي‌كنيم و اصرار نداريم كه موضوع را جار بزنيم و بخش حقوقي شهرداري اين موضوع را دنبال مي‌كند كه در بسياري از پرونده‌ها نيز توانستيم به حق و حقوق‌مان برسيم كه البته لازم است، اداره كل حقوقي شهرداري نشست خبري بگذارد تا جزييات اين پرونده‌ها تشريح شود.
 موضوع بازپس‌گيري املاك شهرداري هم تقريبا به پاسخ روشني ختم نمي‌شود. او در خصوص اظهارات يك عضو شوراي شهر تهران كه معتقد بود، شهرداري درخصوص تهيه لايحه‌اي با اين موضوع كم كاري كرده است، توضيح داد كه شايد اطلاعات اين عضو شورا كامل نبوده و اضافه مي‌كند در گزارش اوليه سازمان املاك 3 هزار ملك از املاك شهرداري در اختيار غير بود كه طبيعتا بسياري از آنها مصوبه شورا را نداشت. لذا كميته‌اي سه نفره تشكيل داديم كه تشخيص مي‌دهد كدام املاك در اختيار غير باشند و سايرين نيز بازپس‌گيري مي‌شوند. تعداد زيادي تاكنون بازپس‌گيري شده و اين كار در حال استمرار است. برخي مقاومت‌ها در اين موارد وجود دارد كه با همكاري دادستاني پيگير هستيم.
به گفته شهردار تهران در مورد فروش املاك نيز از طريق مزايده عمل مي‌كنيم و با برگزاري مزايده‌هايي كه با قيمت كارشناسي انجام مي‌شود، ممكن است متقاضي داشته باشند يا متقاضي براي آنها وجود نداشته باشد. در مورد ملك اقدسيه نيز مزايده انجام شده، متقاضي نيز وجود دارد و در حال انجام فرآيند هستيم. همچنين در مورد ساختمان روزنامه اطلاعات نيز مشكلات حقوقي را حل كرده‌ايم و 5 دانگ از 6 دانگ اين ملك به نام شهرداري شده و در حال حل و فصل يك دانگ باقيمانده هستيم. حناچي در خصوص سرانجام بخشنامه كاهش هزينه‌ها در شهرداري هم مي‌گويد: اين بخشنامه به عنوان يك دستور عمومي در شهرداري پيگيري مي‌شود و آن را رصد مي‌كنيم. حناچي در حالي از رصد دايمي اين بخشنامه سخن مي‌گويد كه بسياري از بند‌هاي اين بخشنامه از سوي برخي از زيرمجموعه‌هاي شهرداري اجرايي نمي‌شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون