• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4712 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ مرداد

رييس‌جمهوري از گشايش اقتصادي درصورت موافقت رهبري خبر داد

مردم مأيوس شوند، شكست مي‌خوريم

جلسات هيات دولت مدتي است كه در ساختمان شهيد بهشتي نهاد رياست‌جمهوري برگزار مي‌شود. دولتي‌ها پس از چند نوبت برگزاري جلسات در كاخ سعدآباد به ‌منظور رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، روزهاي يكشنبه و چهارشنبه در «پاستور» در فضايي بزرگ‌تر از محل برگزاري جلسات پيش از كرونا حضور پيدا مي‌كنند تا با فاصله فيزيكي مناسب كنار هم بنشينند. اگر چه در فريم‌هاي عكسي كه از جلسات اعضاي كابينه منتشر مي‌شود، به نظر مي‌رسد كه فاصله مورد تاكيد بيشتر ميان حسن روحاني به عنوان رييس جلسه با معاون اول و رييس‌دفتر كه سمت چپ و راست او مي‌نشينند، رعايت مي‌شود. چهارشنبه‌اي كه گذشت هم جلسه هيات دولت بر همين روال برگزار شد و اغلب وزرا و اعضاي كابينه در نشست پاياني هفته حضور داشتند. از محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات كه كانال‌هاي تلگرامي و رسانه‌هاي منتقد او مدعي شده ‌بودند قهر كرده و در وزارتخانه حاضر نمي‌شود تا منصور غلامي، وزير علوم كه حوزه مديريتي‌‌اش به ‌واسطه شيوع كرونا و برگزاري آزمون‌هاي سراسري اين روزها پر از چالش است و البته سرپرست وزارت صمت كه راه كوتاهي تا وزارت پيش ‌رو دارد؛ راهي كه البته از آنجا كه بايد از «بهارستان» بگذرد، بعيد نيست پر دست‌انداز باشد. در اين ميان شهردار تهران به عنوان مهمان هميشگي كابينه، همچنان در جلسات هفتگي هيات دولت غايب است و اين موضوع نشان مي‌دهد شائبه اختلاف شهرداري و دولت جدي‌تر از آن است كه پس از رسانه‌اي شدن به نحوي حل و فصل شود.

 در ميدان جنگ
در بر همان پاشنه مي‌چرخد؛ مهم‌ترين مباحث و موضوعاتي كه رييس‌جمهوري در جلسات هيات دولت به آن اشاره دارد، اگر ارتباطي به تحريم‌ها نداشته ‌باشد، به هر حال به «اقتصاد» مربوط است. مقوله‌اي كه دوشادوش «سلامت» مهم‌ترين بحران‌هاي دولت هستند و البته مي‌توان گفت كه قطعا و حتما بر حوزه‌هاي ديگري از امنيت تا فرهنگ نيز تاثيرگذار خواهند بود. از همين رو ديروز حسن روحاني نقبي به گفته‌هاي سال ۹۷ دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات متحده امريكا زد كه به يكي از روساي جمهور اروپايي گفته‌بود ۳ ماه ديگر جمهوري اسلامي ايران نيست. منظور روحاني از بازخواني اين مكالمه ميان او و يكي از روساي جمهوري اروپا كه پيش از اين نيز نقل شده ‌بود، تاكيد بر تلاش ايالات متحده براي تاثيرگذاري حداكثري بر اقتصاد بود و درنهايت امنيت بود كه روحاني با اشاره بر آن، تاكيد كرد برخي كشورها در شرايط بدون تحريم امسال حتي با كاهش ۳۰ درصدي رشد اقتصادي طرف هستند و البته ابراز اميدواري كرد كه شايد امسال رشد اقتصادي دست‌كم منفي نباشد. او همچنين خطاب به مخالفان و منتقدان هميشگي دولت هم گفت كه بايد توجه كنند دولت در چه وضعيتي كار مي‌كند، در ميدان جنگ در حال تلاش است يا در بيابان سبز مشغول استراحت! رييس‌جمهوري در ادامه تاكيد كرد كه بايد تحريم را شكست داد و نابود كرد و در اين حال بار ديگر به مقوله «تحريم و تحريف» به عنوان مهم‌ترين مشكلات دولت مستقر اشاره كرده و گفت كه كنار تحريم، حداقل تحريف درست نكنيم. او گفت كه با همه سختي‌ها قادريم تحريم را بشكنيم اما به شرط آنكه تحريف را هم بشكنيم؛ چرا كه اگر مردم را نگران و مأيوس كنيم، موفق نمي‌شويم و شكست مي‌خوريم. او در بخشي از سخنانش نيز تلويحا به تداوم رقابت‌هاي انتخاباتي كه به مخالف‌خواني‌ها طول دولت جديد مي‌شود، اشاره كرد و در ماه‌هاي پاياني دولتش همان حرف‌هايي را زد كه از آغاز بر آن تاكيد داشت. روحاني گفت: «اشكال ما اين است پايان انتخابات را اعلام نمي‌كنيم كه چه زماني است، انتخابات تمام شد؛ بياييد با هم كار كنيم.»

 گشايش اقتصادي و گمانه‌زني‌ها
رييس‌جمهوري ديروز در خلال سخنانش به گشايش اقتصادي اشاره كرد كه اعلام آن را منوط به جلسه سران قوا در روز دوشنبه دانست. او تاكيد كرد كه اگر اين تصميم اتخاذ شود، «دست دولت مقداري باز مي‌‌شود.» روحاني اما توضيح بيشتري در اين مورد نداد اما در فضاي مجازي و رسانه‌اي گمانه‌هايي مبني بر «برداشت از صندوق توسعه ملي» مطرح شد. اين گمانه‌زني‌ها كه بيشتر ازسوي چهره‌ها و رسانه‌هاي منتقد دولت صورت گرفت، از اين قرار بود كه چون روحاني اين گشايش را منوط به موافق رهبري نيز دانسته، احتمالا بحث برداشت از صندوق توسعه ملي مطرح است؛ ‌صندوقي كه پشتوانه ثروت ملي است و اخيرا براي جبران برخي خسارت‌هاي كرونا مجوز برداشت يك ميليارد يورو و سال ۹۸ مجوز برداشت ۵ هزار ميليارد تومان از آن براي بازسازي مناطق سيل‌زده صادر شده‌ بود. عجيب آنكه علي قلهكي، فعال رسانه‌اي اصولگرا در توييتر خود اين اقدام رييس‌جمهوري را «رسانه‌اي كردن براي اعمال فشار» توصيف كرد. 

 حياط پاستور پس از ۵ ماه 
درهاي حياط «پاستور» ديروز پس از حدود ۵ ماه به روي خبرنگاران باز شد. از اسفندماه ۹۸ به‌ دليل شيوع كرونا حضور خبرنگاران در حياط پاستور و درحاشيه جلسه هيات دولت لغو شد و تنها خبرنگاران صدا و سيما براي پوشش حاشيه هيات دولت در پاستور حضور داشتند. پانزدهم مردادماه و در آستانه روز خبرنگار اما تعداد محدودي از اهالي رسانه بار ديگر به نهاد رياست‌جمهوري دعوت شدند تا پس از تبريك اسحاق جهانگيري به نمايندگي از دولت به اين مناسبت به سوالات خبرنگاران هر چند محدود و كوتاه پاسخ داده ‌شود.  معاون اول رييس‌جمهوري ضمن تاكيد بر اينكه مشكلات معيشتي جدي و حل آن اولويت نخست دولت است، در خلال اين پرسش و پاسخ‌هاي كوتاه به «بازگشت كالابرگ» واكنش نشان داد و صراحتا از مخالفت دولت با كوپن گفت. او تاكيد داشت كه وضعيت موجود در حدي هست كه كالاهاي مورد نياز مردم به وفور تامين شود. او همچنين خبر داد كه تامين كالاهاي اساسي همچنان با ارز ۴۲۰۰ توماني صورت مي‌گيرد.  منصور غلامي، ‌وزير علوم نيز درحاشيه نشست دولت به پرسشي درمورد برگزاري آزمون‌هاي سراسري در دوران كرونا پاسخ داد. او تاكيد كرد كه آزمون سراسري دوره‌هاي كارداني و كارشناسي هم در همان تاريخ اما با تغيير زمان صبح و عصر برگزار مي‌شود و البته از احتمال استفاده از ورزشگاه‌ها براي برگزاري كنكور خبر داد. محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري نيز درحاشيه نشست دولت بر برگزاري كنكور تاكيد كرد و گفت متوليان امر تلاش خواهند كرد اين آزمون‌ها كمترين پيامد منفي را داشته ‌باشد.  حسين مدرس خياباني، سرپرست وزارت صمت نيز كه براي وزارت به مجلس معرفي شده است، آمار و ارقامي از افزايش توليدات مطرح و در بخشي از سخنانش به پرسشي در مورد نابساماني بازار خودرو پاسخ داد. او توضيح داد كه حدود 2 سال است كه خودروسازان فرانسوي و كره‌اي از كشور خارج شده‌اند؛ با وجود خروج اين خودروسازان امسال يك ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در برنامه توليد داريم و در ۴ ماه نخست بعد از 2 سال رشد منفي، با حدود ۲۰ درصد رشد مواجه هستيم. همچنين ۷۱ درصد از تعهدات خودروسازان نيز كاهش يافته است. او البته تاكيد كرد كه با وجود افزايش قيمت هنوز خودروسازان در حاشيه زياندهي هستند؛ چرا كه برخي مواد اوليه خودرو تابعي از قيمت ارز است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون