• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4738 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۹ شهريور

پس از گزارش «اعتماد» كميسيون فرهنگي شوراي شهر هم به مشكلات خانه هنرمندان واكنش نشان داد

حق‌شناس: جاي مسوولان از هنرمندان عذرخواهي مي‌كنم

بابك احمدي

 

پيرو انتشار گزارش روزنامه اعتماد درباره وخامت اوضاع اقتصادي خانه هنرمندان ايران در ماه‌هاي اخير و احتمال تعطيلي اين نهاد مهم فرهنگي پايتخت به ويژه پس از شيوع ويروس كرونا، اعضاي كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران با دعوت از مجيد رجبي‌معمار مديرعامل خانه هنرمندان ايران، ايرج راد رييس شوراي عالي اين مجموعه و شهرام گيل‌آبادي مديرعامل خانه تئاتر نشست مشورتي برگزار كردند. محمد‌جواد حق‌شناس، رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا پس از برگزاري جلسه در گفت‌وگو با اعتماد به شرح نتايج نشست پرداخت و نسبت به رفع سريع مشكلات به وجود آمده اظهار اميدواري كرد. «به دوستان قول داديم پرداخت اعتبار 50 درصد مصوب براي شش‌ماهه نخست سال را پيگيري كنيم. اميدوارم منابع هرچه سريع‌تر اختصاص يابد تا دوستان با خاطري آسوده‌تر به برنامه‌هاي ماه‌هاي باقيمانده سال فكر كنند. همه ما اعتقاد داريم جامعه‌اي پويا و رو به رشد است كه قدر هنرمندانش را بداند و آنها را بر صدر بنشاند. اين اصلا رويه درستي نيست كه صداي گلايه اين قشر بلند شود و ما تازه بعد از آن به رفع مسائل اقدام كنيم. ابدا زيبنده نيست كه هنرمدان بگويند پنج ماه است هيچ دريافتي نداشته‌اند و حقوق كاركنان مجموعه‌اي مانند خانه هنرمندان ماه‌ها به تعويق افتاده. مسوولان و مديران شهري پيش از بلند شدن صداي گلايه و اعتراض است كه بايد براي رفع مشكل فكر كنند و من جاي تمام دست‌اندركاراني كه نبايد اجازه مي‌دادند كار به اينجا برسد، از هنرمندان عذرخواهي مي‌كنم.» به گفته رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر در جلسه مورد نظر پيشنهادهايي فراتر از مسائل جزيي و امور مربوط به بودجه و اعتبارات نيز مطرح شد. «دوستان در اين نشست به طرح جامع پهنه فرهنگي خانه هنرمندان ايران اشاره كردند كه با استقبال اعضا مواجه شد و قول داديم اين موضوع در روزهاي ابتدايي مهرماه طي نشستي با اعضاي كميسيون فرهنگي مطرح و پيگيري شود. براين اساس مديريت شهري موظف خواهد شد از ظرفيت‌هاي انجمن‌هاي دوازده‌گانه خانه هنرمندان ايران در برپايي رويدادها و فعاليت‌هاي فرهنگي شهري كمك بگيرد. همچنين گسترش شعب خانه هنرمندان ايران در ديگر مناطق پايتخت نيز به بحث و گفت‌وگو گذاشته شد و در عين‌حال تلاش مي‌كنيم از توانايي هنرمندان در بحث انتقال تجربه و آموزش بهره‌برداري كنيم.»
حق‌شناس در ادامه پيشنهادي براي مديريت شهري نيز مطرح كرد. «به‌نظرم بهتر است كه دوستان جاي تصدي‌گري در امور فرهنگي و هنري، يا سپردن كارها به دست پيمانكاران، از ظرفيت‌هاي موجود در بحث اداره خانه‌موزه‌ها، فرهنگسراها، خانه‌هاي فرهنگ و ديگر اماكن تابعه زيرنظر شهرداري تهران استفاده كنند.» ايرج راد رييس هيات‌مديره خانه هنرمندان نيز در اين نشست بار ديگر به اين مساله اشاره كرد كه خانه هنرمندان ايران به دليل عدم توان پرداخت هزينه‌هاي جاري و حقوق كارمندان در آستانه تعطيلي قرار دارد. او تاكيد كرد كه «متاسفانه چون نگاه فرهنگي حاكم نيست، امروز خانه هنرمندان شرايط مناسبي ندارد». 
مجيد رجبي‌معمار، مديرعامل خانه هنرمندان بر اين نكته انگشت گذاشت كه «خانه هنرمندان از ابتداي تشكيل اين مجموعه به دنبال فعاليت اقتصادي و كسب سود نبوده» و مجموعه‌اي غيرانتفاعي محسوب مي‌شود. «در سال‌هاي اخير با استقبال هنرمندان از فعاليت و مشاركت در برنامه‌هاي اين مجموعه، حجم اقدامات و گستره فعاليت‌هاي خانه هنرمندان افزايش يافته كه متاسفانه هزينه‌هاي جاري و حقوق پرداختي به پرسنل با اين حجم از فعاليت گسترده به ويژه با توجه يه شرايط كرونا تناسب ندارد.» الهام فخاري نايب رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» به مباحث مهم جاري و آينده خانه هنرمندان ايران اشاره كرد. فخاري معتقد است امكانات موجود در خانه هنرمندان بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد، زيرا به گفته او «نهادي كه ظرف 20 سال گذشته توانسته با دشواري طي طريق كند و به رشد و بالندگي فرهنگي برسد شايسته توجه بيش از اين است»؛ نكته‌اي كه ظاهرا ظرف شش ماه گذشته از سوي شهرداري تهران و مسوولان دولتي مورد غفلت قرار گرفته است. «استفاده از ظرفيت‌هاي عمومي در ساماندهي اتفاق‌هاي فرهنگي و هنري شهري در برنامه سوم توسعه شهر تهران مصوب شده و بسيار جدي است. دست‌يافتن به اين مهم همراهي و همكاري نهادهاي موثري مانند خانه هنرمندان ايران را طلب مي‌كند، چرا كه اين مجموعه دوازده انجمن تخصصي هنري شناسنامه‌دار و ريشه‌دار را در برمي‌گيرد. در جلسه امروز نكات مد نظر دوستان را شنيديم و قطعا آنها را در قالب فعاليت‌هاي مشترك پيگيري مي‌كنيم، يعني خانه هنرمندان را يك نهاد جدا افتاده از فعاليت‌هاي شهري در نظر نداريم.» به گفته فخاري «خانه هنرمندان ايران يك نهاد مدني فرهنگي متعلق به شهر تهران نيست، بلكه يك نهاد ملي است؛ برهمين اساس شورا بايد به اين مكان نگاه كلان داشته باشد و هر چه بيشتر به انجام فعاليت‌هاي فرهنگي- هنري موثر در حوزه شهري متمركز شود.» براساس اظهارات اين عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر، شوراي عالي خانه هنرمندان ايران نبايد بابت تامين اعتبارهاي مورد نياز نگراني داشته باشند. «ريل‌گذاري مورد نظر در دو سند شهري جداگانه انجام شده و ما امروز حتي درباره جزييات اختصاص بودجه گفت‌وگو كرديم. به دوستان قول داديم در زمينه اختصاص بودجه سال جاري نيز اهتمام ويژه خواهيم داشت، چون همه مطلع هستيم كه تمام اصناف موجود در كشور به‌واسطه شيوع ويروس كرونا و مسائل ناشي از آن دچار مشكل شده‌اند.» به گفته فخاري، آسيب‌هاي ناشي از شيوع بيماري كرونا تنها گريبانگير هنرمندان نبوده و به‌طور حتم تمامي اقشار جامعه را تحت تاثير قرار داده اما در اين بين به گفته او يك تبصره هم وجود دارد. «بعضي مشاغل و حرف و اصناف به دلايل گوناگون بيش از ديگر صنف‌ها در معرض آسيب قرار مي‌گيرند، به همين دليل مسوولان بايد نسبت به شناسايي و پيگيري مشكلات اين اقشار سريع‌تر واكنش نشان دهند. خانه هنرمندان ايران يكي از اماكن باسابقه و شناخته شده دو دهه اخير محسوب مي‌شود كه علاوه بر كشور، بين بعضي جريان‌هاي فرهنگي – هنري خارج از كشور هم شناخته شده است. ما در زمينه حمايت و كمك به اين مجموعه جدي هستيم و اميدواريم مسوولان هم طوري برنامه‌ريزي كنند كه نهادهاي مدني و فرهنگي شهر در بحران‌ها تنها نمانند و به همين سادگي از پا درنيايند.» به گفته اين مدير، خانه هنرمندان ايران نماد محلي است كه مي‌توان در آن با همراهي مردم، براي مردم برنامه‌ريزي و فرهنگ‌سازي كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون