• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4745 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۷ شهريور

بحرين و امارات عربي متحده ميزبان سفارت‌هاي اسراييل مي‌شوند

توافق نمروديان به نام ابراهيم (ع)

شهاب شهسواري

پس از چند هفته گمانه‌زني توافقنامه‌هاي موسوم به ابراهيم از سوي وزراي خارجه بحرين و امارات با نخست‌وزير اسراييل در حضور رييس‌جمهور امريكا امضا شد. وزراي خارجه دو كشور حاشيه جنوب خليج‌فارس، سه‌شنبه شب در واشنگتن سندهايي را امضا كردند كه بر اساس آن موجوديت رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين را به رسميت مي‌شناسند و به اين رژيم اجازه مي‌دهند تا در كشورهاي‌شان سفارت ايجاد كند. عبدالله بن زايد، وزير خارجه امارات متحده عربي و عبدالطيف بن راشد الزياني، وزير خارجه بحرين در باغچه جنوبي كاخ سفيد متن 3 توافقنامه را همراه با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين و دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا امضا كردند. نتانياهو در شرايطي كه به عنوان متهم در حال گذراندن مسير پرونده فساد مالي و رشوه است و همزمان با اعتراض‌هاي هفتگي در مقابل محل اقامتش در قدس اشغالي مواجه شده است در كنار ترامپ كه ۵ هفته ديگر بايد در انتخابات مقابل رقيب دموكراتش جو بايدن بايستد، هر دو به ‌شدت به يك نمايش خبري در مقابل طرفداران‌شان نياز داشتند.

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در مراسم امضاي اين توافقنامه مدعي شد كه دست‌كم ۵ كشور ديگر عربي هم آماده امضاي توافق با اسراييل هستند. رييس‌جمهور امريكا حاضر به نام بردن از اين كشورها نشد و فقط گفت اگر بيشتر به آنها فشار مي‌آورديم آنها همين امروز اينجا حاضر مي‌شدند. دو توافقنامه‌اي كه توسط بحرين و امارات با رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين امضا شده از سوي حاميان آن «توافق‌هاي ابراهيم» ناميده شده است به اين بهانه كه مسلمانان و يهوديان هر دو از اديان ابراهيمي پيروي مي‌كنند و اعراب و بني‌اسراييل هم هر دو از اقوام حضرت ابراهيم (ع) هستند. اما خليل جهشان، مدير اجرايي انديشكده مركز عرب در واشنگتن اين نامگذاري را تهوع‌آور توصيف مي‌كند و مي‌گويد:«باور بر اين است كه پيكر ابراهيم (ع) در شهر الخليل در كرانه باختري مدفون است، جايي كه فلسطينيان در آن به صورت پيوسته با محدوديت‌هاي تبعيض‌آميز مواجهند و بر اساس برآورد عفو بين‌الملل زير مجازات دسته‌جمعي قرار دارند. اين اقدام در واقع يك ابزار پروپاگاندا براي منحرف كردن اذهان عمومي است. پيچيدن يك سازوكار تهوع‌آور تحت نام ابراهيم (ع) باعث مي‌شود كه پيكر حضرت ابراهيم(ع) در مدفنش بلرزد.»
شتاب ترامپ و نتانياهو در امضاي توافقنامه تا حدي بود كه منتظر رايزني‌ها براي حضور رهبران كشورهاي كوچك حاشيه خليج‌فارس نماندند و حاضر شدند در مراسمي با حضور وزيران خارجه امارات و بحرين امضاي‌شان را پاي توافقي بگذارند كه طرف مقابل در سطح پايين‌تر سياسي امضا كرده است. با اين حال 4 مقام حاضر در اين مراسم به گونه‌اي سخنراني كردند كه انگار يك توافق مهم صلح توسط ترامپ و نتانياهو امضا شده است. اين ادعا براي مخاطبان امريكايي كه ممكن است هرگز در مورد تاريخ فلسطين چيزي نشنيده ‌باشند، باورپذير باشد اما آگاهان سياسي مي‌دانند كه بحرين و امارات متحده عربي كشورهايي هستند كه اساسا بعد از اشغال فلسطين تاسيس شده‌اند نه تنها هرگز در جنگي مقابل اشغالگران سرزمين فلسطين قرار نگرفته‌اند بلكه حتي تاكنون از كمك كردن به گروه‌هاي استقلال‌طلب و آزادي‌خواه فلسطيني هم هيچ كمكي نكرده‌اند و حتي بر خلاف كشورهايي مانند سوريه، لبنان و اردن حاضر به پذيرش بخشي از ميليون‌ها آواره فلسطيني در سرزمين‌هاي‌شان نيستند.
در چنين شرايطي ادعاي امضاي توافق صلح ميان 3 موجوديت كه هرگز جنگي با يكديگر نداشته‌اند ادعايي توخالي و بي‌اساس بود كه بارها و بارها از سوي رييس‌جمهور امريكا، نخست‌وزير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين و وزراي خارجه امارات و بحرين تكرار شد. اين توافق‌ها 8 ماه بعد از مراسم رونمايي متن طرح  موسوم به «معامله قرن»  امضا مي‌شود. معامله‌اي كه به دليل ناديده گرفتن تمامي حقوق فلسطينيان در آن هرگز از سوي هيچ يك از گروه‌هاي فلسطيني پذيرفته نشد و رييس‌جمهور امريكا عاقبت مجبور شد كه بدون حضور شخصيت‌هاي فلسطيني از دوست خود نتانياهو دعوت كند تا دو نفري از طرح معامله قرن ميان خودشان رونمايي كنند.
دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا كه دو سال و نيم پيش در اقدامي مخالف تمام قواعد و قوانين بين‌المللي اعلام كرد، قدس اشغالي را به عنوان پايتخت رژيم اشغالگر به رسميت مي‌شناسد و سفارت خود را به اين منطقه اشغالي منتقل كرده‌ بود، ادعا كرد كه با امضاي چنين توافقي «امكان صدور ويزا براي مسلمانان براي عبادت در مسجدالاقصي فراهم مي‌شود.» دونالد ترامپ در ادامه مدعي شد كه رسانه‌ها به دروغ گفته‌اند كه اسراييل قصد تخريب مسجدالاقصي را دارد. اين در حالي است كه مقام‌هاي رژيم اشغالگر بارها و بارها از آرزوي خود براي تخريب مسجد الاقصي و ساخت معبد در آن مكان سخن گفته‌اند.
در دو توافقي كه ميان بحرين و رژيم اشغالگر و امارات و رژيم اشغالگر به صورت جداگانه امضا شد، اشاره‌اي به سرنوشت فلسطين نشده است. در متن توافق امارات در بخشي كوتاه به ضرورت ايجاد يك «راه‌حل جامع و واقع‌گرايانه» براي مساله فلسطين و از توافق موسوم به معامله قرن اشاره شده است. اما در توافق بحرين هيچ اشاره‌اي به معامله قرن وجود ندارد. در هيچ يك از دو قرارداد اشاره‌اي به تشكيل دولت فلسطيني، راه‌حل دو دولتي، حق بازگشت آوارگان، عقب‌نشيني از شهرك‌ها ساخته شده بيرون از سرزمين‌هاي اشغالي تا سال ۱۹۶۷ و ديگر خواسته‌هاي فلسطينيان نشده است. در عين حال به ‌‌رغم گزارش رسانه‌ها مبني بر شرط امارات براي خريد جنگنده‌هاي مدرن اف ۳۵ براي امضاي قرارداد عادي‌سازي روابط با تل‌آويو، در توافق امضا شده اشاره‌اي به موضوع فروش سلاح‌هاي مدرن امريكايي به ابوظبي نشده است.

واكنش فلسطيني‌ها به امضاي توافق امارات و  بحرين با رژيم اشغالگر
منير جاغوب از رهبران جنبش فتح گفته است: «توافق عادي‌سازي روابط بحرين و امارات با رژيم صهيونيستي ممكن است براي ملت فلسطين و ملت‌هاي عربي خير و بركت به همراه داشته باشد زيرا اين توافق موجب خيزش اين ملت‌ها عليه حكام خائن و ذليل خود خواهد شد.» نبيل شعث، مشاور محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان فلسطين در واكنش به اين قراردادها تاكيد كرد:«امروز براي عرب‌ها و دولت‌هاي‌شان مايه شرم و ننگ است، اين توافق به معناي ادامه توطئه‌هاي امريكايي- اسراييلي است.»
صائب عريقات، دبير كميته اجرايي سازمان آزادي‌بخش فلسطين تاكيد كرد كه توافق عادي‌سازي بحرين و امارات با رژيم صهيونيستي بخشي از طرح به اصطلاح صلح امريكا موسوم به معامله قرن است. صائب عريقات در گفت‌وگو با تلويزيون فلسطين تصريح كرد كه امارات و بحرين با اين توافق پذيرفتند كه مسجد الاقصي تحت اشغال صهيونيست‌ها باشد. عريقات با اشاره به اينكه عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي در حقيقت مشروعيت‌بخشي به شهرك‌سازي و اشغالگري اين رژيم است، اظهار كرد كه جراد كوشنر به وزراي خارجه بحرين و امارات اجازه نمي‌دهد از تشكيل كشور فلسطين در«مرزهاي سال 1967» سخني بگويند. او گفت: آنچه امروز اتفاق افتاد، دقيقا همان چيزي است كه در معامله قرن ذكر شده است.
«اسماعيل هنيه»  رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين(حماس) نيز شامگاه سه‌شنبه با محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين تلفني گفت‌وگو كرد. رسانه‌هاي فلسطيني گزارش دادند كه هنيه در اين تماس تلفني تصميم بر توسعه و تقويت گام‌هايي كه در راستاي مقابله با عادي‌سازي كشورهاي عربي با رژيم صهيونيستي و طرح صلح ادعايي امريكا موسوم به معامله قرن و طرح اشغالي الحاق كرانه باختري گرفته شده، تاكيد كرده است.
به ‌‌رغم نگراني  و خشم فلسطينيان از خيانت دولت‌هاي عربي حاشيه خليج‌فارس به آرمان ملت فلسطين سازمان‌هاي عربي و اسلامي از جمله سازمان همكاري اسلامي و اتحاديه عرب كه هر دو آزادي قدس و تشكيل حكومت فلسطيني را از جمله اصلي‌ترين اولويت‌هاي ديپلماتيك خودشان مي‌دانند، حاضر به محكوم كردن امضاي اين توافقنامه نشده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون