• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4745 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۷ شهريور

نتايج فاجعه ‌بار تيم‌هاي ايراني در دور رفت ACL

۱۱ بازي و فقط هشت امتياز

علي ولي‌اللهي

 

هفته سوم رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه پيگيري شد و 3 نماينده كشورمان به مصاف رقباي خود رفتند. حاصل كار تيم‌هاي شهرخودرو، پرسپوليس و سپاهان يك پيروزي و دو شكست بود و از مجموع ۹ امتياز ممكن اين 3 بازي تنها ۳ امتياز به تيم‌هاي ايراني رسيد؛ نتيجه‌اي دور از انتظار و ضعيف كه نشان مي‌دهد روز به روز فاصله باشگاه‌هاي ليگ برتر ايران با رقباي آسيايي خود بيشتر مي‌شود. ديگر نماينده كشورمان يعني استقلال به دليل كناره‌گيري الوحده اين هفته و هفته بعد بازي ندارد. در ادامه نگاهي مي‌اندازيم به اتفاقات 3 بازي برگزارشده. 

شهرخودرو هيچ، شهرخودرو  نگاه!
اولين بازي نمايندگان ايران دوشنبه برگزار شد و در گروه B تيم شهرخودرو مقابل الاهلي امارات قرار گرفت. تيم مشهدي كه نخستين حضورش را در رقابت‌هاي آسيايي تجربه مي‌كند از دو بازي قبل مقابل تيم‌هاي الهلال و پاختاكور امتيازي به دست نياورده بود. اين وضعيت را تيم الاهلي هم داشت يعني روز دوشنبه بازي دو تيم بدون امتياز گروه برگزار شد. شهرخودرو در حالي مقابل حريف قرار گرفت كه در طول فصل قبل و در بازار نقل‌وانتقالات دو هفته اخير دستخوش تغييرات زيادي شده است. در فصل نقل و انتقالات چند بازيكن اصلي تيم جدا شدند و مهدي رحمتي كه در كمال تعجب به عنوان سرمربي تيم معرفي شده، سومين سرمربي شهرخودرو در اين فصل به حساب مي‌آيد. البته او با حفظ سمت در پست دورازه‌باني اين وظيفه خطير را برعهده گرفته؛ هرچند در بازي با الاهلي روي نيمكت نشست و متين صفاييان دروازه‌بان دوم تيم را درون دروازه گذاشت و شايد اين اولين اشتباه رحمتي بود. 
بازيكنان شهرخودرو مقابل حريف نه چندان قدرتمند اماراتي از همان ابتدا تحت فشار قرار گرفتند. بازي پر اشتباه شاگردان رحمتي و عدم توانايي آنها در حفظ توپ در نيمه نخست كاملا مشهود بود. الاهلي دو بار در نيمه نخست به ‌شدت دروازه صفاييان را تهديد كرد ولي موفق به گلزني نشد. در نيمه نخست انگار هافبك‌هاي نماينده كشورمان كاملا از جريان بازي خارج بودند و اگر توپ تحت اختيار مدافعين قرار مي‌گرفت و آنها در همان چند ثانيه نخست زير پرس حريف توپ را از دست نمي‌دادند بهترين كاري كه به ذهن‌شان مي‌رسيد اين بود كه بزنند زير توپ تا شايد مگر خلعتبري يا مهربان به صورت اتفاقي صاحب موقعيت گل شوند. 
در نيمه دوم اما شهرخودرو كمي شرايط را متفاوت كرد و خودي نشان داد. به نظر مي‌رسيد آن ترس اوليه بازيكنان ريخته و توانسته‌اند با شرايط كنار بيايند. با اين وجود و در حالي كه بازي متعادل پيش مي‌رفت در دقيقه ۷۵ هارب عبدالله توانست، دفاع شهرخودرو را دور بزند و در حالي كه زاويه‌اش تنگ شده بود، موفق شد ضربه‌‌اش را به سمت دروازه صفاييان روانه كند. دروازه‌بان جوان شهرخودرو در اين صحنه عكس‌العمل بدي نشان داد و روي توپي كه چندان هم خطرناك نبود دروازه‌اش باز شد. بعد از گل شهرخودرو جلو كشيد و چند موقعيت هم خلق كرد. 
از جمله ضربه سر مهربان كه به تيرك دروزاه حريف برخورد كرد. در نهايت بازي با نتيجه يك بر صفر به سود الاهلي به پايان رسيد تا به نوعي شهرخودرو ديگر شانسي براي صعود از گروه نداشته باشد. از جمله اتفاقات عجيب بازي مي‌توان به نشستن رحمتي روي نيمكت بدون اينكه يك كلمه كنار زمين با بازيكنانش حرف بزند اشاره كرد. رحمتي به دليل اينكه مدرك مربي‌گري ندارد اين كار را انجام داد و محمد نوازي كنار خط وظيفه كوچينگ را برعهده گرفت چراكه اگر مشخص مي‌شد سمت رحمتي مربي است، تيم دچار مشكل مي‌شد. با اين حال معلوم نيست اگر قرار بود رحمتي كلا روي نيمكت بنشيند چرا خودش درون دروازه قرار نگرفت؟ بدون شك گلر باتجربه‌اي مثل او در زمين بازي خيلي بيشتر به درد تيمش مي‌خورد تا روي نيمكت و احتمالا آن گلي كه صفاييان خورد هم وارد دروازه تيم نمي‌شد. آيا رحمتي با خودش فكر كرده اگر به عنوان سرمربي خودش را در زمين بگذارد به خودخواهي متهم مي‌شود؟ معلوم نيست! هرچه هست شهرخودرو با اين شكست بدون امتياز و بدون حتي يك گل زده از 3 بازي در قعر جدول قرار گرفت تا بدترين نتيجه تاريخ تيم‌هاي ايراني در دور رفت مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا را به ثبت برساند. در ديگر ديدار گروه الهلال دو بر يك پاختاكور را برد و ۹ امتيازي شد. پاختاكور هم ۶ امتيازي ماند. شاگردان رحمتي امروز(پنجشنبه) و از ساعت 30: 19 به وقت تهران در نخستين ديدار دور برگشت بار ديگر مقابل همين تيم الاهلي قرار مي‌گيرند. 

آبروداري پرسپوليس
در گروه C رقابت‌ها سه‌شنبه شب پرسپوليس مقابل التعاون قرار گرفت. شرايط دو تيم از لحاظ جدولي و از لحاظ نتيجه‌گيري در ليگ‌هاي داخلي كاملا متفاوت بود. التعاون تيم 6 امتيازي گروه به حساب مي‌آمد كه در دو بازي اول خود الدوحيل قدرتمند و الشارجه را شكست داده بود و پرسپوليس تيم يك امتيازي گروه بود. با اين حال پرسپوليس به عنوان قهرمان ليگ ايران پا به اين رقابت گذاشت و التعاون به عنوان تيمي كه در هفته آخر ليگ عربستان توانسته بود، جواز ماندن در سطح اول را حفظ كند و به دسته پايين‌تر سقوط نكند. التعاون از ۹ بازي آخر خود فقط دو برد به دست آورده بود. يحيي گل‌محمدي در اين بازي 5 خريد جديدش را در زمين بازي قرار داد. لك درون دروازه، آقايي دفاع چپ، سرلك هافبك دفاعي، احسان پهلوان پشت مهاجم و عيسي آل‌كثير در نوك خط حمله. همين تركيب نامانوس پرسپوليس باعث شد اين تيم در نيمه نخست بيشتر از اينكه تيمي به نظر برسد كه براي برد وارد زمين شده، مجموعه‌اي ناهماهنگ به چشم بيايد. همين ناهماهنگي مخصوصا در سمت چپ دفاع باعث شد، التعاون دو بار موقعيت عالي گلزني ايجاد كند. 
روي صحنه اول دبل سيو فوق‌العاده لك با كمك تير دروازه مانع از فروپاشي دروازه سرخ‌ها شد و در صحنه دوم لك شوت از راه دور بازيكن حريف را به زيبايي مهار كرد. عملكرد جالب توجه لك باعث شد، صفحه رسمي ليگ قهرمانان آسيا بين دو نيمه به تمجيد از او بپردازد و هواداران پرسپوليس هم احساس خوبي نسبت به خريد جديد تيم‌شان پيدا كنند. اما بر خلاف حامد لك ساير خريدهاي جديد پرسپوليس نمايش قابل توجهي ارايه نكردند.  نيمه اول با نمايش ضعيف شاگردان گل‌محمدي و با نتيجه بدون گل مساوي تمام شد. 
در نيمه دوم پرسپوليس بهتر شروع كرد و با تمركز روي دفاع راست حريف كه شكننده ظاهر شده بود و حركات تركيبي آقايي و اميري و پهلوان چند بار صاحب موقعيت گلزني شد و يك بار هم ضربه سر بسيار خطرناك احمد نوراللهي توسط كاسيا دروازه‌بان ۴۰ ساله حريف مهار شد. در ۲۰ دقيقه پاياني گل‌محمدي بالاخره به تغيير در تركيب تيمش رضايت داد و آل كثير را بيرون كشيد و ديگر خريد جديدش آرمان رمضاني را به بازي فرستاد. همچنين اميد عاليشاه را با بشار رسن عوض كرد. تعويض‌هايي كه چندان در حالت تهاجمي تيم تغييري ايجاد نكرد. با اين حال روي يك ضربه كرنر در دقيقه ۸۳ و روي ارسال توسط عاليشاه توپ در محوطه جريمه به شجاع خليل‌زاده رسيد و اين مدافع گلزن سرخ‌ها بار ديگر به داد تيمش رسيد و دروازه حريف را گشود. شجاع با اين گل فوق مهم عملكرد بي‌نقصش در دفاع را كامل كرد. در ادامه التعاون كه از لحاظ بدني كم آورده بود و نمي‌توانست موقعيت جدي خلق كند كاري از پيش نبرد و بازي با يك گل به نفع پرسپوليس به پايان رسيد تا 3 امتياز فوق‌العاده ارزشمند به حساب شاگردان گل‌محمدي واريز شود و اين تيم به نوعي در مسابقات باقي بماند. در ديگر بازي گروه سوم الدوحيل با درخشش رامين رضاييان شارجه را برد و 6 امتيازي شد. در جدول التعاون و الدوحيل۶ امتيازي هستند و پرسپوليس ۴ امتيازي. شارجه هم با يك امتياز قعرنشين است. 
از جمله انتقاداتي كه به يحيي گل‌محمدي در بازي تيمش وارد شد اين بود كه اول از همه چرا اصرار داشت از همه نفرات جديدش كه هماهنگي هم با تيم نداشتند استفاده كند؟ با توجه مصدوميت نادري و نبود انصاري استفاده از آقايي ناگزير بود اما آيا بهتر نبود، عاليشاه و عبدي كه جزو تيم قهرمان بودند در تركيب ثابت قرار مي‌گرفتند؟ دومين انتقاد هم اين بود كه چرا وقتي پرسپوليس احتياج مبرم به گلزني داشت يحيي به جاي هجومي كردن تيمش همچنان اصرار داشت با دو هافبك دفاعي بازي كند و براي بردن يك مهاجم تازه ‌نفس به زمين، مهاجم ديگر تيمش را بيرون بكشد؟ واقعيت اين است كه پرسپوليس بازي را برد ولي اگر حريف كمي خوش‌شانس‌تر مي‌بود لااقل مي‌توانست يك نتيجه تساوي از بازي بگيرد. اگر بازي با نتيجه تساوي به پايان مي‌رسيد،كار پرسپوليس براي صعود بسيار سخت مي‌شد. پرسپوليس بايد در نخستين بازي دور برگشت جمعه دوباره مقابل التعاون قرار بگيرد. سرخ‌ها در صورت پيروزي وضعيت بسيار خوبي براي صعود از گروه پيدا مي‌كنند. 

محرم  با  باخت شروع كرد
در گروه D رقابت‌ها تيم سپاهان مقابل انصر امارات قرار گرفت. سپاهان در حالي وارد اين مسابقه شد كه همانند شهرخودرو يك سرمربي جديد و البته تازه‌كار روي نيمكتش مي‌ديد يعني محرم نويدكيا ستاره سال‌هاي نه چندان دور زردپوشان اصفهان. سپاهان تا پيش از بازي مقابل تيم قدرتمند النصر كه با نايب‌قهرماني ليگ عربستان به مسابقات آمده است از دو بازي ۳ امتياز به دست‌ آورده بود. آنها با هدايت قلعه‌نويي ابتدا العين را ۴تايي كردند اما در بازي دوم مقابل السد سه هيچ شكست خوردند. امتياز گرفتن در اين بازي كمك زيادي به سپاهان براي باقي ماندن در كورس صعود از يكي از سخت‌ترين گروه‌هاي مسابقات مي‌كرد. 
سپاهان بازي را بد شروع نكرد اما در دقيقه ۲۹ ارسال دقيق گونزالو مارتينز از روي ضربه ايستگاهي سمت چپ ميانه زمين به مقابل دروازه سپاهان با ضربه سر عبدالرزاق حمدالله وارد دروازه نماينده كشورمان شد. در اين صحنه جاي‌گيري اشتباه عزت پورقاز از اصلي‌ترين دلايل گل خوردن سپاهان بود. سپاهان در نيمه نخست نتوانست، گل خورده را پاسخ دهد. درآغاز نيمه دوم و در دقيقه ۴۸ يك حمله نصفه و نيمه از النصري‌ها باز هم با اشتباه اين بار فاحش‌تر پورقاز همراه شد و حمدالله كاپيتان النصر موفق شد براي بار دوم دروازه نيازمند را فرو بريزد و خودش را دو گله كند. پورقاز در اين صحنه به جاي دفع توپ آن را محكم به پشت بازيكن حريف كوبيد و توپ مقابل دروازه به بازيكن النصر رسيد و او هم كار را تمام كرد. در ادامه سپاهاني‌ها بازي واقعا خوبي به نمايش گذاشتند و بارها و بارها دروازه النصر را با تهديدات جدي مواجه كردند. فوتبال روان شاگردان نويدكيا مقابل تيم قدرتمند عربستاني واقعا به چشم ‌آمد و اگر مهاجمين سپاهان از جمله كي‌روش، استنلي ، محبي و رفيعي بيشتر دقت مي‌كردند، نماينده كشورمان مي‌توانست به گل برسد. گرچه سپاهان در دقيقه ۷۶ با ضربه سر محبي به گل رسيد ولي داور معتقد بود، بازيكن سپاهان با خطا روي مدافع حريف سرزني كرده و به همين خاطر گل را مردود اعلام كرد. تصاوير تلويزيوني نشان مي‌داد، تصميم ادهم مخادمه داور اردني بازي خيلي سخت‌گيرانه بود. 
در سمت مقابل هر چه سپاهان در حمله نقشه‌هاي متنوعي داشت و خلق موقعيت مي‌كرد در دفاع اوضاع اصلا خوب نبود و بازيكنان حريف چند موقعيت جدي ايجاد كردند. به هر حال بازي با نتيجه دو بر صفر به سود النصر پايان يافت. سپاهان با اين شكست همان 3 امتيازي باقي ماند. در ديگر ديدار گروه 4 نيز السد و العين به تساوي پرگل 3 بر 3 دست يافتند. با اين نتايج در پايان دور رفت النصر ۷ امتيازي و صدرنشين شد و السد با 5 امتياز پشت سر اين تيم قرار گرفت. سپاهان با همان 3 امتياز در رده سوم ايستاد و العين با يك امتياز در قعر جدول جا گرفت. سپاهان روز جمعه در آغاز دور برگشت دوباره مقابل النصر قرار مي‌گيرد و در صورت پيروزي مي‌تواند به صعود اميدوار شود ولي در صورت از دست دادن امتياز بايد كارش را تمام‌ شده بدانيم.

۱۱ بازي، ۸ امتياز!
در پايان دور رفت مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا تيم‌هاي كشورمان اصلا شرايط خوبي را تجربه نكردند. البته استقلال با توجه به كناره‌گيري الوحده شانس خوبي براي صعود دارد هرچند اين تيم نيز از دو بازي ابتدايي تنها يك امتياز به دست آورد. در مجموع 4 نماينده فوتبال ايران از ۳۳ امتيازي كه در دور رفت مي‌توانستند كسب كنند تنها ۸ امتياز اندوخته‌اند كه واقعا نااميدكننده است. اين عدد براي تيم‌هاي عربستاني كه هم‌اندازه ما نماينده دارند ۲۸ است و براي تيم‌هاي قطري كه تنها دو نماينده دارند ۱۱ امتياز است! طبق نتايج به دست آمده فعلا استقلال بيشترين شانس را براي صعود دارد و شايد با يك تساوي مقابل الشرطه هم بتواند به عنوان تيم دوم به دور بعد برسد. بعد از استقلال بيشترين شانس را پرسپوليس دارد. سپاهان كارش واقعا سخت است و براي شهرخودرو هم نمي‌توان چندان شانسي متصور بود. نتايج تيم‌هاي ايراني در ليگ قهرمانان آسيا نشان مي‌دهد آن همه جنجالي كه در مسابقات داخلي وجود دارد و تمام آن شاخ و شانه‌كشيدن‌ها براي يكديگر در واقع طبلي تو خالي بيش نيست و رقابت‌هاي آسيايي است كه به خوبي توانسته، عيار اين تيم‌ها را مشخص كند. فوتبال ايران روز به روز در حال پسرفت است و شايد در آينده‌اي نه‌چندان دور در وهله اول تعداد نمايندگان كشورمان كم شود(كه زمزمه‌اش شنيده مي‌شود) و در وهله دوم تيم‌هاي ايراني به‌ طور كامل تبديل به زنگ تفريح ساير تيم‌ها بشوند. 


در پايان دور رفت مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا تيم‌هاي كشورمان اصلا شرايط خوبي را تجربه نكردند. در مجموع 4 نماينده فوتبال ايران از ۳۳ امتيازي كه در دور رفت مي‌توانستند كسب كنند تنها ۸ امتياز اندوخته‌اند كه واقعا نااميدكننده است. اين عدد براي تيم‌هاي عربستاني كه هم‌اندازه ما نماينده دارند ۲۸  است و براي تيم‌هاي قطري كه تنها دو نماينده دارند ۱۱ امتياز است! طبق نتايج به دست آمده فعلا استقلال بيشترين شانس را براي صعود دارد و شايد با يك تساوي مقابل الشرطه هم بتواند به عنوان تيم دوم به دور بعد برسد. بعد از استقلال بيشترين شانس را پرسپوليس دارد. سپاهان كارش واقعا سخت است و براي شهرخودرو هم نمي‌توان چندان شانسي متصور بود.  نتايج تيم‌هاي ايراني در ليگ قهرمانان آسيا نشان مي‌دهد آن همه جنجالي كه در مسابقات داخلي وجود دارد و تمام آن شاخ و شانه‌كشيدن‌ها براي يكديگر در واقع طبلي تو خالي بيش نيست  و رقابت‌هاي آسيايي است كه به خوبي توانسته عيار اين تيم‌ها را مشخص كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون