• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4750 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲ مهر

شاد چرا شاد نيست؟

غزل لطفي

ماه مهر و فصل پاييز هر سال براي ما نويد شروع سال تحصيلي را به همراه دارد و شور و نشاط دانش‌آموزان و اوليا براي آغاز سال تحصيلي جديد، رنگ و بويي زيبا به زندگي مي‌بخشد. امسال اما ويروس كرونا به همه بخش‌هاي زندگي ما رخنه كرده و تحصيل را هم تحت‌الشعاع قرار داده است.  حضور دانش‌آموزان در مدرسه، بيم بيمار شدن‌شان را به همراه دارد و تحصيل مجازي هم چالش‌هاي خود را به همراه دارد و ما هم همان‌طور كه كار و زندگي كرونايي را آموخته‌ايم، كم‌كم با تحصيل با كرونا نيز همراه شده‌ايم.  اولين موضوعي كه تحت‌تاثير كرونا تغيير كرده است، شروع سال تحصيلي بود كه به جهت جبران كم و كاستي‌هاي احتمالي در ماه‌هاي پاياني سال تحصيلي گذشته، به‌جاي اول مهر، ۱۵ شهريور ماه بود.  اين فرصت دو هفته‌اي براي معلمين و متعلمين بهترين زمان بود تا بتوانند به مرور سال گذشته بپردازند و همچنين مناسب‌ترين روش تحصيل را باتوجه به شرايط همه‌گيري كروناويروس در محل زندگي خود انتخاب كنند.  برخي ترجيح به حضور در مدرسه و رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي داشتند و بعضي هم تحصيل مجازي را انتخاب كردند. در هر دو صورت اما معلمين فداكار و دلسوز در واحدهاي آموزشي محل خدمت خود حضور دارند تا تحصيل متوقف نشود. 
در اين ميان چند نكته حائز اهميت است: 
حضور در مدرسه به يادگيري بيشتر كمك مي‌كند و از نظر ارتباطات عاطفي هم توصيه شده است، اما در شرايط فعلي آموزش مجازي، سلامت دانش‌آموز و معلم و خانواده را تامين مي‌كند. پس اگر تحصيل حضوري را انتخاب كرده‌ايد مسووليتي دو چندان در حفظ سلامت خود و اطرافيان بر دوش داريد. همچنين بايد توجه داشت كه در شرايط فعلي تحصيل حضوري مانند سال‌هاي گذشته امكان‌پذير نيست و در هر صورت و حال استفاده از آموزش مجازي حتي به عنوان مكمل، گريز ناپذير است. 
در تحصيل مجازي، چالش‌هاي مختلفي وجود دارد كه اگر به آنها دقيق‌تر نگاه كنيم مي‌توانيم بيشترين بهره را ببريم؛ 
- شبكه شاد، با تلاش فراوان و زيرساخت‌هاي آموزشي تخصصي راه‌اندازي شده است اما بزرگ‌ترين چالشي كه خانواده‌ها با آن روبه‌رو هستند عدم شناخت با امكانات شاد است.  من مي‌دانم كه اين موضوع نياز به آموزش دارد و اينكه آموزش‌ها كافي نبوده است را هم نمي‌توان ناديده گرفت اما همان‌طور كه وقتي فرزند ما به مدرسه مي‌رود، تلاش مي‌كنيم تا با روش‌هاي تدريس كه هر ساله ارايه مي‌شود آشنا شويم و به او در يادگيري بهتر و انجام تكاليف كمك كنيم، الان هم مي‌توانيم با بررسي امكانات شبكه شاد در يادگيري بهتر فرزندمان سهيم باشيم.  
مي‌دانم كه مادران هميشه بيشترين نقش را براي ايجاد شادي و نشاط در خانواده به عهده دارند. در اين روزهاي سخت كرونايي هم مسووليتي صدچندان بر دوش‌شان است و آشنا كردن فرزندان با آموزش مجازي هم با دستان پرمهر آنها پرانگيزه‌تر خواهد بود. همان‌طور كه در بالا‌ هم گفتم، آموزش كاربردي استفاده از شبكه شاد لازم و ضروري است اما همه ما كه از اپليكيشن‌هاي مختلف مجازي براي كار و تعامل اجتماعي استفاده مي‌كنيم، مي‌دانيم بهترين آموزش، كاوش در آن اپليكيشن است. در حال حاضر هم بهترين راه ايجاد انگيزه براي خود و فرزندان‌مان است تا با آموزش مجازي آشنا شوند. 
روي سخنم با شما مادران و پدران است، ياران دبستاني قديم؛ تحصيل براي ما هم آسان و بدون چالش نبود، بياييد با استفاده از تجربيات دوران تحصيل خود و پيشرفت‌هاي علم و تكنولوژي حال حاضر، شادي را همراه آموزش كنيم و با آرامش و موفقيت فرزندان‌مان شاد شويم. 

آموزش مجازي را با شيوه‌اي كه ارايه شده بياموزيم و فقط نقاط ضعف آن را نبينيم يا حتي اگر كم و كاستي در آن ديديم با مسوولان مربوطه در مدرسه و سيستم آموزشي در ميان بگذاريم تا در رفع آن تلاش كنند. براي گذشتن از اين دوران سخت چاره‌اي جز همدلي نيست. به كرونا يادآوري كنيم؛ شايد فاصله‌ها را در ميان ما زياد كرده است اما نتوانسته روحيه تعامل را از ما بگيرد.  در آخر بزرگ‌ترين مشكل شبكه آموزش دانش‌آموزي كه هنوز پابرجاست، مربوط به زيرساخت‌هاي فناوري و ارتباطات است كه مي‌توانيم بگوييم شاهراه ورود به آموزش مجازي است. آنچه شاد را گهگاهي ناشاد كرده است ارتباط مجازي نامتناسب با اين تعداد كاربر مي‌باشد كه باعث شده سرعت انتقال مطالب پايين بيايد و دانش‌آموز و معلم را دچار كلافگي كند و گاهي از سر ناچاري به پيام رسان‌هاي ديگر پناه ببرند تا تحصيل دچار خلل نشود.  مسوولان مربوطه در وزارت ارتباطات و فناوري اصلي‌ترين مسووليت را در اين زمينه دارند و انتظار مي‌رود كه در اين روزهاي آغازين مهر، با تلاشي صدچندان اين مشكل نيز مرتفع شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون