• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4754 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۷ مهر

نتيجه مستقيم و غيرقابل انكار بي‌توجهي مردم به توصيه‌هاي بهداشتي

فوتي‌هاي‌كرونا در ايران از 25 هزار نفر هم گذشت

گروه اجتماعي| آمار فوت كوويد 19 دوباره افزايش يافت؛ افزايشي كه نتيجه بي‌واسطه بي‌توجهي مردم به پروتكل‌هاي بهداشتي و استفاده نكردن از ماسك و ترددهاي غيرضروري در سطح خيابان‌ها و تفرجگاه‌ها در تمام شهرها و استان‌هاي كشور است. 
بنا به اعلام ديروز سخنگوي وزارت بهداشت، ظرف 24 ساعتي كه پشت سر گذاشتيم(5 تا 6 شهريور) 195 نفر بر اثر شدت ابتلا به كوويد 19 در كشور فوت كرده‌اند. حالا بنا به معادل‌سازي زماني فوت كرونا، هر 7 دقيقه يكي از بيماران كوويد 19 در كشور جان خود را از دست مي‌دهد در حالي كه اين معادل در هفته گذشته، يك فوت در هر 13 دقيقه بود اما ابتداي اين هفته اعلام شد حالا هر 8 دقيقه يك مبتلاي كوويد 19 در كشور فوت مي‌كند كه در واقع فقط به فاصله 3 روز، اين عدد، يك دقيقه كاهش يافته و نتيجه طبيعي اين اتفاق هم چيزي جز افزايش آمار فوت مبتلايان نخواهد بود. 
به گفته سيماسادات لاري، تعداد فوتي‌هاي كرونا در كشور تا ظهر ديروز به ۲۵ هزار و ۵۸۹ نفر رسيد آن هم در حالي كه به دنبال شناسايي 3 هزار و 362 مبتلاي جديد، تعداد كل مبتلايان كرونا در كشور هم به 446 هزار و 448 نفر افزايش يافت. 
بنا به اعلام سخنگوي وزارت بهداشت، نه تنها بيش از نيمي از مبتلايان جديد(1377 نفر از 3362 نفر) به دليل وخامت و شدت علائم بيماري در بخش‌هاي بيمارستاني عادي يا مراقبت‌هاي ويژه بستري شده‌اند، تعداد بيماران در شرايط وخيم هم رو به افزايش است چنانكه حالا تعداد بيماران بستري در بخش مراقبت‌هاي ويژه هم با افزايش قابل توجه به 4 هزار و 59 نفر رسيده كه بنا به اعلام اعضاي كميته علمي كرونا 50 درصد از بستري‌هاي كرونا در بخش ICU فوت مي‌كنند. افزايش تعداد بستري‌ها در بخش مراقبت‌هاي ويژه، پيام مستقيم ناديده گرفتن توصيه‌هاي بهداشتي مسوولان وزارت بهداشت است و مردمي كه اين توصيه‌ها را ناديده مي‌گيرند بايد يك بار به تماشاي كرونايي‌هاي در كما و در ثانيه‌هاي آخر زندگي در بيمارستان‌ها بروند تا بفهمند كه «كرونا» با هيچ كسي شوخي ندارد. دو شب قبل، خبرنگاران «شبكه خبر» در ياسوج به تفرجگاه‌هاي اين شهر رفته بودند تا از مردمي كه هنوز و بعد از 7 ماه، مرگبار بودن «كرونا» را باور نكرده‌اند و با اهل و عيال بدون ماسك و بي‌توجه به هر توصيه بهداشتي راهي گردش و تفريح در طبيعت شده‌اند، بپرسند كه اگر جان و سلامت خودشلان برايشان اهميت ندارد، آيا اين حق را دارند كه جان و سلامت ديگران را به خطر بيندازند؟ به دنبال طرح اين پرسش يكي از همين جمعيتي كه مشغول استراحت در صفوف به هم فشرده مسافران بود با لحن بي‌ادبانه‌اي رو به خبرنگار شبكه خبر گفت:«برو بابا، كرونا چيه؟ هي كرونا كرونا مي‌كنن.» ديگري هم كه يك پسر جوان بود، در پاسخ به خبرنگار تلويزيون گفت:«كرونا يك دروغ بزرگ بود. من هر موقع خودم از كرونا بميرم، اون موقع كرونا رو باور مي‌كنم.»
واقعا در مقابل چنين افرادي چه مي‌توان گفت و چه مي‌توان كرد؟ اينها همان مردمي هستند كه حالا و دوباره با ترددهاي بيجا و سفرهاي نابهنگام و رعايت نكردن فاصله‌گذاري اجتماعي و استفاده نكردن از ماسك، شرايط 26 استان كشور- تهران، اصفهان، قم، آذربايجان‌شرقي، خراسان‌جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، كرمانشاه، كهگيلويه‌وبويراحمد، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان رضوي، مازندران، چهارمحال‌وبختياري، البرز، آذربايجان‌غربي، مركزي، كرمان، خراسان‌شمالي، همدان و يزد- را به وضعيت قرمز رسانده‌اند و وجهه جهاني كشور هم به دليل بي‌توجهي مردم به توصيه‌هاي بهداشتي مخدوش شده چراكه اگر در اروپا، موج‌هاي دوباره‌اي از بازگشت كرونا اتفاق افتاده نه به دليل رعايت نشدن توصيه‌هاي بهداشتي بلكه به دليل رفتارهاي جديد و عجيب اين ويروس است كه دانشمندان و مسوولان دولت‌هاي اتحاديه اروپا را مستاصل و بلاتكليف كرده است. 
اما در ايران همين مردمي كه دولت را بابت بازگشايي مدارس مقصر مي‌دانند و جلوي دوربين رسانه‌هاي خارج از كشور از بابت ناتواني در خريد ماسك پارچه‌اي تظاهر به بيچارگي مي‌كنند، مقصر قرمز شدن دوباره 26 استان هستند و اين ميزان گسترش آلودگي يعني انفجار خطر. يعني شرايطي كه به دليل آغاز موج آنفلوآنزاي فصلي هم واقعا از كنترل مسوولان حوزه سلامت خارج خواهد شد. حالا زمان مناسبي است كه از اين مردم پرسيده شود «شما مي‌دانيد معني وجدان چيست و اصلا وجدان چه كاركردي دارد؟» 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون