• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4757 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۰ مهر

رييس‌جمهوري در پاسخ به منتقدان مديريت دولت در روزهاي دشوار اقتصاد:

جنگ است نه تحريم

«جنگ است، نه تحريم» شايد خلاصه و چكيده مهم‌ترين سخنان روز گذشته رييس‌جمهوري در جلسه هيات دولت باشد. اين روزها كه اقتصاد تحت تحريم و بحران سلامت، توان تداوم را از بسياري مشاغل گرفته و نارضايتي‌ها را به سر حد انتظار رسانده، بسياري از شهروندان و كنشگران سياسي در فضاي مجازي يا رسانه‌اي اين پرسش را مطرح مي‌كنند كه جمهوري اسلامي از سال ۵۹ به اين‌سو تحت فشار و تحريم بوده‌ اما هرگز تا اين حد آثار و تبعات داخلي نداشته است. اغلب كساني كه به اين گزاره معتقدند، دوران رياست‌جمهوري حسن روحاني را با دوران رياست‌جمهوري محمود احمدي‌نژاد مقايسه مي‌كنند و شعارهاي روحاني را در مذمت دولت پيش از خود مرور. حسن روحاني اما اين مقايسه را قياسي منصفانه و درست نمي‌داند؛ چراكه معتقد است تاكنون جمهوري اسلامي تحت تحريم بوده اما از سال ۹۷ به اين‌ سو اين تحريم، ماهيت «جنگ اقتصادي» به خود گرفته است. رييس‌جمهوري ديروز در جلسه هيات دولت در پاسخ به كساني كه مي‌گويند «قبل از اين دولت هم تحريم بوده و حالا هم تحريم هست و شما قبلا مي‌گفتيد برخي مشكلات به‌ خاطر مديريت است و حالا چه مي‌گوييد؟!» گفت كه «جنگ اقتصادي در اين 3 سال اتفاق افتاده است و آنچه در گذشته بوده، تحريم و نه جنگ اقتصادي بوده است. در آن شرايط تحريم دولت حداقل روزانه يك ميليون بشكه نفت صادر مي‌كرد و قيمت ميانگين آن نيز بالاي 100 دلار بود و در مقاطعي به 120 دلار هم رسيد و بانك‌هاي ما نيز با شرايط امروز مواجه نبودند.» و تلويحا اشاره كرد كه با كاهش شديد صادرات نفت، كشور بر اساس صادرات غيرنفتي اداره مي‌شود. رييس‌جمهوري البته در ادامه به بخشي از موفقيت‌هاي دولت خود در حوزه سياست‌ خارجي يا خروج از ليست سياه FATF نيز اشاره كرد و با كنايه گفت كه به‌رغم تاكيد دولت و سران قوا بر اجرايي شدن سريع‌تر لوايح چهارگانه برخي از آنها دچار مشكل شد. روحاني تاكيد كرد: «در اين شرايط جنگ باز نروند مقايسه كنند با شرايط تحريم، ما در شرايط جنگ هستيم؛ جنگ از سال 97 شروع شده است، واقعيت‌هاي جامعه را تحريف نكنيم و همان‌طور كه رهبري فرمودند در دفاع 8 ساله نبايد واقعيت‌ها تحريف شود. امروز هم در جنگ اقتصادي واقعيت‌ها نبايد تحريف شود.» تاكيد مدام روحاني بر جنگ اما خود پرسش ديگري را نزد افكار عمومي به وجود آورده كه چطور او در اغلب سخنراني‌هاي دو، سه سال گذشته، بر اين موضوع تاكيد مي‌كرد كه نه جنگ مي‌شود و نه تا پيش از بازگشت امريكا به برجام، گفت‌وگويي صورت مي‌گيرد! اگر در دنياي امروز جنگ اقتصادي تبعاتي شديدتر از جنگ نظامي دارد، چرا رييس‌جمهوري و ديگر مقامات همواره در سخنراني‌ها طوري وانمود مي‌كنند كه جنگي در كار نيست؟!

 

از اتحاد بگوييد

روحاني اگرچه در سخنراني ديروز در جمع اعضاي كابينه به وظايف وزير صمت، اهميت سرمايه‌گذاري و توليد اشاره كرد اما بيش از آن، در مقام پاسخگويي به مخالفانش برآمد و با طرح اين گزاره كه «مي‌گويند اشكال اين دولت آن است كه نگاهش به بيرون است و اگر نگاهش به داخل بود، اين مشكلات را نداشتيم!» گفت كه دولت هر پنجشنبه با افتتاحيه‌هاي ملي پاسخ اين شبهه را مي‌دهد. ضمن اينكه «اين حرف نادرست، ناصحيح، غلط و تحريف‌كننده» است؛ چراكه به‌ گفته رييس‌جمهوري، دولت از «تعامل سازنده» سخن گفته و حتي رهبري تصحيح كرده و فرمودند «تعامل گسترده سازنده.» او در نهايت با تاكيد بر وحدت و اتحاد تلويحا خطاب به منتقدان گفت كه «بايد به اين تريبون‌هايي كه ملت در اختيار ما گذاشته، احترام بگذاريم و سخني به نفع مردم و در مسير اتحاد بگوييم. اگر در اين مسير باشيم كه هر كدام بخواهيم رقابت‌هاي حزبي و جناحي را پيش بكشيم، مسلما به آن اهدافي كه امروز داريم، نخواهيم‌رسيد.»

 

پادرمياني براي صلح

رييس‌جمهوري ديروز پس از برگزاري نشست هيات دولت با نخست‌وزير ارمنستان در مورد غائله مرزهاي شمال‌غربي ايران به صورت تلفني گفت‌وگو كرد. او در اين گفت‌وگو با «نيكول پاشينيان» تاكيد كرد كه «جنگ و درگيري راه‌حل مناسبي براي حل مشكلات و اختلافات نيست و موجب پيچيده‌تر شدن اوضاع مي‌شود.» او همچنين با اشاره به اختلاف قديمي ارمنستان و آذربايجان بر سر قره‌باغ اذعان كرد كه «جنگ حتما راه‌حل برطرف كردن مشكلات و تنش‌ها و اختلافات نيست و هرگونه دخالت خارجي در اين ماجرا نه‌تنها به حل و فصل مشكل كمك نخواهد كرد، بلكه درگيري‌ها و تنش‌ها را طولاني‌تر و اوضاع را پيچيده‌تر مي‌كند.» نخست‌وزير ارمنستان نيز در گفت‌وگو با حسن روحاني از هرگونه ابتكار عمل براي دوري جستن از خشونت و جنگ استقبال كرد.

 

كنايه واعظي به منتقدان اصلاح‌طلب

چهارشنبه اين هفته نيز حياط «پاستور» همچنين اغلب هفته‌هاي پس از شيوع كرونا، خلوت بود. محمود واعظي و محمدجواد آذري‌جهرمي از معدود اعضاي كابينه بودند كه در حاشيه نشست هيات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شده و به پرسش‌هاي آنها پاسخ دادند. محمود واعظي، رييس‌دفتر رييس‌جمهوري در واكنش به پرسشي در مورد دخالت دولت در بورس، اين موضوع را تكذيب اما اذعان كرد كه دولت وظيفه دارد از سرمايه‌هاي خرد مقابل نفوذي‌ها حفاظت كند، ‌ضمن اينكه بورس اساسا سرمايه‌گذاري ميان‌مدت يا بلندمدت است. او همچنين در واكنش به پيشنهاد استعفاي رييس‌جمهوري گفت كه رييس‌جمهوري فقط براي وقت گل و بلبل نيست و او تا روز آخر كار را به مردم بدهكار است. رييس‌دفتر رييس‌جمهوري در مورد توهين به رييس‌جمهوري از تريبون مجلس هم گفت: «انتظار ما از هيات رييسه مجلس اين است كه سازوكاري در نظر بگيرند كه وقتي از اين تريبون حرف كذب و غيراخلاقي زده شود، به نوعي جبران شود.» واعظي همچنين در پاسخ به انتقاداتي كه از سوي دو جناح به عملكرد روحاني وارد شده نيز گفت كه از ميان اصلاح‌طلبان برخي وزير و استاندار و ... هستند و كاش اصلاح‌طلبان، مراعات حال رفقاي خود را كنند. اظهارنظري كه به ‌نحوي انداختن توپ در زمين اصلاح‌طلبان بود و تلاش براي آنكه دولت را دولتي اصلاح‌طلب جا بزند.

 

اختلالي در كار نيست

آذري‌جهرمي وزير ارتباطات نيز ديروز گفت كه هيچ اختلالي در اينترنت وجود ندارد. حال آنكه طي دو هفته اخير بسياري از كاربران نسبت به كندي سرعت اينترنت گلايه كرده و در نتيجه خبرنگاران نيز ديروز اين پرسش را با وزير ارتباطات در ميان گذاشتند كه آيا اين كندي به ‌دليل راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات است؟! آذري‌جهرمي اما گفت كه هيچ اختلالي در كار نيست: «شبكه ملي اطلاعات، زيرساخت اينترنت است و تضادي با اينترنت ندارد. اين تصور كه در اذهان شكل گرفته كه اگر شبكه ملي اطلاعات بيايد اينترنت مختل مي‌شود، از اساس تفكر اشتباهي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون