• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4757 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۰ مهر

پيدا و پنهان

توقف خريد و فروش خودرو در بازار

روند صعودي قيمت‌ها در بازار سكه و ارز باعث شده تا هيچ كس حاضر به خريد خودرو آن هم با قيمت‌هاي نجومي نباشد. وضعيت به گونه‌اي شده كه قيمت انواع خودروها به صورت سليقه‌اي در آگهي‌ها و توسط دلالان اعلام مي‌شود به نحوي كه اختلاف قيمت‌ها براي محصولات وارداتي از يك آگهي به آگهي ديگر 300 تا 400 ميليون تومان است. در محصولات داخلي هم اختلاف قيمت‌ها در آگهي‌ها از 10 تا 20 ميليون تومان است. در اين شرايط مصرف‌كننده در بازار سرگردان بوده و نمي‌داند كدام قيمت منطقي و كدام قيمت صوري است. جالب اينجاست قرار بود نظارت كافي در بازار خريد و فروش خودرو انجام شده و فضا براي دلال‌بازي‌ها ناامن شود، اما متاسفانه خواب واحد نظارتي در اكثر بازارها از جمله خودرو عاملي شده تا معاملات متوقف شده و اين حقوق مصرف‌كنندگان است كه مورد تضييع قرار مي‌گيرد.

حاجي‌بابايي: به سقف بودجه اضافه نمي‌شود

رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي گفت: اعتبار طرح تامين كالا‌هاي اساسي رقمي به سقف بودجه اضافه نمي‌كند و در اصل نوعي جابه‌جايي در يارانه‌هاي مختلفي كه دولت مي‌پردازد، انجام مي‌شود. رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي گفت: در اين طرح از دولت خواسته مي‌شود كه 150هزار ميليارد توماني را كه به عنوان يارانه به جا‌هاي مختلف اختصاص مي‌دهد، براي طرح تامين كالا‌هاي اساسي تخصيص دهد. وي درباره چگونگي محاسبه رقم 30هزار ميليارد تومان براي پرداخت سبد كالا‌هاي اساسي ابراز كرد: در سال 95 نيز سبد كالايي در نظر گرفته شد براي كالا‌هايي از جمله گوشت، روغن، شكر و... كه رقمي حدود 50هزار تومان به دست آمد كه اكنون اين رقم براي امسال 120 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

كاهش قيمت شمش و ميلگرد به‌زودي

داريوش اسماعيلي اظهار داشت: امسال بيش از ۳۰ ميليون تن شمش توليد مي‌كنيم و در ۶ ماه گذشته ميزان توليد شمش ۱۰ درصد افزايش داشته است و در آينده‌اي نزديك شاهد كاهش قيمت شمش و ميلگرد خواهيم بود. معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صمت افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظيم بازار، توليدكنندگان شمش بايد ۶۰ درصد توليد خود را در بورس كالا عرضه كنند و بر اين اساس، انجمن توليدكنندگان فولاد از وزارت صمت اختيار سه ماهه خواست و قول داد اين عرضه را انجام دهد و وزارت صمت اجازه داد، اما اين عرضه محقق نشد. وي گفت: پيشنهادهاي جديدي را به ستاد تنظيم بازار خواهيم داد كه مبناي قيمت پايه شمش حدود ۷۵ درصد درب كارخانه است و سقف معاملات را حداكثر با ۹۵ درصد اين عدد خواهيم بست.

تخصيص ۸۰ ميليون دلار براي برنج

طبق اعلام معاون فني گمرك ايران، ۸۰ ميليون دلار جهت تخصيص ارز به برنج‌هايي كه به صورت درصدي ترخيص شده‌اند در نظر گرفته خواهد شد. از ابتداي شهريور امسال واردات برنج با ممنوعيت‌ فصلي مواجه شد. اين در حالي بود كه طبق آمار گمرك ايران در پنج ماهه اول امسال واردات و ترخيص برنج نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد كاهش و در زمان اعمال ممنوعيت حدود ۳۰۰ هزار تن در گمرك و بنادر دپو مانده بود. از مهم‌ترين دلايل عدم ترخيص برنج‌هاي وارداتي تامين ارز و ماندن در صف تخصيص ارز بود كه مدت‌ها در اين رابطه مشكل وجود داشت، آن هم در شرايطي كه در ابتداي سال جاري برنج از صف دريافت‌كنندگان ارز ۴۲۰۰ تومان خارج و با نرخ ارز نيمايي تامين ارز شد كه همين تغيير مبناي ارزي از جمله عوامل افزايش قيمت برنج‌هاي وارداتي شده بود.

تاكيد وزير جديد صنعت بر تامين به موقع كالاهاي اساسي

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: تامين به موقع كالاهاي اساسي و توجه جدي به معيشت مردم در دستور كار جدي اين وزارتخانه است. عليرضا رزم‌حسيني در جمع معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در شرايط سخت كنوني كشور، بار سنگيني بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است كه با همراهي تمامي بخش‌هاي مختلف صنعتي و معدني بايد به سرانجام برسد؛ به خصوص اينكه تحريم‌هاي ظالمانه و شيوع ويروس كرونا، فشار مضاعفي را بر بخش‌هاي مختلف توليدي وارد آورده است.

بيمه قاليبافي خواسته مهم بافندگان فرش دستباف

عبداله بهرامي بر لزوم حمايت از قاليبافان و هنر صنعت فرش دستباف تاكيد كرد و گفت: يكي از خواسته‌هاي مهم قاليبافان اجراي قانون بيمه قاليبافان است كه در سال ۱۳۸۸ مصوب و تا سال ۱۳۹۲ اجرايي كه بر اساس آن مقرر شد ۴۵۰ هزار نفر بيمه شوند و ظرف ۱۰ سال از زمان تصويب مصوبه، هر سال ۱۰۰ هزار نفر وارد اين چرخه شوند و تحت پوشش بيمه قرار گيرند. وي ادامه داد: متاسفانه از سال ۱۳۹۲ به بعد علاوه بر افرادي كه سال‌ها در صف بيمه بودند و نتوانستند از مزاياي بيمه بهره‌مند شوند، ۲۳۰ هزار قاليبافي هم كه طي مدت پنج سال بيمه پرداخت كرده بودند به دلايل مختلف مثل عدم واريز بيمه در روز مقرر يا عدم حضور هنگام مراجعه بازرس قطع شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون