• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4766 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۲ مهر

سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت خارجه:

«صلح هرمز» را فراگيرترين طرح براي منطقه مي‌دانيم

سعيد خطيب‌زاده سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست خبري روز گذشته به مجموعه‌اي از پرسش‌هاي خبرنگاران درباره موعد لغو محدوديت‌هاي هسته‌اي، دستاوردهاي سفر اخير وزير خارجه به چين و رويكرد اتحاديه اروپا در قبال ايران پاسخ داد. خطيب‌زاده در ابتداي اين نشست خبري گفت: ۱۸ اكتبر (۲۷ مهر ماه/ يكشنبه) ساعت ۳0: ۳ بامداد محدوديت‌هاي تسليحاتي مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ ملغي مي‌شود. به علت اينكه براساس برجام و ضميمه دو قطعنامه ۲۲۳۱ پنج سال بعد از تصويب برجام اين اتفاق مي‌افتد و آن زمان پنجمين سالگرد تصويب برجام است. در آن ساعت دو اتفاق مي‌افتد. اول اينكه محدوديت صادرات و واردات اقلام تسليحاتي از مبدا و به مقصد ايران ملغي مي‌شود. دوم اينكه محدوديت سفر ۲۳ شخص حقوقي موضوع فهرست ۲۲۳۱ هم خاتمه مي‌يابد. ولي مهم‌ترين بعد اين تاريخ، باور شكست مجدد تاريخي امريكاست كه به رغم تمامي گردنكشي‌ها، حيله‌گري‌ها و اقدامات فراقانوني نتوانست كار خودش را جلو ببرد و جمهوري اسلامي ايران بار ديگر نشان داد امريكا اينقدر كه عنوان مي‌كند قدرقدرت نيست.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره سفر ظريف به چين گفت: موانع دوجانبه‌اي در برخي مراودات عادي پيش آمده كه سفر ظريف به‌طور مشخص در اين خصوص بود كه اين موانع رفع شود. گفت‌وگوهاي مثمرثمري بود و در مسير ارتقاي روابط دوجانبه در ابعاد اقتصادي و تجاري و پولي و مالي با طرف چيني صحبت‌هاي خوبي شده است. 
خطيب‌زاده با بيان اينكه هر دو كشور نگاه يكساني درباره تحريم‌هاي يكجانبه و فراسرزميني امريكا دارند، خاطرنشان كرد كه اين سفر ابعاد منطقه‌اي و بين‌المللي، موضوعات مرتبط برجام و تحريم‌هاي امريكا را هم در برداشته است.
اين ديپلمات ارشد كشورمان همچنين درباره مذاكرات منطقه‌اي پيشنهادي چين عنوان كرد: چين هم مثل روسيه براي گفت‌وگوهاي منطقه‌اي در خليج فارس طرحي را ارايه كرد و ايران از هر طرح فراگيري كه واقعيت‌هاي منطقه را بشناسد و به دنبال برقراري يك گفت‌وگوي درون منطقه‌اي باشد و سازوكارهاي فراگير باشد، استقبال كرده چه طرح روسيه باشد چه طرح چين باشد. ما فكر مي‌كنيم همچنان طرح جمهوري اسلامي ايران فراگيرترين طرح است و ابعاد و اصولي در اين طرح‌ها باهم مشترك است و ساختاردارترين طرح ارايه‌شده در اين خصوص طرح صلح هرمز ارايه‌شده از سوي ايران است. اميدواريم طرف‌هاي مختلف در منطقه خليج فارس همگي به اين درك و فهم برسند كه زمان گفت‌وگوها خيلي وقت است فرارسيده و آنها غايب هستند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره سفر ظريف به چين و نقشه راه همكاري ۲۵ ساله دو كشور بيان كرد: سند مشاركت راهبردي بين ايران و چين بيشتر يك نقشه راه بين ايران و چين است كه چندين سال است بين دو كشور در حال گفت‌وگو است و در اين سفر به صورت خاص (سفر ظريف) مورد گفت‌وگو قرار گرفت و ابعاد فني و غيرفني بين كارشناسان در جريان است. اجماع جدي در داخل ايران و چين در اين خصوص وجود دارد و اين اجماع بسيار ارزشمند است براي اينكه روابط به يك سطح مشاركت راهبردي ارتقا يابد.
به گزارش فارس، اين ديپلمات ارشد كشورمان از گزارش‌هاي نقض آتش‌بس از سوي جمهوري آذربايجان و ارمنستان ابراز تاسف كرد و ضمن محكوم كردن بمباران مناطق مسكوني و زيرساخت‌ها در درگيري‌هاي اخير بين جمهوري آذربايجان و ارمنستان، افزود: ضمن اينكه طرف‌ها را به خويشتنداري دعوت مي‌كنيم، فكر مي‌كنيم از مسير گفت‌وگوهاي سياسي و احترام به تماميت ارضي دو طرف و ايجاد سازوكار براي پايان اشغال شهرهاي اشغال‌شده، اينها مواردي است كه مي‌تواند به صلح پايدار در منطقه كمك كند.
وي درباره طرح ايران براي حل مناقشه قره‌باغ خاطرنشان كرد: در اين زمينه گفت‌وگوهايي انجام شده و ‌به محض اينكه طرف‌ها آمادگي پذيرش را داشته باشند اعلام خواهيم كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون