• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4766 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۲ مهر

مسابقات تنيس آزاد فرانسه به پايان رسيد

تازه‌وارد و هميشگي؛ زوج جذاب در پاريس

سامان سعادت

رقابت‌هاي تنيس آزاد فرانسه موسوم به رولان گاروس با معرفي قهرمان بخش زنان و مردان به پايان رسيد. در بخش زنان تنيسور نوزده ساله و شگفتي‌ساز لهستاني ايگا اشوياتك موفق شد در فينال سوفيا كنين امريكايي بخت چهارم قهرماني را شكست دهد و جام قهرماني را بالاي سر ببرد. اما هر قدر در بخش زنان شاهد اتفاق عجيبي بوديم، در بخش مردان همان هميشگي يعني رافائل نادال سلطان زمين‌هاي تنيس خاك رس توانست در فينال مرد شماره يك جهان نواك جوكوويچ را با اقتدار از پيش‌رو بردارد و براي سيزدهمين بار فاتح رولان گاروس شود؛ اتفاقي كه از دو جنبه حايز اهميت است: اولي بازگشت شكوهمند بعد از دوران قرنطينه و از آن مهم‌تر رسيدن به ركورد افسانه‌اي راجر فدرر.

 عاشقانه دختر لهستاني در پاريس
ايگا اشوياتك جوان لهستاني كه با رنك ۵۴ به پاريس پاگذاشت، بعد از پيروزي خيره‌كننده خود مقابل سوفيا كنين امريكايي حالا به عنوان اولين قهرمان لهستاني گرانداسلم به كشور خود بازمي‌گردد. او بعد از پيروزي برابر حريفش با نتايج ۶ بر۴ و ۶ بر يك در مدت زمات يك ساعت و ۲۴ دقيقه در يك بعدازظهر سرد و ابري در حالي كه تلاش مي‌كرد بر احساسات خودش غلبه كند با صدايي لرزان از زير ماسك گفت: «من ظرف دو سال تنيس حرفه‌اي موفق شدم يك گرانداسلم ببرم. بنابراين مطمئن نيستم كه چه چيزي بايد بگويم. از همه ممنونم.» او در مورد تاثير پدرش توماس پاروزن سابق المپيكي كه روي سكوها نشسته بود، گفت: «او به من ياد داد چگونه يك حرفه‌اي باشم. توصيفش دشوار است اما او من را به اين شكل بزرگ كرد. بنابراين من در زمين تنيس احساس اطمينان دارم. ببخشيد سخت است كه فكرهايم را كنار هم بگذارم. او به ما همه‌ چيز داد.»
اين به نوعي واكنشي بي‌پيرايه و جذاب از دختر جواني بود كه مخاطبان را در محل مسابقات به مدت دو هفته مجذوب خودش و پاسخ بسيار بزرگ‌تري دريافت كرد. ايگا اضافه كرد: «من اكنون بايد به خانه برگردم و ببينم در لهستان چه خبر است. مي‌دانم كه اين ديوانه‌وار خواهد بود.» اشوياتك در مورد وقت مداواي پزشكي گرفتن حريفش و احتمال از دست رفتن تمركز گفت: «من از نظر ذهني ثابت‌قدم بودم. امروز واقعا براي من استرس‌آور بود.»
با اين وجود اشوياتك رقابت را عالي شروع كرد و اصلا نشاني از استرس در چهره‌اش ديده نمي‌شد. او خيلي سريع ۳ بر صفر از حريف امريكايي‌اش پيش افتاد ولي كنين توانست به بازي برگردد و در گيم‌شماري ۳ بر ۳ مساوي كند. بعد از آن گمان مي‌رفت امريكايي بتواند حتي پيش بيفتد ولي آرامش و تمركز اشوياتك دوباره كار را براي كنين سخت كرد. در حالي كه كنين با هر ضربه خود فرياد مي‌كشيد تا انرژي بگيرد، اشوياتك خونسرد و ساكت فقط ضربه مي‌زد و امتياز مي‌گرفت، يكي پس از ديگري. تنيسور لهستاني ست اول را ۶ بر ۴ برد. 
در آغاز ست دوم اشوياتك ديگر حتي فرصت نفس كشيدن به كنين نداد و تماشاچيان خيلي زود متوجه تفاوت كيفيت دو تنيسور شدند. البته كه كنين در مقطعي از بازي احساس ناراحتي كرد و وقت پزشكي درخواست كرد ولي آن زمان هم تاثيري در جريان بازي نداشت. كنين بعد از بازي گفت مصدوم شده بود و به خاطر ادامه بازي وضعش بدتر شده و نمي‌تواند راه برود. اما هر كس در استاديوم حضور داشت، مي‌ديد كه تنيسور لهستاني در هر شرايط برنده آن مسابقه مي‌شد. بعد از گذشت ۸۰ دقيقه و در حالي كه به نظر مي‌رسيد مسابقه فينال كمي بيشتر طول بكشد ايگا ضربه آخر را وارد كرد و در حالي كه باورش نمي‌شد به عنوان قهرمان رولان‌ گاروس معرفي شود، روي زانوي خود افتاد و سرش را تكان داد و چند ثانيه فقط به خاك خيره شد. 
اعداد و ركوردها مانند قطرات باران بعد از فينال شروع به بارش كرد. اشوياتك هفتمين زني است كه در يك دوره رقابت‌هاي گرانداسلم بدون از دست دادن حتي يك ست قهرمان مي‌شود. رتبه او به ۱۷ مي‌رسد و موجودي بانكي‌اش سه برابر خواهد شد. او يكي از هشت زني است كه در نخستين حضور خود قهرمان شده‌اند. او همچنين جوان‌ترين برنده رولان گاروس از سال ۱۹۹۲ و قهرماني مونيكا سلز به حساب مي‌آيد. تيم هنمن كارشناس تنيس كه سه بار سابقه حضور در نيمه‌نهايي‌هاي گرانداسلم را در كارنامه دارد در مورد ايگا گفت: «وقتي شما به ذهنيت او و آرام بودنش و همچنين احساس تعلقش به زمين بازي نگاه مي‌كنيد، متوجه مي‌شويد اين كار واقعا باورنكردني بود. او در ۷ مسابقه گرانداسلم ۷ برد كامل داشت. او قهرمان شايسته‌اي است.»

سلاخي قصاب بلگراد به دست نادال
دو بار ضربه زدن به كف و يك‌بار ضربه به بغل كفش با راكت. مرتب كردن شورت ورزشي. مرتب كردن سرشانه‌ها. خاراندن دماغ و دست كشيدن به پشت دو گوش. اين شكل تمركز رافائل نادال اسپانيايي قبل از هر ضربه سرويس در مسابقه‌اي بود كه در آن مرد شماره يك جهان را نابود كرد. مرد شماره دو تنيس جهان با سابقه ۱۹ قهرماني گرانداسلم كه ۱۲تاش در رولان گاروس به ثبت رسيده بود، مقابل كسي قرار گرفت كه ماه گذشته به خاطر يك اتفاق نادر از يو‌اس‌اوپن كنار گذاشته شده بود و انگيزه زيادي داشت همه نااميدي‌اش از آن تورنمنت را در پاريس جبران كند. نادال يكي از كساني است كه از ابتداي همه‌گيري كرونا بدون هيچ‌گونه واهمه‌اي از قضاوت ديگران نسبت به اين بيماري حساسيت بالاي خودش را نشان داد. او تا مدت‌ها از آپارتمانش خارج نشد حتي براي تمرين در آكادمي شخصي خودش. او از ترس بيماري يا انتقال آن به خانواده‌اش به رقابت‌هاي تنيس از جمله يو‌اس‌اوپن نرفت و در نخستين تورنمنتي كه شركت كرد، خيلي زود حذف شد. بنابراين سوال مهمي قبل از شروع اوپن فرانسه وجود داشت كه آيا نادال مي‌تواند به سلطنتش ادامه دهد؟ تنيسور اسپانيايي خيلي زود پاسخ محكمي به اين سوال داد: من سلطان هستم!
نادال در ست اول بزرگ‌ترين اتفاق ممكن را رقم زد. چه كسي فكرش را مي‌كرد مرد شماره يك جهان در فينال گرانداسلم در يك ست حتي يك گيم هم برنده نشود؟ بدون شك هيچ كس. اما تنيسور اسپانيايي با ضربات مرگبار دست چپش اين محال را ممكن كرد و 6  هيچ جوكر را در ست اول برد؛ اتفاقي كه كمتر كسي مشابهش را در فينال‌ رقابت‌هاي اوپن به ياد مي‌آورد. در طول مسابقه و در حالي كه نادال كاملا روي بازي تسلط داشت بيشتر حواس جوكوويچ معطوف به اين بود كه ثابت كند توپ‌هايش در زمين جا گرفته و هر بار اما داور پايين مي‌پريد و با دست به رد توپش روي زمين اشاره مي‌كرد. در ست دوم نادال روند خوب خودش را حفظ كرد و باز هم با بريك كردن گيم سرو جوكو نشان داد ست در نهايت مال خودش است. خيلي زود اين نتيجه ثبت شد و نادال اين بار ۶ بر ۲ حريفش را شكست داد. بازي تا پايان ست دوم هيچ شباهتي به فينال يكي از ۴ رقابت بزرگسال نداشت. 
در ست سوم جوكوويچ با قدرت بيشتري وارد زمين شد و حداقل اجازه نداد نادال خيلي راحت برنده شود. جوكو تا گيم ۵ پا به پاي حريف پيش رفت، اما نادال سر بزنگاه ابتدا جوكر را بريك كرد و ۶ بر ۵ پيش افتاد و سپس در گيم سرو خودش كار را تمام كرد. آخرين ضربه او سرويسي بود كه ديوانه‌وار راهي زمين حريف صربش كرد و در حالي كه جوكوويچ تنها نظاره‌گر توپ بود، بازي تمام شد. نادال نشست روي زمين و خنديد و بعد با دو دست در كنارش شروع به خوشحالي كرد. او سه بر صفر برنده بازي شده بود. در مسابقه‌اي كه به حريفش اجازه كسب حتي يك امتياز به سادگي را نداد.  نادال بعد از فتح رولان گاروس براي سيزدهمين بار به ركورد ۲۰ گرانداسلم راجر فدرر رسيد و حالا اين دو غول دنياي تنيس در كنار هم پرافتخارترين تنيسورهاي تاريخ هستند. با اين تفاوت كه رافا با توجه به سن كمترش نسبت به راجر شانس بيشتري براي ارتقاي ركورد دارد. با اين حال تنيسور دوست‌داشتني اسپانيايي بعد از بازي گفت الان وقت فكر كردن به ركورد نيست. او گفت: «پس از همه اتفاقاتي كه در طول دوران ورزشي‌ام رخ داد، آسيب‌ديدگي‌ها و... بدون تيم و خانواده‌ام هرگز ممكن نبود به اين جايگاه برسم. مي‌خواهم به همه مردم بگويم يكي از بدترين دوراني كه به ياد داريم را سپري مي‌كنيم و در حال مبارزه با ويروس هستيم. بايد به تلاش خود ادامه دهيم و از همه اين اتفاق‌ها گذر كنيم و بتوانيم كرونا را شكست دهيم.» مرد شماره دو جهان افزود: «سال خيلي سختي بود. پيروزي در اينجا براي من همه‌ چيز است. اكنون زمان اين نيست كه فكر كنم به ركورد راجر فدرر رسيده‌ام. امروز تنها براي قهرماني در رولان گاروس هستم. من در اينجا برخي از مهم‌ترين لحظات دوران ورزشي‌ام را سپري كردم. تنها مي‌توانم از همه كساني كه در اين تورنمنت هستند، قدرداني كنم. داستان عاشقانه‌اي كه با اين شهر و اين ورزشگاه دارم، باورنكردني است.»
در ادامه جوكوويچ شروع به صحبت كرد و گفت: «مقابل سلطان خاك اذيت شدم و نتوانستم بازي هميشگي‌ام را به نمايش بگذارم. از روشي كه امروز بازي كردم خوشم نيامد. رافا از من برتر بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون