• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4769 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۷ مهر

ابعاد تازه‌اي از پرونده تخلفات «محمدعلي پورمختار» منتشر شد

تقلب، رانت و بيش از آن

آن روزها كه به تعريف و تمجيد از اقدامات صادق آملي لاريجاني و سيدابراهيم رييسي، روساي سابق و فعلي قوه قضاييه در مقابله با مفاسد كلان مي‌پرداخت و دادگاه‌هاي ويژه مقابله با فساد اقتصادي را امري لازم ارزيابي مي‌كرد، احتمالا تصورش را هم نمي‌كرد كه روزي نام خودش نيز به مفاسد اقتصادي گره خورده و در بازداشت وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي روزگار بگذراند ولي حالا اين اتفاق افتاده و محمدعلي پورمختار، نماينده اصولگراي كبودرآهنگ در مجالس نهم و دهم و سردار روزهاي نه چندان دور، به فهرست مسوولاني پيوسته كه «مفسد اقتصادي» معرفي مي‌شوند.

تقلب در EPT
محمدعلي پورمختار كه همين چندان سال پيش لباس نظامي و درجه سرداري خود را كنار گذاشت و كت و شلوار به تن كرد و راهي ساختمان هرمي‌ شكل ميدان بهارستان پايتخت شد ديروز سوژه گزارشي بود كه روي خروجي پايگاه خبري رويداد 24 قرار گرفت. گزارشي مبتني بر يك سند و مدعي اينكه پورمختار در يكي از امتحانات دانشگاه آزاد مرتكب تقلب و تخلفي آشكار شده است. ماجرا از آن قرار است كه اين نماينده سابق مجلس، سال 95 در امتحان EPT - كه آزموني است براي دانشجويان متقاضي تحصيل در مقطع دكتراي دانشگاه آزاد اسلامي - شركت مي‌كند اما به‌ جاي آنكه خود سر جلسه امتحان حاضر شود، فردي ديگر را به جلسه آزمون مي‌فرستد. ماجرا اما از چشم ناظران و مراقبان امتحان پنهان نمي‌ماند و اين مساله به عنوان تخلف و تقلب ثبت مي‌شود. رويداد 24 حالا اقدام به انتشار صورتجلسه تهيه شده از اين تخلف تحصيلي كرده كه در صورت صحت، مي‌تواند مهر تاييدي باشد بر ادعاي اين پايگاه خبري. جالب آنكه اين نخستين‌‌بار نيست كه نام پورمختار با ماجراي تقلب گره مي‌خورد. پيش از اين و در روزگار فعاليت او به عنوان نماينده مجلس، فرهاد تجري، نماينده وقت قصرشيرين هم او را به «تقلب» و «دستكاري» آرا براي تكيه بر كرسي رياست كميسيون اصل 90 قوه مقننه متهم كرده و گفته بود كه  در راي‌گيري براي رياست كميسيون اصل ۹۰تخلفاتي صورت گرفته   است. او گفته بود: « ديدم كه همان روز آقاي پورمختار راي آقاي محجوب را مي‌گيرد، اما نظر خود را اعمال مي‌كند كه وقتي آقاي محجوب متوجه اين كار مي‌شود تا آستانه درگيري فيزيكي با ايشان پيش مي‌رود.»
و اما اصل ماجرا؛ «شميم ولايت»
اسناد و مدارك منتشر شده عليه رييس اسبق كميسيون اصل 90 مجلس به همين جا ختم نشده و كانال تلگرامي «مكتوبات»، ازجمله كانال‌هاي تلگرامي نزديك به اصولگرايان نيز اقدام به انتشار اسناد و مطالبي عليه محمدعلي پورمختار كرد تا عملا نشاني باشد از اعلام برائت دست‌كم طيفي از اصولگرايان از اين نماينده سابق مجلس. اين كانال تلگرامي در گزارش خود مدعي شده كه پرونده پورمختار از حدود يك سال و نيم پيش مفتوح است و مسوولان مربوطه در حال پيگيري ابعاد پرونده هستند. جالب آنكه مقطع زماني اعلام شده توسط اين كانال تلگرامي، به روزهاي فعاليت او در مجلس بازگشته و به آن معناست كه احتمالا خبر بازداشت او كه در روزگار حضورش در مجلس دهم توسط دادستاني تهران تكذيب شده بود، صحت داشته است. اين كانال تلگرامي درباره ابعاد احتمالي پرونده اين نماينده سابق مجلس آورده كه در پرونده پورمختار، «كارچاق‌كني در كميسيون اصل 90 در پرونده‌هايي مانند پديده شانديز، بابك زنجاني، مهدي جهانگيري و ده‌ها پرونده ديگر وجود دارد اما دليل اصلي دستگيري او، تباني با مديركل گمرگ استان همدان و واردات ملزومات مختلف ازجمله گوشت به اسم محرومان و فروش آزاد آن بوده است.» ماجراي واردات سيگار توسط رييس سابق كميسيون اصل 90 مجلس   از ديگر موضوعات جنجالي موجود در پرونده او به شمار مي‌رود كه «مكتوبات» درباره آن نوشته است: «اين تخلفات در پوشش موسسه‌اي به نام خيريه شميم ولايت انجام شده كه جمال خشوعي، مديركل گمرگ همدان نيز عضو هيات‌مديره آن بوده و بازداشت شده است.» پرونده‌اي كه همچنين از «تخلفات گمركي واردات سيگار توسط پورمختار» حكايت دارد و اين حكايت همچنان باقي است تا دستگاه قضايي از چند و چون و جزيياتش پرده بردارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون