• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4777 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۸ آبان

بهشت شداد يا صندوق ذخيره فرهنگيان

عليرضا هاشمي سنجاني

در بازگرداندن مديرعامل فراري بانك سرمايه به كشور و محاكمه عوامل فساد در بانك سرمايه و صندوق ذخيره، حالي جز مغبون بودن به ما فرهنگيان دست نمي‌دهد. ضرر و زيان فرهنگياني كه با بازنشستگي از صندوق خارج شده‌اند، در كنار شاغلين عضو تا امروز نه قابل انكار و نه به راحتي قابل جبران است!  موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان به عنوان يك بنگاه خصوصي(غيردولتي و غيرعمومي) با هدف كمك به معيشت فرهنگيان به خصوص در زمان بازنشستگي شكل گرفت ولي اين كوه تاكنون جز موش زايشي نداشته است. البته اين مجموعه هر چند براي ما فرهنگيان آبي نداشته ولي بسياري را صاحب «نان» كرده است. در اين مختصر قصد گذشته‌كاوي ندارم و نگاهم به آينده است البته آينده نزديك يعني ماه‌هاي آينده، شمارش معكوس براي مديريت مجموعه آغاز شده است. ناگفته نماند نيكدل و مجموعه‌اش نسبت به سلف خود عملكرد بهتري داشته و كشتي بحران‌زده صندوق را به ساحل ثبات رسانده‌اند ولي اين ثبات شرط لازم موفقيت است و هنوز محتاج شرط كافي است كه در سطور بعد به اهم آنها مي‌پردازم.
1- هيات امناي صندوق نقش سياست‌گذاري دارد و حضور منتخبين فرهنگيان در هيات امنا يكي از تحولات مثبت در اين دوره است. اين اقدام بايد با تغيير شرايط احراز نمايندگي و با افزايش تعداد منتخبين فرهنگي در هيات امنا تقويت شود و صاحبان اصلي صندوق بر صندوق حاكم شده و با به كارگيري نيروهاي اقتصادي توانا، اهداف صندوق را تحقق بخشند.
2- يكي ديگر از اقدامات قابل دفاع، ورود شركت‌هاي زيرمجموعه صندوق به بورس است كه بايد تا انتهاي منطقي خود ادامه يابد. بورسي شدن شركت‌هاي تابعه(نه خود صندوق) منافع و مزاياي بسياري براي صندوق و درنهايت براي فرهنگيان به عنوان صاحبان اصلي اين موسسه اقتصادي دارد. يكي از مطالبات بحق و هميشگي فرهنگيان عضو صندوق، محاسبه ارزش‌افزوده دارايي‌هاي موسسه و ارزش روز اين دارايي‌هاست، تنها راه تحقق اين خواسته، ورود به بورس و بازار سرمايه است. اين ارزش افزوده علاوه بر سودهاي اين سال‌ها كه شامل اضافه ارزش ايجاد شده در گذر زمان است كه ميزانش بايد توسط نيروهاي بازار تعيين شود و  بازار بورس مناسب‌ترين فضا براي دستيابي به اين هدف است. البته بورس با شفافيتي كه ايجاد مي‌كند و زمينه نظارتي كه فراهم مي‌آورد، مانع بروز بسياري از انحرافات و تضييع حقوق فرهنگيان هم خواهد شد.  و اگر اين مهم به كمك هيات امنا محقق شده و پرداخت تمام داشته‌هاي عضو به هنگام بازنشستگي به صورت سهم(100توماني) از شركت‌هاي فعال در بورس پرداخت شود، اوج مديريت نيكدل و مجموعه‌اش را شاهد خواهيم بود. معلمان و تشكل‌هاي فرهنگيان در طي اين مسير نقش بي‌بديلي دارند و اين مطالبه بايد در صدر مطالبات معيشتي آنان قرار گيرد... . فرهنگيان بخواهند، هيات امنا در مسير تحقق آنها گام بردارد تا بهشت وعده داده شده، بهشت شداد نشود.
معلم و كنشگر مدني

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون