• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4777 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۸ آبان

الگوي زن مسلمان در عصر غربت دين

فاطمه تندگويان

براي درك ارزش و اهميت فعاليت و مبارزه يك فرد بايد به شرايط زماني، مكاني، فضاي فرهنگي و سياسي وقت نظر داشت. اعظم طالقاني، مبارز زمان اختناق شاهنشاهي بود و از اين جهت فعاليت مبارزاتي‌اش ارزش و بهاي بيشتري پيدا مي‌كند.
او از كودكي، با درس و بحث پدرش با قرآن مانوس شد و علاوه بر آن راه ايستادگي، مقاومت و شجاعت را از پدر درس گرفت. معتقدم، او يكي از بهترين، كوشاترين و عامل‌ترين شاگرد مرحوم طالقاني بود.
تواضع، فروتني، رفتار بي‌پيرايه و صميمي‌اش در هر مجلسي انسان را مجذوب مي‌كرد.
ايستادگي و پايمردي براي حضور فعال در صحنه‌هاي سياسي و دفاع از حقوق انساني و سياسي، اجتماعي زنان در تمام برهه‌هاي زندگي او مشهود بود. با جسارت و شجاعتش، موانع و مخالفت‌هاي پيش‌رو در مسير مشاركت سياسي و اجتماعي را حل مي‌كرد. همچنين براي حضور فعال و همه‌جانبه زنان مبارزه مي‌كرد و همه را تحت تاثير خود قرار مي‌داد. به عنوان ‌مثال مي‌توان از كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري اخير براي توجه دادن به مفهوم واقعي رجل در قانون اساسي و تاكيد بر سهم زنان براي مشاركت در سطوح بالاي سياستگذاري و تصميم‌گيري نام برد.
اعظم طالقاني، از طرفي نماد عيني يك زن مبارز، مقاوم و شجاع و از سويي نمونه يك زن مسلمان، با تقوي و پرهيزگار، معتقد با درك عميق از اسلام ناب، قرآن و زيست يك انسان مومن در جهان امروز، با درك همه پيچيدگي‌هاي آن بود.
ابعاد وجودي او صرفا به حوزه ديانت و سياست برنمي‌گردد. نوعدوستي و شفقت‌ورزي به نيازمندان و تهيدستان، انجام فعاليت‌هاي خيرخواهانه و ارايه الگوي اين فعاليت‌ها در سطح ملي و بين‌المللي، نامش را به عنوان يك بانوي پيشتاز خير ثبت كرده است.
آنچه از او بجا مانده، الگويي از يك زن مسلماني است كه در عصر غربت دين و آزادگي امروز، مي‌تواند نمونه‌اي براي راه، انديشه، اخلاق و منش زنان و مردان ايران و جهان شود.
كنشگر حوزه زنان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون