• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4777 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۸ آبان

تور منطقه‌اي عباس عراقچي از باكو تا آنكارا

طرح ايران براي حل مناقشه قره ‌باغ چيست؟

«عباس عراقچي» معاون سياسي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران كه به منظور انجام سفر منطقه‌اي به منظور حل مناقشه قره‌باغ و طرح ابتكاري ايران براي حل اين مناقشه و در اولين مقصد اين سفر سه‌شنبه شب در راس هياتي وارد باكو شد پس از ورود، بخش‌هايي از طرح ابتكاري جمهوري اسلامي ايران براي پايان دادن به مناقشه بين جمهوري آذربايجان و ارمنستان را اعلام كرد.
فرستاده ويژه جمهوري اسلامي ايران در خصوص اين سفر گفت: اين سفر در چارچوب يك سفر دوره‌اي به آن دسته از كشور‌هاي منطقه كه در پايان دادن به درگيري‌هاي اخير جمهوري آذربايجان و ارمنستان تاثيرگذار هستند، صورت مي‌گيرد و هدف اصلي سفر ارايه ابتكار پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران براي حل و فصل اين مخاصمه و رسيدن به صلح پايدار دو كشور ارمنستان و جمهوري آذربايجان و به تبع آن منطقه است. چارچوب اين طرح ابتكاري آماده شده و در اين سفر با مقامات جمهوري آذربايجان به مشورت گذاشته مي‌شود و اين طرح در چند مرحله مي‌تواند اوضاع را به يك صلح پايدار برساند و به اختلافات موجود و البته به اشغال جمهوري آذربايجان پايان دهد.
عراقچي موضوع پايان دادن به اشغال اراضي جمهوري آذربايجان را عنصري مهم در طرح ابتكاري ارايه‌شده ايران برشمرد و اضافه كرد: حقوق اقليت‌ها و حقوق بشردوستانه هم پايه ديگر اين طرح را تشكيل مي‌دهد. ترك مخاصمه و شروع گفت‌وگو‌ها با كمك كشور‌هاي تاثيرگذار، كمك‌كننده و تضمين‌كننده صلح از ديگر عناصر اين طرح است. ما در اين خصوص با كشور‌هاي منطقه ديدار و مشورت خواهيم كرد تا با رايزني‌هايي كه صورت مي‌گيرد اين طرح بتواند به نقطه‌اي برسد كه قابليت اجرايي شدن را داشته باشد. معاون سياسي وزير امور خارجه همچنين از جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان به عنوان دو كشور دوست و همسايه و نزديك ياد كرد و افزود: روابط گرمي بين ما وجود دارد و ما همواره از تلاش جمهوري آذربايجان براي آزادسازي شهرها و مناطق اشغالي‌اش حمايت كرده‌ايم و تماميت ارضي جمهوري آذربايجان و بقيه كشور‌ها در منطقه و تغييرناپذيري مرز‌ها يك اصل مهم و خدشه‌ناپذير است كه بايد همچنان حفظ شود. ما در گذشته تلاش‌هاي زيادي براي صلح در منطقه كرده‌ايم و به اين تلاش‌ها ادامه مي‌دهيم و اميدواريم كه در اين سفر هم با دوستان خود در جمهوري آذربايجان بتوانيم به تفاهم برسيم كه اين تفاهم به اجرايي شدن اين طرح كمك خواهد كرد. سيدعباس عراقچي و هيات همراه ديروز (چهارشنبه) با مقامات جمهوري آذربايجان از جمله «جيحون بايرام اف» وزير امور خارجه، «خلف حلف اف» معاون وزير امور خارجه، «حكمت حاجي اف» دستيار رييس‌جمهوري آذربايجان و «شاهين مصطفي يف» معاون نخست‌وزير اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد. عراقچي پس از ديدار و گفت‌وگو‌ با مقامات جمهوري آذربايجان به مسكو و ايروان و در ادامه به آنكارا سفر خواهد كرد تا به تبيين طرح ابتكاري پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران براي حل مناقشه  قره‌باغ  بپردازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون