• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4777 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۸ آبان

انتقاد صريح وزير بهداشت از مردم: شهداي مدافع سلامت، شهداي كرونا نيستند بلكه شهداي بي‌توجهي به پروتكل‌هايي هستند كه ماه‌هاست ابلاغ كرده‌ايم

415 زندگي، 415 نام، ‌415 سنگ قبر ديگر

گروه اجتماعي

پيش‌بيني‌هاي متخصصان اپيدميولوژي محقق شد و ضعف دولت در نظارت‌ها و بي‌توجهي مردم در رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي دست به دست هم داد و آمار فوت روزانه كوويد 19 از 400 نفر هم گذشت. ديروز سخنگوي وزارت بهداشت در اعلام گزارش روزانه از وضعيت شناسايي مبتلايان جديد و فوتي‌هاي اين بيماري ويروسي در كشور خبر داد كه در فاصله 7 تا 8 آبان ماه ۴۱۵ بيمار فوت كرده‌اند و حالا تعداد فوتي‌هاي كوويد 19 در ايران به ۳۳ هزار و ۷۱۴ نفر رسيده ضمن اينكه در همين بازه 24 ساعته ۶ هزار و ۸۲۴ بيمار جديد مبتلا به كوويد ۱۹ در كشور شناسايي شده كه از اين تعداد 2 هزار و ۴۹۰ نفر بستري شدند و مجموع بيماران كوويد ۱۹ در كشور هم به ۵۸۸ هزار و ۶۴۸ نفر افزايش يافته است. اگرچه آمارهاي اعلامي وزارت بهداشت و حتي سازمان بهداشت جهاني به دليل سرعت صعود آمار مبتلايان و فوتي‌هاي كوويد 19 فقط براي همان روز ارزش خبري دارد حالا مسلم شده كه هر 12 ثانيه يك ايراني به كوويد 19 مبتلا مي‌شود و هر 4 دقيقه يك ايراني مبتلا، جان خود را از دست مي‌دهد. به دنبال صعود آمار ابتلا و فوت در كشور از چند شب قبل هم شبكه خبر هر 4 دقيقه يك آلارم روي صفحه تلويزيون مخاطبان مي‌فرستد با اين پيام هشداري كه«يك ايراني ديگر قرباني كوويد 19 شد».

به نظر مي‌رسد با پشت سر گذاشتن مرز 400 فوتي در روز، تصميمات دولت و وزارت بهداشت براي مقابله با متخلفان ناديده گرفتن پروتكل‌هاي بهداشتي و البته ضمانت اجرايي همان مصوباتي كه براي تصويب آن در ستاد ملي مقابله با كرونا، وقت صرف و تلف مي‌شود بايد به مراتب سخت‌گيرانه‌تر از روزهاي پيش باشد چون اين آمار فوت تاييد مي‌كند كه ظرف هفته‌هاي گذشته، رفتارهاي پرخطر مردم و از جمله ترددهاي غيرضروري و سفرهاي تفريحي و برگزاري مراسم عزا و شادي و ناديده گرفتن فاصله اجتماعي و استفاده نكردن از ماسك در حدي بوده كه حالا آمار فوت از مرز 400 نفر هم گذشته و اين مطابق با همان نگراني چند ماهه معاون كل وزارت بهداشت است كه بارها از شبكه‌هاي تلويزيوني و راديويي و رسانه‌هاي مكتوب هشدار داده بود كه در صورت ناديده گرفتن ساده‌ترين الزامات بهداشتي بايد منتظر فوت روزانه 500 الي 600 هموطن باشيم. البته اهمال دولت در نظارت بر آنچه مصوب كرده هم دليل اصلي براي اين ركوردزني هر چند روز يك ‌بار آمار فوت يا ابتلاي جديد است. با گذشت 5 روز از الزام كاهش 50 درصدي حضور كارمندان دواير دولتي در شهر تهران اين الزام در بسياري دواير دولتي اجرا نشده و مديران با توجيه اينكه  «هنوز دستوري در اين باره دريافت نكرده‌ايم» از همه كارمندان خود مي‌خواهند كه هر روز در محل كار حاضر شوند. آن مديراني هم كه اين الزام را اجرا كرده‌اند و كارمندان‌شان را به دوركاري فرستاده‌اند، خبر ندارند كه كارمند به ظاهر دوركار در ساعت اداري مشغول به خيابان‌گردي و انجام كارهاي عقب‌افتاده شخصي است. پس دولت، الزامي قائل شده كه حتي قادر به نظارت يا ايجاد ضمانت اجرايي سخت‌گيرانه بر آن نيست. 
به همين دليل بود كه ديروز وزير بهداشت در جمع اعضاي كميسيون بهداشت مجلس با تاكيد بر اينكه «اكنون وارد مرحله جديدي شده‌ايم كه در اين مرحله غير از تامين منابع، نيازمند ايستادگي بر رعايت پروتكل‌ها هستيم» از ناتواني توليت سلامت براي نظارت و سخت‌گيري بر اجراي پروتكل‌ها هم گفت كه البته اگر وزير هم نمي‌گفت، اتفاقات چند روز گذشته در مشهد و برگزاري يك مراسم مذهبي بدون دريافت مجوز از مسوولان حوزه سلامت استان نشان داد كه وزارت بهداشت و حتي ستاد ملي مقابله با كرونا براي مقابله و جلوگيري از برخي تخلفات هيچ اختياري ندارد و لازم است سران سه قوه در برخي موارد وارد عمل شوند. 
به دنبال اتفاقاتي از اين دست بود كه سعيد نمكي هم ديروز در اين نشست مشترك با اعضاي كميسيون بهداشت مجلس تاكيد كرد:«در وزارتخانه عاملي براي اجراي پروتكل‌ها نداريم و فقط مامور اعلام پروتكل‌ها هستيم نه مامور اقدام.»
وزير بهداشت در اين ديدار ضمن اشاره به سابقه اقدامات بهداشتي و درماني توضيح داد:«دو علت اصلي ناكامي براي مقابله با كرونا از نظر بنده، عادي‌انگاري و ساده‌انگاري نسبت به اين بيماري بود كه لطمات زيادي به ما زد. به محض اينكه در فروردين و ارديبهشت به پايين‌ترين رقم مرگ و مير روزانه رسيديم، ناگهان همه تصور كردند كه كرونا تمام شده است كه همان زمان نامه‌اي نوشتم و تاكيد كردم كه عادي‌انگاري بيماري توسط مردم خوب نيست ولي عادي‌انگاري توسط مسوولان بسيار بدتر است و برخي تصور كردند كه كرونا و نقش محوري وزارت بهداشت تمام شده و بايد به ساير بخش‌ها بپردازيم. در همه جاي دنيا معمولا اقتصاد در شرايط اپيدمي بيماري‌ها از حوزه سلامت حمايت مي‌كند اما در ايران ما از اقتصاد كشور حمايت كرديم اما برخي‌ها تصور كردند كه كرونا تمام شده و عادي‌پنداري و عادي‌انگاري در تمامي عرصه‌ها به ما آسيب‌هاي زيادي زد. دومين اتفاقي كه موجب ناكامي ما شد، تزريق ناكافي منابع در حوزه سلامت و وزارت بهداشت بود. اكنون وارد مرحله جديدي شده‌ايم كه در اين مرحله غير از تامين منابع، نيازمند ايستادگي بر رعايت پروتكل‌ها هستيم. در وزارت بهداشت عاملي براي اجراي پروتكل‌ها نداريم و فقط مامور اعلام پروتكل‌ها هستيم نه مامور اقدام. اگر يك نفر از نيروهاي ما در بيمارستان‌ها مورد هجمه قرار بگيرد بايد از نيروي انتظامي و ساير مراجع كمك بگيريم. براي نظارت بيشتر مردمي بر اجراي پروتكل‌هاي بهداشتي QR Code را تعريف كرديم اما اگر فردي كه بيمار است و به او گفته‌ايم بايد در منزل بماني از منزل خارج شد، نمي‌توانيم او را كنترل كنيم بلكه دستگاه اجرايي ديگري بايد فرد بيمار را به خانه بفرستد و حتي او را جريمه كند. ماه‌ها براي استفاده همگاني و جريمه عدم استفاده از ماسك چانه‌زني كرديم و اگر اين اقدام عملي نشود، مردم باور نمي‌كنند كه بايد موضوع بيماري را جدي بگيرند. منحني ابتلا و مرگ و مير بيماران امروز قابل مقايسه با روزهاي نخست شيوع ويروس در كشور نيست و بايد همه متوجه مظلوميت و تلاش‌هاي بي‌حد نيروهاي بهداشتي و درماني و خجالت بنده از شهداي مدافع سلامت باشند. شهداي مدافع سلامت، شهداي كرونا نيستند، بلكه شهداي بي‌توجهي به پروتكل‌هايي هستند كه ماه‌هاست، ابلاغ كرده‌ايم. ما 1400 پروتكل نوشتيم اما ۱۴ درصد آن رعايت مي‌شود. معاون درمان در اين مدت حتي يك روز هم در كنار خانواده خود نبوده، از خراسان مي‌آيد به خوزستان مي‌رود و از اين استان به آن استان. به او مي‌گويم حداقل استراحت كن. مدتي آب يكي از مناطق كشور قطع شد، ديديد كه چه اتفاقات و بلوايي رخ داد اما چه كسي به خاطر كرونا به خيابان آمد و اعتراض كرد؟ نيروهاي وزارت بهداشت در اوج تنهايي، بي‌كسي، غربت، بي‌پولي و تحريم براي كشور افتخار آفريدند و نخواهم گذاشت زحمت آنها پايمال مباحث سياسي شود و فردي براي جمع كردن فالوئر به آنها بي‌احترامي كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون