• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4778 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۰ آبان

شرايط از اضطرار عبور كرده است!

جعفرگلابي

البته ديگر از نوشتن‌ها و گفتن‌ها و توصيه‌ها و حتي هشدارها و فريادها كاري برنمي‌آيد، 18 تير ماه يعني چهار ماه پيش كه خيز برداشتن دوباره كرونا كاملا مشهود شد و200 مرگ غم‌انگيز تيتر «اعتماد» شده بود همين‌جا طي يادداشتي نوشتم كه عدد 34 را به خاطر بسپاريم! حالا كه مرگ و ميرها به 400 رسيده، ديگر واقعا عدد 34 براي‌مان خاطره شده است!  زهي افسوس و اشك و حسرت! مجال تحليل و موشكافي نيست، تصميم‌گيران در برابر بزرگ‌ترين و سخت‌ترين آزمون خود قرار گرفته‌اند و اگر فورا تصميمات ضروري اتخاذ نكنند چه بسا حتي بازگشتن به شرايط خطير كنوني هم امكان‌‌‌پذير نباشد. سخنگوي وزارت بهداشت از ضرورت آرايش جنگي در برابر كرونا مي‌گويد با اين حال دولت هنوز به اقدامات سراسري، قاطع و همه‌جانبه دست نزده و امكان آن وجود دارد كه رهبري شخصا ورود كند و دستورات اكيد و اضطراري صادر نمايد. 
اگر واقعا خطر فاجعه‌آميز شدن اوضاع كرونايي درك شده است و جدا بناي توقف روند هولناك آن وجود دارد بنابر نظر اعلامي كارشناسان اپيدمولوژيست راهي جز اعلام وضعيت اضطراري و آغاز شديدترين مقررات سختگيرانه وجود ندارد و تاخير در آن جز بدتر شدن اوضاع هيچ ثمر اقتصادي در بر نخواهد داشت. به نظر مي‌رسد اگر صدها بار ديگر تصاوير سخت‌ترين اوضاع بيمارستاني نشان داده شود و انبوه مردگان و قبرهاي آماده از سيما پخش شود تا زماني كه اقدامات قاطع و محدوديت‌هاي حداكثري اعمال نشود كساني كه بناي شنيدن ندارند قدمي در جهت رعايت حفاظت‌هاي شخصي بر نخواهند داشت و اين‌گونه تبليغات اتفاقا روحيه كساني را خراب خواهد كرد كه حداكثر پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت مي‌كنند. ستاد ملي مقابله با كرونا به يك استراتژي مدون و مشخص نيازمند است كه در هر زمينه‌اي از پيش تكليف هر كس و هر موضوعي مشخص باشد و انواع مناسبت‌ها و ملاحظات و مانع‌ها و پيشامدها او را از مسير خود دور نسازد. دولتي كه به ‌شدت نگران مردم خويش است و از قريب‌الوقوع بودن فاجعه هراس دارد از هيچ اقدامي فرو گذار نخواهد كرد و   

پيرامون خود انواع خطوط قرمز نمي‌كشد، خطوط قرمزي كه معلوم نيست از كجا پيدا شده‌اند و چرا علي‌رغم تجربه انواع كشورها از آن بيم دارد؟ اگر 400 فوتي در روز براي‌مان عادي نشده است و انتظار عدد‌هاي بالاتر را نمي‌كشيم تعطيلي سراسري و كامل حداقل به مدت 2 هفته، منع آمد و شد مردم در خيابان‌ها به جز براي امور ضروري آن هم در حداقل زمان ممكن، ممنوعيت سفرهاي بين شهري و بين استاني، ممنوعيت مراسم عزا و عروسي، توزيع ارزان ماسك و مواد ضدعفوني با كيفيت، آموزش روزانه مردم براي چگونگي عبور از شرايط سخت كنوني كم‌كم به ضرورتي اجتناب‌ناپذير تبديل شده‌اند و نجات جان‌هاي بسياري به آن گره خورده است. بديهي است همچنان كه پيش‌تر هم گفته شد و متوليان مربوطه اعتنايي نكردند اگر مسوولان از كرونا سبقت نگيرند، كرونا از ايشان سبقت خواهد گرفت همان‌طور كه تا حالا سبقت گرفته است و محدوديت‌ها خود را تحميل خواهند كرد و دير يا زود اجرايي خواهند شد با اين تفاوت كه هرچه ديرتر شوند پرهزينه‌تر و تلخ‌ترخواهند بود. در اين شرايط خطير و تحريمي و افول اعتمادها و فوران نااميدي‌ها اگر مي‌توانستيم در زمينه كرونا موفق عمل كنيم و با چنگ و دندان هم كه شده عدد 34 فوتي روزانه را حفظ و كاهش مي‌داديم موجي از اميد و انرژي و سرزندگي و آمادگي و سختكوشي و طراوت و احساس پيروزي و انسجام و همدلي در بين مردم ايجاد مي‌شد و به ساير حوزه‌ها هم نفوذ مي‌كرد و از اين طريق در قلب شب سياه روزنه نور پديد مي‌آمد و بزرگ مي‌شد و چون خورشيد همه‌جا را گرم و روشن مي‌كرد. هرچند براي اين مهم دير شده است ولي هنوز وقت هست، كاش مسوولان به جاي شعار دادن و موعظه كردن وقت بگذارند، جلسات اضطراري و اجرايي برگزار كنند، در كارها و تصميم‌ها سرعت عمل را حياتي بدانند و در مقابل اعمال محدوديت‌هاي ضروري مقاومت خود را رها كنند و امور را براي مدت كوتاهي هم كه شده به كارشناسان بسپارند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون