• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4796 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲ آذر

باخت پرحاشيه محمود فكري در اهواز

آسمان آبي خيلي زود تيره شد

سامان سعادت

 

«به بازيكنانم خسته نباشيد مي‌گويم كه با تمام وجودشان بازي كردند. به عنوان مسوول فني از هواداران عذرخواهي مي‌كنم و اين شكست را گردن مي‌گيرم.» اينها جملاتي است كه محمود فكري سرمربي استقلال بعد از شكست مقابل فولاد بر زبان آورد. فكري خواست با گردن گرفتن شكست عوض شكايت به زمين و زمان نشان بدهد بر اوضاع تسلط دارد. اما درست در همان لحظات هواداران استقلال در فضاي مجازي شديدا عملكرد تيم را به باد انتقاد گرفتند. اين اتفاق از يك منظر جالب توجه بود. استقلال با پنالتي دقيقه ۹۰ تك امتيازش را از دست داد اما در بين هواداران كسي از داوري حرف نزد و همه نگاه‌ها به فكري و تصميماتش معطوف شد. آبي‌ها سوالات زيادي از سرمربي تيم‌شان داشتند. چرا فكري خيلي زود تركيب تيم را تدافعي كرد؟ چطور تيم ده دقيقه ده نفره بازي كرد و كسي نفهميد؟ تعويض‌هاي زياد در دقيقه ۹۴ به چه دردي مي‌خورد؟ چرا فرشيد باقري بازي مي‌كند؟ 
مسابقه فولاد و استقلال بر خلاف كيفيت خوب زمين، استاديوم مجهز، بازيكنان سطح بالا و سرمربيان جوان و خوشنام بازي جالبي از آب در نيامد. موقعيت‌ها روي دروازه دو تيم بسيار محدود و كمتر از انگشتان يك دست بود. بازي بيشتر در ميانه ميدان جريان داشت اما نكونام با تيزهوشي و استفاده به موقع از مهره‌هايش توانست اين رقابت نزديك را به نفع خودش پايان دهد. بخش عمده‌اي از فرصتي كه به نكو و شاگردانش داده شد به خاطر تصميمات محمود فكري بود. 
استقلال در فاز حمله جاي خالي علي كريمي را به‌شدت احساس مي‌كند. زوج ارسلان مطهري و مهدي قائدي حمايت چنداني از سوي مسعود ريگي، فرشيد باقري، آرش رضاوند و فرشيد اسماعيلي نمي‌بينند. خود مطهري هم چندان نتوانسته با قائدي هماهنگي لازم را به دست آورد. در چنين شرايطي تنها بازيكني كه كمي توانسته بود بار هجومي تيم را افزايش دهد، آرش رضاوند بود. بازيكني كه تنها ۵ دقيقه بعد از گل تيمش از زمين بازي خارج شد و محمد دانشگر كه يك مدافع است به ميدان آمد. بعد از بازي گفته شد سرماخوردگي علت تعويض رضاوند بوده. معلوم نشد فكري از اين تعويض انتظار تغيير آرايش از ۲-۴-۴ به ۲-۳-۵ داشت يا از دانشگر خواسته بود وظايف رضاوند را برعهده بگيرد. هرچه بود دانشگر تا موقعي كه مصدوم شد شبيه به بچه‌اي رفتار كرد كه راه خانه‌اش را گم كرده و نمي‌داند بايد كجا برود! اين در حالي است كه استقلال گزينه‌هاي بهتري نظير بابك مرادي روي نيمكت داشت.
سه دقيقه بعد از تعويض رضاوند، فولاد پشت محوطه جريمه استقلال صاحب ضربه كاشته شد. هافبك‌هاي استقلال كه بايد فضاي بين مدافعان و خط مياني را پوشش مي‌دادند، اهمال كردند و مجبور شدند در منطقه‌اي خطرناك به حريف كاشته بدهند. اين كاشته منجر به گل اول فولاد شد. گلي كه از همه اتفاقات بازي عجيب‌تر بود. فرشاد احمدزاده به عنوان كوتاه‌ترين بازيكن زمين بين فرشيد باقري و عارف غلامي و محمدحسين مرادمند كه همگي نزديك به ۱۸۵ سانتي‌متر قد دارند بلند شد و ضربه سر زد و دروازه سيدحسين حسيني باز شد. يارگيري اشتباه و ولنگاري فرشيد باقري در اين صحنه كاملا مشهود بود. 
وقتي بازي به تساوي كشيده شد، استقلال در شرايطي بود كه مهره‌هاي كارآمدش را براي نگه داشتن نتيجه يا تلاش براي زدن گل دوم از دست داده بود. واقعيت اين است كه هيج تيمي نمي‌تواند با استفاده از محمد دانشگر در خط مياني موقعيت حمله بسازد. نكونام اما تازه فرصت را مناسب ديد كه از شرايط به وجود آمده نهايت استفاده را ببرد. اضافه كردن ساسان انصاري كه توانايي بازي در خط حمله و پشت مهاجم را دارد كفه ترازو را در فاز هجومي به نفع تيمش سنگين كرد. نتيجه سيطره كامل فولاد روي توپ و ميدان در ۱۵ دقيقه آخر بازي بود كه در نهايت به گل دوم تيم منجر شد. در اين بين گاف بزرگ كادرفني استقلال هم بي‌تاثير نبود. 
يكي از تصميمات محمود فكري در بازي كه حسابي كفر هواداران را درآورد در دقايق پاياني بازي رقم خورد. دانشگر در دقيقه ۸۷ با برخورد با تابلوهاي تبليغاتي مصدوم شد و از زمين بازي بيرون رفت. اما در كمال تعجب كسي به جاي او وارد زمين نشد. در حالي كه تيم يك يار كمتر داشت از ميان كادرفني پرتعداد آبي‌ها كسي نفهميد كه چه اتفاقي افتاده. استقلال ده نفره در دقيقه ۹۰ يك پنالتي داد و شيمبا آن را تبديل به گل كرد. گفته مي‌شود ناهماهنگي بين فكري و مظلومي و دكتر تيم و غرق شدن در جريان بازي باعث اين اشتباه عجيب بوده است. ۷ دقيقه طول كشيد تا بالاخره بازيكني به جاي دانشگر وارد زمين شد. ديگر تصميم فكري كه تعجب هواداران تيم را به همراه داشت تعويض‌هاي او در دقيقه ۹۵ بود در حالي كه بازي ۶ دقيقه وقت اضافه داشت. محمود فكري دو تعويض همزمان در اين لحظه انجام داد كه عوض كمك به تيم خودش به فولاد در اتلاف وقت كمك كرد. در اين بين درگيري لفظي فكري با دياباته كه از نيمكت‌نشيني شاكي بود هم مزيد بر علت شد.
فكري بعد از بازي در مورد تعويض‌هايش گفت: «ما تشخيص داديم». شكي در اين نيست كه در بازي فوتبال تصميم سرمربي تعيين كننده است اما فوتبال امروز با فوتبال ۳۰ سال پيش تفاوت دارد. امروزه چند دقيقه بعد از بازي انواع و اقسام تحليل‌هاي فني از افراد مختلف در دسترس قرار مي‌گيرد و هواداران هم درك خوبي از بازي فوتبال دارند. بنابراين ديگر نمي‌توان با گفتن يك جمله نظير «ما تشخيص داديم» سر و ته ماجرا بسته شود. اگر توضيحي براي تصميم سرمربي وجود دارد، بهتر است گفته شود. كاري كه فكري نكرد و با گفتن اين جمله كه كارشناسي داوري هم به اهلش واگذار مي‌كند، كنفرانس خبري را به اتمام رساند. 
فولاد در نهايت دو بر يك بازي را برد. اين شكست هواداران استقلال را خيلي عصباني كرده است. حواشي بعد از اتمام بازي به شكل فزاينده‌اي رشد داشته است. مخصوصا با انتشار ويديويي از آخر بازي كه فكري را در حال استفاده از كلمات ركيك نشان مي‌دهد. سعيد آذري مديرعامل فولاد و هواداران اين تيم به‌شدت از اظهارات فكري عصباني هستند. باشگاه فولاد از فكري شكايت و كميته انضباطي نيز سرمربي استقلال را احضار كرده است. 
حواشي آنقدر زياده شده كه نمي‌توان از آن به عنوان پس‌لرزه‌هاي باخت ياد كرد. اين اتفاقات در حد زلزله است. انتقادات از محمود فكري به حدي بعد از نخستين باخت بالا رفت كه برخي پيج‌ها و كانال‌هاي هواداري كه خودشان هميشه دو آتشه بودند از برخي هواداران خواستند كمي صبر پيشه كنند. آنها به اين نكته اشاره كردند كه تازه بازي دوم ليگ است و هنوز اتفاقي نيفتاده. خود محمود فكري هم گفته ما خوش موقع باختيم تا حساب كار دست‌مان بيايد. اما گويا مساله سر اين است كه هواداران عصباني انتظار نمايش متفاوتي از تيم‌شان داشتند؛ نمايشي كه اگر به برد منجر نمي‌شود لااقل اميدواركننده باشد. 
استقلال در سه بازي آينده رقابت‌هاي نسبتا آساني پيش‌رو دارد. ماشين‌سازي، پيكان و صنعت نفت آبادان رقباي محمود فكري و تيمش هستند. اين سه بازي و ۹ امتيازش مي‌تواند آسمان تيره استقلال را دوباره آبي و درخشان كند. در عين حال از دست دادن امتياز مقابل اين سه تيم شايد حتي مدافعان فكري را نيز از كوره به در ببرد. فعلا مشكلات زيادي در تيم وجود دارد كه بايد برطرف شود. خبر خوب البته اضافه شدن بازيكناني است كه كارت بازي‌شان دير صادر شده نظير رشيد مظاهري و محمد نادري.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون