• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4796 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲ آذر

محسن رضايي و چند نماينده به تخريب آلونك بندرعباس واكنش نشان دادند

حمايت‌هاي سياسي، وعده‌هاي انتخاباتي

«چرا خدا نمي‌شناسيد؟» اين سوال كودكي است گريان كه درحالي از ماموران شهرداري مي‌پرسد كه ظاهرا آنها آمده‌اند آلونك ۲۰متري‌شان را خراب كنند؛ سوالي لابه‌لاي عجز و التماس مادرش به ماموراني كه سقف خانه‌شان را خراب مي‌كنند؛ وقتي ماموران شهرداري بندرعباس از در و ديوار آلونك بالا مي‌روند؛ ميانه بغض و اشك و التماس كه ديوارهاي خانه را خراب نكنند. اما صداي كودك انگار به گوش ماموران نمي‌رسد. صداي مادر هم. آنها كودك را پس مي‌زنند و بي‌توجه به اينكه اين تكه زمين و اين چند پاره بلوك سيماني، تمام سهم آنهاست از دنيا، ديوار را فرو مي‌ريزند. اينجاست كه كودك با تمام وجود فرياد مي‌زند و خدايي را صدا مي‌زند و از آنچه نخستين سطر اين نوشته اشاره شد، مي‌پرسد. همان پرسشي كه ويديوي يك دقيقه و ۱۳ ثانيه‌اي كه از اين حادثه تلخ منتشر شده با آن آغاز مي‌شود. خانه سقف ندارد، يك در و يك ديوارش را كه ماموران شهرداري به ‌طور كامل تخريب كرده‌اند و در ادامه وقتي مشغول تخريب ديوار ديگر مي‌شوند، مادر خانواده انگار كارد به استخوانش رسيده، خود را ميان تخريب‌كنندگان و ديوار نيمه ‌فرور يخته آلونك قرار مي‌دهد تا مگر اين كابوس پايان يابد. باقي ماجرا ديگر در تصوير نيست. ويديو همين ‌جا تمام مي‌شود و قصه پرغصه خانواده آلونك‌نشين جنوبي، آغاز. حكايتي تلخ از خودسوزي مادري براي نجات خانه نيم‌بند و كودكاني كه جز آن چند پاره سيماني، سرپناهي ندارند. آلونكي ۲۰ متري كه سرپناه و تنها مأمن ۵ نفر بود؛ 2 زن سرپرست خانوار و 2 كودك به جز مادري 35 ساله كه حالا با سوختگي ۱۷ درصد از ناحيه دست و قفسه سينه در بيمارستان بستري است و ۴ ساكن ديگر اين آلونك ويران در خانه همسايه ساكنند كه آن هم آلونكي است كه البته هنوز ويران نشده!
 نوشدارو بعد از مرگ 
انتشار اين تصاوير ويديويي تلخ از اين حادثه ناگوار افكار عمومي را به ‌شدت تحت تاثير قرار داد. اگرچه آنها پيش از تخريب خانه‌شان و حتي هنگام تخريب آلونكشان جز «خدا» كسي را نداشتند كه فريادرسشان باشد اما حالا هر طرف سر بچرخاني، مسوولي، پشت تريبوني ايستاده و در همدردي با اعضاي اين خانه و راهكارهاي جلوگيري از تكرار اين فجايع نطق مي‌كند. چنانكه پيش از انتشار اين ويديو، كسي به ياد اصل ۳۱ قانون اساسي كه «داشتن مسكن متناسب با نياز حق هر فرد و خانواده ايراني» مي‌داند و تاكيد دارد كه «دولت موظف است با رعايت اولويت براي آنها كه نيازمندترند به‌ خصوص روستانشينان و كارگران زمينه اجراي اين اصل را فراهم كند» اما حالا همه از خطاي صورت گرفته از سوي آن ماموران شهرداري و اتفاق تلخي كه اين خانواده از سر گذراند، مي‌گويند و لزوم حمايت از آنها. مجتبي قهرماني، دادستان عمومي و انقلاب شهرستان بندرعباس چندي پس از انتشار اين ويديوي تلخ از برخورد با مسببان آن و تشكيل پرونده قضايي براي متخلفان و بررسي چگونگي بروز اين رويداد گفت و اعلام كرد كه به سازمان‌هاي حمايتي هم دستور قضايي داده شده كه به اين خانواده كمك فوري شود. ماجرا اما به همين جا ختم نمي‌شود. اگرچه اين حادثه ۲۹ آبان‌ ماه اتفاق افتاده و ۲ روز از آن مي‌گذرد و وعده‌هاي جبران و حمايت اين خانواده به كرات مطرح شده اما واكنش‌ها به اين حادثه همچنان ادامه دارد. نكته‌اي كه در بسياري از واكنش‌ها به آن اشاره شده، تخريب خانه بدون حفظ كرامت انساني، بدون در نظر گرفتن مكاني براي زندگي ساكنان اين خانه همچنين تبعيض و عدم تقسيم عادلانه قدرت و ثروت در كشور بوده است. بر همين اساس هم فاطمه محمدبيگي، نماينده قزوين و عضو فراكسيون زنان در مجلس با بيان اينكه «سرپناه زن سرپرست خانواري كه به سختي زندگي مي‌كند را خراب كرديد در حالي كه به دادش نرسيديد و جايي برايش فراهم نكرديد!» وعده داده كه به ‌صورت ويژه اين اقدام غيرانساني را در حوزه توانمندسازي زنان سرپرست خانوار از سوي مجلس پيگيري خواهد كرد. 
فاطمه رحماني، عضو كميسيون اجتماعي مجلس نماينده ديگري است كه وعده بررسي اين موضوع در كميسيون اجتماعي مجلس را داده و تاكيد كرده كه بايد با شناسايي خلأ موجود در اين موارد براي رفع آن اقدام شود. رحماني البته باور دارد كه قانون محترم است و بايد از جانب مردم رعايت شود. نكته‌اي كه البته با واكنش برخي ديگر از نمايندگان مجلس مواجه شده و ازجمله جليل رحيمي‌جهان‌آبادي، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفته است:«چقدر مسوولان اجرايي ما در اين سرزمين قانون را بد مي‌فهمند! چقدر بد اجرا مي‌كنند! چقدر قانون و مسوولان با مردم فاصله دارند!» به ‌جز رحيمي‌جهان‌آبادي، علي‌اصغر عنابستاني، نماينده سبزوار هم گفته است:«جلوگيري از ساخت و ساز خارج از ضابطه انجام وظيفه است اما آيا تامين حداقل سرپناه براي يك خانواده محروم وظيفه نيست؟!‏ چرا نمي‌توانيم بفهميم كه مي‌شود ابتدا براي اين خانواده فكري كرد سپس بناي غيرمجاز را تخريب كرد؟!‏ همين كاري كه حالا بعد از اين فاجعه و جريحه‌دار شدن احساسات مردم خواهيم كرد».
يك واكنش انتخاباتي
 همزمان محسن رضايي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه «ناله‌هاي اين زن و فرزندانش، روح قانون اساسي و وجدان عمومي مردم را جريحه‌دار كرد» گفته كه «آقاي روحاني روز اول آمد و گفت سرهنگ نيستم و حقوقدانم. اين چه حقوقدان و مجري قانون اساسي است كه اصل ۳۱ قانون اساسي را كه بيانگر وظايف دولت است، فراموش كرده است؟» او در حساب اينستاگرامي‌اش نوشت:«مردم امروز مي‌گويند كاش يك نفر بيايد و بگويد من رييس ‌نيستم، سربازم!» اظهارنظري صريح  آن‌ هم در حالي كه همزمان با زمزمه‌هاي كانديداتوري مجدد محسن رضايي در آستانه انتخابات 1400 احتمال رياست‌جمهوري كانديدايي با سابقه نظامي بيشتر از هميشه مطرح است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون