• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4796 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲ آذر

هنرمندان ايراني در آرت‌فر ابوظبي 2020

گروه هنر و ادبيات

 

رويداد آرت ابوظبي 2020 با شركت 70 گالري از سراسر جهان به صورت مجازي افتتاح شد. سايت خبري هنرآنلاين در گزارشي در اين باره مي‌نويسد: «در دوازدهمين دوره آرت ابوظبي كه از 19 تا 26 نوامبر (29 آبان تا ششم آذر 99) در حال برگزاري است، گالري هلر از نيويورك، آثار سه هنرمند ايراني شامل ماركو گريگوريان، رضا درخشاني و عارف منتظري را در كنار آثار تعدادي ديگر از هنرمندان منطقه خاورميانه، امريكا، پرو، هند و كره جنوبي عرضه كرده است. اين گالري كه به مديريت ليلي هلر در دوبي و نيويورك فعاليت دارد، در كنار سه هنرمند ايراني آثار 9 هنرمند ديگر به نام‌هاي عبدالقادر الرييس (هنرمند اماراتي)، گريمانِسا آموروس (هنرمند اهل پرو)، طارق كريمبهوي (مجسمه‌ساز امريكايي هندي‌الاصل)، هاشل اللمكي (هنرمند اماراتي)، ميا فونساگريوِز (هنرمند امريكايي)، ران هوانگ (هنرمند كره جنوبي)، مروان شهمراني (هنرمند لبناني)، شهزاد حسن غازي (هنرمند پاكستاني) و سودارشان شيتي (هنرمند هندي) را نيز در اين دوره از آرت ابوظبي به نمايش گذاشته است. گالري هلر بيست سال پيش در نيويورك تاسيس شد و يكي از اهداف مهم آن تبادل و گفت‌وگوي هنرمندان غربي با هنرمندان خاورميانه و جنوب شرق آسيا بوده است. اين گالري از نوامبر 2015 شعبه دوبي خود را بازگشايي كرد و با 1300 متر مربع فضاي نمايشگاهي و سه فضاي نمايشگاهي مجزا به عنوان بزرگ‌ترين گالري در امارات متحده عربي شناخته مي‌شود. به تازگي نمايشگاهي از آثار رضا درخشاني نقاش مطرح ايراني در شعبه دوبي اين گالري برگزار شد. در بازديد مجازي از غرفه اين گالري در بدو ورود يكي از آثار عارف منتظري با عنوان «آيينه شماره 11» (2014) به چشم مي‌خورد كه با استفاده از آيينه، پليمر سفارشي، الگو با پوشش تيتانيوم كروم و تخته سه‌لا ساخته شده است. ابعاد اين اثر 262 در 210 در 26 سانتيمتر است. در يكي ديگر از اتاق‌هاي اين غرفه، اثري از ران هوانگ هنرمند كره‌اي خودنمايي مي‌كند كه «دوباره مي‌آيند» (2020) نام دارد و با تكنيك دكمه‌هاي كاغذي، مهره، كريستال و سنجاق روي فريم پلكسي‌‌گلس اجرا شده و ابعاد آن 242 در 252 در 15 سانتيمتر است. در بخش ديگري از اين غرفه يكي از تابلوهاي خيره‌كننده رضا درخشاني با نام «شكار طلا» (2019) به چشم مي‌خورد كه ابعاد بزرگ 5 متر در 178 سانتيمتر دارد و با تكنيك رنگ روغن و پاستل طلا روي بوم اجرا شده است. در بخشي ديگر از اين غرفه يكي از كارهاي كاهگلي ماركو گريگوريان مربوط به سال 1963 جلب‌توجه مي‌كند كه با متريال خاك و تركيب مواد اجرا شده است و ابعاد آن 85 در 41 در 6 سانتيمتر است. يكي از شاخصه‌هاي مهم هنري ماركو، علاوه بر تجاربي در فضاسازي پاپ، نزديك شدن به نوعي مينيماليسم است كه با به‌كارگيري كاهگل در برجسته‌سازي و بعدنمايي سطح اثر با تاكيد بر ماده‌اي جديد در نقاشي تجلي پيدا مي‌كند. علاقه‌مندان براي بازديد مجازي از ديگر آثار غرفه اين گالري در آرت ابوظبي مي‌توانند اين لينك را دنبال كنند.
اما در كنار گالري هلر از نيويورك و دوبي، گالري خاك از ايران هم به عنوان يكي از مهم‌ترين گالري‌هاي منطقه، آثار شش هنرمند ايراني را در اين دوره از آرت ابوظبي به نمايش گذاشته است: كوروش شيشه‌گران، گلناز فتحي، مسعود اخوان جم، ماندانا مقدم، مجتبي رمزي و نرگس هاشمي. در بازديد مجازي از غرفه اين گالري در بدو ورود اثري به نام «گلدان» (2017) از كوروش شيشه‌گران جلب‌توجه مي‌كند كه ابعاد آن 95 در 60 سانتيمتر و با تكنيك اكريليك روي كاغذ اجرا شده است. در اين اثر هنرمند همچون كارهاي گذشته‌اش در پي كشف قابليت‌هاي بصري خط‌هاي نواري بر زمينه سفيد است. گاه از اين خطوطِ درهم، فيگوري گره‌خورده يا شبه‌شمايلي پيچيده ساخته مي‌شود و گاه به تمامي، به يك بيان انتزاعي مي‌رسد. در يكي ديگر از اتاق‌هاي مجازي اين غرفه، اثري بدون عنوان از نرگس هاشمي ديده مي‌شود كه ابعاد آن 100 در 140 سانتيمتر و با تكنيك ماركر روي كاغذ اجرا شده است. داخل غرفه اثري بدون عنوان (2014) از ماندانا مقدم ديده مي‌شود كه با استفاده از آيينه اجرا شده و ابعاد آن 120 در 81 در 4 سانتيمتر است. چهار اثر بدون عنوان از گلناز فتحي نيز در بخش‌هاي ديگر غرفه به چشم مي‌خورد. دو مجسمه برنزي از مجتبي رمزي با عناوين «چارقد چل تكه ملكه آس» و «بودن» و مجسمه‌اي از مسعود اخوان جم از ديگر آثار اين غرفه است. 
در دوازدهمين آرت ابوظبي در كنار گالري هلر و خاك، گالري‌هايي از كشورهاي فلسطين، هند، كره جنوبي، امارات متحده عربي، انگلستان، فرانسه، امريكا، اسپانيا، سنگال، تونس، چين، عربستان، تركيه، آلمان، روماني، لبنان و اوگاندا حضور دارند. بازديد مجازي آرت ابوظبي 2020 و تماشاي غرفه‌هاي گالري‌هاي شركت‌كننده در اين رويداد هنري با مراجعه به لينك https://www.abudhabiart.ae/ به صورت 360 درجه براي علاقه‌مندان امكان‌پذير است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون