• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4796 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲ آذر

مكان‌يابي كارخانه قند در جوار چغازنبيل از ابتدا اشكال داشته است

گروه اجتماعي | وزارت ميراث‌فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در واكنش به وضعيت چغازنبيل و پيگيري آن توسط روزنامه اعتماد نسبت به يكي از مطالب منتشرشده در اين روزنامه موضع گرفت و توضيحاتي به شرح زير داده است كه به امضاي عليرضا باي مدير روابط عمومي اين وزارتخانه رسيده و در ادامه آن را مي‌خوانيد. 
جناب آقاي الياس حضرتي، مدير مسوول محترم روزنامه اعتماد
با سلام و احترام
در پي انتشار يادداشت مورخ 14/8/1399 با تيتر «پشت خشت‌هاي باستاني چغازنبيل؟» خواهشمند است توضيحات زير وفق قانون مطبوعات در اسرع وقت، در همان صفحات براي روشنگري افكار عمومي منتشر شود.
از آنجا كه ضوابط عرصه و حريم ميراث جهاني، قانون لازم‌الاجراست و اين ضوابط در سال 1385 به استاندار خوزستان ابلاغ شده، كليه طرح‌هاي اجرايي و عمراني پيرامون ميراث جهاني بايد ضمن استعلام در مرحله اوليه امكان‌سنجي مجوز لازم را كسب كنند.
ضمن اينكه عرصه و حرايم چغازنبيل جزو اراضي ملي كشور است و مطابق ضوابط حرايم آن نيز واگذاري اين زمين‌ها به شخص ممنوع است؛ بنابراين هر اقدامي كه به واگذاري طولاني‌مدت منجر شود، خلاف قوانين است.
طرح ساخت كارخانه قند فاني‌گستر فاقد مجوزهاي اوليه بوده و از آنجا كه به‌صورت صريح در ضوابط ميراث جهاني چغازنبيل، واگذاري دايم يا تسطيح اراضي، ساخت كارخانه و احداث صنايع سنگين ممنوع است، بنابراين از ابتدا مكان‌يابي طرح اشكال داشته است.
به‌علاوه عمليات ساخت كارخانه قند با پيگيري پايگاه ميراث جهاني چغازنبيل و هفت‌تپه، از ارديبهشت سال 98 متوقف است و از آن تاريخ تاكنون هيچ تحركي دال بر تسطيح يا ساخت و ساز توسط مجري در منطقه صورت نگرفته است.
پس از پيگيري‌هاي جامع مجموعه اداره ‌كل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان و پايگاه ميراث جهاني چغازنبيل، در نهايت طي جلسه حمايت از طرح‌هاي سرمايه‌گذاري خوزستان، باتوجه به لزوم احترام به قوانين عرصه و حريم ميراث جهاني، استاندار خوزستان دستور جابه‌جايي محل كارخانه قند به خارج از حرايم ميراث فرهنگي را صادر كرد؛ علاوه بر اين، حرايم ميراث جهاني نيز توسط گارد يگان حفاظت مدام پايش مي‌شود.
از سوي ديگر ميراث جهاني چغازنبيل به واسطه محيط پيرامون و ميراث تاريخي ـ طبيعي در اطراف آن شناخته شده و اين محيط بكر طبيعي با همه نمودها و مظاهرش جزو ارزش‌هاي برجسته جهاني شناخته‌شده اين اثر است و تعدي و تعرض به اين حرايم و از بين بردن ميراث طبيعي همخوان با ميراث فرهنگي، خطراتي همچون از بين رفتن همه گونه‌هاي جانوري و گياهي منحصربه‌فرد آنجا خواهد داشت.
محيط طبيعي پيرامون ميراث جهاني شهر اونتاش نپريش (چغازنبيل) به عنوان منظر متصل به اثر داراي ارزش‌هاي زيست‌محيطي و تاريخي طبيعي خاص خود است كه بايد حفظ و نگهداري شود، سازندگان اثر جهاني چغازنبيل از بهترين مكان‌يابي با استفاده منطقي از عوارض طبيعي براي ماندگاري و شكوه هرچه بيشتر مجموعه كوشش كرده‌اند و امروز ما بايد با حفاظت از عوارض طبيعي منطقه، اين توالي را حفظ كنيم. از اين‌رو سازمان‌هاي منابع طبيعي و محيط زيست براي حفاظت از منطقه كه داراي ظرفيت‌هاي فراواني همچون جنگل‌هاي طبيعي كرانه دز، منطقه حفاظت‌شده و شكار ممنوع كرانه رودخانه دز و هزاران گونه بكر و در معرض خطر گياهي و جانوري است، بايد به موضوع جابه‌جايي محل كارخانه ورود كنند و از هرگونه خدشه به محيط‌زيست تاريخي طبيعي محدوده طاقديس سردارآباد جلوگيري به عمل آورند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون