• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4802 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۹ آذر

از روز ملي موسيقي تا انتشار «سمفوني‌هاي تهران»

مزايده آلبوم امضا شده جان لنون براي قاتلش

گروه هنر و ادبيات

 

روز ملي موسيقي كجاي تقويم خواهد بود؟

در حالي كه همچنان تقويم ملي كشور از عنوان روز ملي موسيقي خالي است، گويا اختلافات بر سر اينكه چه روزي به اين هنر مهم كه در تقويم اختصاص داده شود، پابرجاست. خانه موسيقي براي نام‌گذاري روزي در تقويم با عنوان «روز موسيقي»، اعلام كرده كه در ابتداي مهر ماه با ارسال نامه‌اي به وزير ارشاد، درخواست كرده تا اول مهر مصادف با زادروز محمدرضا شجريان، به عنوان روز ملي موسيقي نام‌گذاري شود؛ پيش از اين نيز درباره مناسبت تولد فارابي چنين پيشنهادي داده شده بود كه البته تصويب نشد. ناگفته نماند در اين ميان و در روزهاي گذشته نامه‌اي خطاب به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در فضاي مجازي و بعضي از رسانه‌ها منتشر شده بود كه پيشنهاد ثبت تولد ابونصر فارابي به نام روز ملي موسيقي را مطرح مي‌كرد.
بايد ديد در آينده كدام روز تقويم با عنوان موسيقي گره خواهد خورد البته به شرط آنكه اين اختلافات، بهانه‌اي براي حذف مساله نشود.

كرونا و موسيقي
اگر چه همه‌گيري كرونا بسياري از فعاليت‌هاي جمعي هنري را لغو كرد؛ اما برخي برنامه‌ها و كنسرت‌ها به صورت مجازي برگزار شده يا مي‌شوند. براي مثال در چند روز اخير آيين يادبود زنده‌ياد حسين دهلوي، پيشكسوت حوزه موسيقي روز جمعه هفتم آذر ماه به صورت آنلاين برگزار شد. فستيوال «جايزه رضا كروريان» نيز قرار است در سال جاري به صورت آنلاين برگزار ‌شود و همچنين كنسرت «شب ايراني ۱۱» كه در تاريخ 9. 9. 99 برگزار مي‌شود.

اثر تازه گروه شمس با آهنگسازي كيخسرو پورناظري
سهراب پورناظري با انتشار يك فيلم در صفحه اينستاگرام خود از ضبط تازه‌ترين اثر گروه «شمس» خبر داده كه بناست به آهنگسازي كيخسرو پورناظري و با صداي همايون شجريان اثر تازه توليد كند، تهمورس پورناظري نيز در اين كار به عنوان نوازنده نقش‌آفريني مي‌كند.

انتشار «سمفوني‌هاي تهران»
اولين اثر از آلبوم «سمفوني‌هاي تهران» توسط محمدرضا درويشي و شاهين فرهت ساخته شده‌ است. اين اثر منتشر شده «سوئيت سمفوني آوازي» نام دارد كه با شعري از محمدعلي چاووشي و آواز حميدرضا نوربخش ارايه شده؛ مديريت موسيقي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران با هدف اشاعه و نشر موسيقي هنري و قرار دادن در دسترس عموم علاقه‌مندان هنر موسيقي اقدام به بازنشر آثار كرده است.

مزايده آلبوم امضا شده «جان لنون» براي قاتلش
ايسنا به نقل از فيگارو نوشته آلبوم موسيقي از جان لنون خواننده و ترانه‌سراي مشهور انگليسي و همسرش يوكو اونو كه ساعاتي پيش از مرگش براي قاتلش امضا شده بود در يك حراجي با قيمت پايه ۴۰۰ هزار دلار به مزايده گذاشته مي‌شود. جان لنون هشتم دسامبر سال ۱۹۸۰ در مقابل خانه‌اش در منهتن به ضرب گلوله توسط مارك چپمن كشته شد. اين نخستين‌باري نيست كه اين آلبوم به فروش گذاشته مي‌شود. اين آلبوم اولين‌بار در سال ۱۹۹۹ به قيمت ۱۵۰ هزار دلار به فروش رفت و بار ديگر در سال ۲۰۱۰ به قيمت ۸۵۰ هزار دلار توسط يك فروشنده ناشناس فروخته شد. مارك چپمن در حال حاضر دوران محكوميت خود را در زندان سپري مي‌كند. در سال ۲۰۱۸ درخواست آزادي مشروط مارك ديويد چپمن براي دهمين بار پياپي از سوي دادگاه نيويورك رد شد. لنون به‌ همراه «پل مك‌كارتني» يكي از موفق‌ترين ترانه‌سرايان قرن بيستم به حساب مي‌آيد. زماني كه در سال ۱۹۷۰ گروه «بيتل‌ها» از هم پاشيد، او به صورت انفرادي حرفه‌اش را ادامه داد.

موسيقي نواحي
شوراي عالي ارزشيابي هنرمندان كشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، گواهينامه درجه يك هنري را به دليل سال‌ها تلاش و كوشش در عرصه موسيقي نواحي و آواز محلي خراساني به حسين عزيزي‌پور، خواننده و هنرمند پيشكسوت موسيقي مقامي شهرستان قوچان اعطا كرد.
رها فريدي (پژوهشگر موسيقي نواحي و كارگردان سينماي مستند) كه به تازگي مستند «چي‌چكا» روايتي از زندگي ابراهيم منصفي را روانه اكران كرده بود كه در نوشتاري به يكي از موسيقي‌هاي اصيل بندر مي‌پردازد. گروه جهله و ساز و آوازي كه از قديمي‌هاي خطه بندرعباس شكل گرفته، در ويديويي ثبت و ضبط شده است. فريدي در اين باره نوشته است: «ضبط آهنگ‌هايي از موزيسين‌هاي بندرعباسي زيرعنوان «گروه جهله» را از سال هشتادوسه آغاز كردم. سال اول در خانه احمد روان، سال بعد در پيپه‌سراي‌ هنر و سال‌هاي بعدي در خانه‌ موسي (پژوهشگر موسيقي) بودم و با ميكروفن‌هايم سفر مي‌كردم در جست‌وجوي موزيسين‌هاي شنيده نشده كه معرف‌شان باشم به دنيايي انباشته از نام‌هاي تكراري چند تن كه شانس پخش داشته‌اند. به جهله كه رسيدم، جواني بيست‌وسه‌ساله بودم و پرشور. عاشق موسيقي و كنجكاو فرهنگ اجدادي‌ام. پس از اولين ضبط هر سال پاييز به بندر سفر كردم و هر سال نواهاي بيشتري ضبط كردم كه گرما و صميميت‌شان در همان محل زندگي‌شان معنا داشت و شايد اگر هم به استوديوهاي مجهز دسترسي مي‌يافت گرمي و نرمي‌شان، سرد و خشك مي‌شد.»/ ايلنا
وبينار «تاملي بر نواهاي مادرانه» در كازرون برگزار شد؛ معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه سلمان فارسي شهرستان كازرون، در اين وبينار با موضوع «تاملي بر نواهاي مادرانه در فرهنگ عامه»، به بررسي گوشه‌هايي از داده‌هاي لالايي، به عنوان يكي از مهم‌ترين نواهاي مادرانه در فرهنگ‌هاي مختلف خصوصا در فرهنگ عامه ايرانيان پرداخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون