• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4807 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۵ آذر

نقد گفت‌وگوي تلويزيوني قاليباف

عليرضا خامسيان

گفت‌وگوي تلويزيوني آقاي قاليباف به بهانه روز مجلس كه البته هيچ اثري از گزارش عملكرد ۶ ماهه مجلس يازدهم در آن ديده نشد بيشتر تلاش براي مصادره آينده پساترامپ بود.

بي‌شك اين‌گونه سخنوري به سياست داخلي و انتخابات ۱۴۰۰ مربوط است.
به اعتقاد نگارنده در تحولات پيش‌رو دو وضعيت قابل تصور است؛ ۱-وضعيت ترامپي و تحريم، ۲- وضعيت جديد و رفع تحريم.
با توجه به نوع سياست‌ورزي اهالي تحريم در داخل كشور پس از انتخابات امريكا هدف آنها اين است كه مي‌خواهند اوضاع احتمالي جديد رفع تحريم را به نفع خود مصادره كنند به همين دليل به نظر مي‌رسد در ۱۴۰۰ همچنان تحريم و ضد تحريم بر سازنده سياست جنبشي در ايران باشد. اما در اين بين عملكرد نمايندگان مجلس يازدهم در مقايسه با عملكرد نمايندگان اعضاي فراكسيون مجلس دهم در نحوه برخورد با موضوعات مهم مربوط به منافع ملي مي‌تواند نكات قابل تاملي را براي افكار عمومي روشنگري كند: 
- برخلاف كساني كه مصالح و منافع كشور را گروگان منافع شخصي و جناحي خود گرفته‌اند، در جبهه اصلاحات و فراكسيون اميد اعضاي اين فراكسيون بارها از آبرو و حيثيت خود به خاطر كشور و منافعش عبور كرده بودند.
-مطمئنا بدنه فهيم اجتماع، از‌ سكوت استراتژيك اصلاح‌طلبان و هياهوهاي رقيب، تفاوت مباني گفتماني را به خوبي تجزيه و تحليل مي‌كند.
-اصلاح‌طلبان به خاطر مصالح ملي از حقوق خود در ساحت‌هاي مختلف گذشته‌اند، (به قيمت نگراني جامعه حامي و اصلاح‌طلبان در سطوح مختلف) اما جريان مخالف اصلاحات به خاطر دستمال منافع جناحي خود حاضر است قيصريه منافع ملي را به بن‌بست بكشاند.
-تفاوت بنيادين گفتمان اصلاحات و مخالفان اصلاحات آن است كه اصلاح‌طلبان، قدرت و سياست را براي تامين منافع ملت و كشور مي‌دانند، اما جريان رقيب اصلاحات اولويت را به قدرت و سياست خودشان مي‌دهند و بر عواقب به اين رويه التفات ندارند.
-فراكسيون اميد در مجلس دهم سعي كرد بدون هياهو و بازنمايي به نفع جريان اصلاح‌طلب، لوايح و طرح‌هايي قوي تصويب كند. امروز اهميت كار مجلس دهم و از خودگذشتگي جريان اصلاحات و اعضاي فراكسيون اميد، با مقايسه با عملكرد دوستان مجلس يازدهم به وضوح نمايان شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون