• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4837 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۰ دي

درباره جديدترين پديده سرمربيگري در فوتبال ايران

آرام و بي‌حاشيه در مسير موفقيت

علي ولي‌اللهي

 

هفته پنجم ليگ برتر عليرضا منصوريان سرمربي تراكتور از سمت خود اخراج شد. اين اخراج جنجال‌هاي زيادي هم به همراه داشت. عليمنصور در برنامه فوتبال برتر زنوزي مالك باشگاه و همكارانش را به باد انتقاد گرفت. بعد از آن مديران باشگاه تبريزي بيانيه‌اي عليه سرمربي سابق خود منتشر كردند و خلاصه دعوا بالا گرفت. در آن هياهو مسعود شجاعي كاپيتان سابق تيم ملي و كاپيتان فعلي تراكتور به صورت موقت روي نيمكت تراكتور نشست. اين درست يك روز قبل از بازي تي‌تي‌ها با همشهري و هم‌مالك خود در هفته ششم يعني ماشين‌سازي بود. 
زماني كه منصوريان تبريز را ترك كرد، تيمش 6 امتياز از 5 بازي اندوخته بود. تنها يك برد داشت و البته فقط يك بار هم بازنده از زمين خارج شده بود. همان موقع كه مسعود شجاعي سرمربيگري را پذيرفت، صحبت از چند مربي ايراني و ايراني-  خارجي سرشناس براي حضور روي نيمكت تراكتور مطرح شد. افرادي نظير الكس نوري يا ساكت الهامي و محمد تقوي و چند نفر ديگر. هواداران با توجه به سبقه‌اي كه از زنوزي و افراد زيرمجموعه‌اش سراغ داشتند، گمان مي‌كردند هر روز ممكن است شجاعي دوباره به شغل قبلي‌اش برگردد و بازي‌اش را بكند. بازي تراكتور و ماشين برگزار شد و تيم تحت هدايت شجاعي توانست با يك گل ديرهنگام سه امتياز بازي را دشت كند. همين باعث شد كه توجهات كمي به سمت سرمربي جديد تيم برگردد. 
در فاصله هفته ششم تا هفتم گمانه‌زني‌ها براي انتخاب سرمربي تراكتور بالا گرفت. با اين حال شجاعي در ديدار تيمش مقابل پيكان هم روي نيمكت تراكتور نشست. بازي با پيكان محكي جدي براي شجاعي به حساب مي‌آمد، چراكه مقابله با تيم‌هاي تحت هدايت مهدي تارتار هميشه براي هر تيمي سخت است. تراكتور در اين بازي با يك نمايش درخشان سه بر يك پيروز شد تا شجاعي دومين بردش در قامت سرمربي را نيز در دومين بازي تجربه كند. بعد از اين برد شرايط به نحوي تغيير كرد كه برخي اين سوال را مطرح كردند كه چرا تراكتور با شجاعي ادامه ندهد؟ احتمالا اين سوال را مديران و مخصوصا مالك تراكتور هم از خود آنها پرسيدند و به يك جواب مشخص رسيدند، اينكه با شجاعي فعلا ادامه بدهند. 
سومين بازي شجاعي يك باخت تلخ براي آنها به همراه داشت. تي‌تي‌ها دو بر يك مقابل صنعت نفت، يكي از تيم‌هاي آماده ليگ امسال شكست خوردند. همان برهه بود كه منصوريان آن جنجال را به راه انداخت و زنوزي پاسخ داد. مالك تراكتور در گفت‌وگو با سايت رسمي تراكتور علاوه بر اينكه حسابي از خجالت منصوريان و ميثاقي مجري برنامه فوتبال برتر درآمد، گريزي هم به حضور شجاعي روي نيمكت تيمش زد و حسابي از سرمربي و كاپيتان تيمش تعريف كرد. زنوزي گفت: «آقاي مسعود شجاعي فعلا مربي موقت تراكتور است. همه مي‌دانيم كه شجاعي هيچ وابستگي به تيم‌هاي ديگر ندارد و محصول خود تراكتور است. بايد او را حمايت كنيم. مي‌بينم كه مردم چقدر از او حمايت و دلبري مي‌كنند! اميدوارم بتوانيم شجاعي را راضي كنيم تا اين پست را قبول كند. او فعلا رضايت كامل نداده است. از هواداران خواهش مي‌كنم حمايت كنند تا شجاعي سرمربي تيم شود.» او در ادامه افزود: «شجاعي بازيكن بزرگي بوده و مربي بزرگي هم مي‌شود. اگر شجاعي قبول كرد سرمربي باشد، بايد با او قرارداد طولاني ببنديم و همه‌جانبه حمايت كنيم. بايد پاي نتايجش بايستيم چه نتيجه بگيرد و چه نتيجه نگيرد. بعد از بازي گذشته باوجود باخت از مسعود شجاعي حمايت شد. شعور هواداران بالاست. در سه سالي كه در تراكتور هستم چنين بازي‌اي كه در آبادان انجام شد را تا به امروز نديده بودم. با تمام احترامي كه براي بازيكنان و مربيان سابق تراكتور قائل هستم اين حرف را مي‌زنم به خصوص ساكت الهامي كه پارسال زحمت زيادي كشيد. بايد قبول كنيم بازي‌اي كه در آبادان انجام شد و در كل سه مسابقه قبل بازي متفاوتي بود. تيم در هر مسابقه رشد داشته است كه اين ما را اميدوار مي‌كند آينده روشني داشته باشيم.»
به اين ترتيب زنوزي علاوه بر اينكه از شجاعي تمجيد كرد به نوعي اين اطمينان را داد كه فعلا خبري از سرمربي جديد نيست. اين رويه البته برخلاف اخلاق هميشگي زنوزي بود و احتمالا او به همين خاطر در ادامه توضيحاتش پيرامون سرمربي تيم به اين نكته اشاره كرد كه مربيان قبلي به سرعت جايگزين مي‌شدند، چون روند اميدواركننده‌اي نداشتند، اما بازي‌هاي تيم تحت هدايت شجاعي اميدواركننده است. بعد از آن تراكتور در دو بازي بعدي صاحب يك تساوي‌ مقابل شهرخودرو و يك برد خارج از خانه مقابل ذوب‌آهن شد. يعني شجاعي در 5 بازي اول متوسط امتياز دو در هر بازي را به ثبت رساند و تيمش را 16 امتيازي كرد. تراكتور با همين امتيازات به جمع مدعيان و بالانشينان جدول پيوست. 
اگر مسعود شجاعي بتواند روي نيمكت داغ تراكتور دوام بياورد جمع مربيان جوان حاضر در ليگ برتر امسال جمع‌تر مي‌شود. شجاعي تا اين جاي كار ثابت كرده همان‌طور كه در دوران فوتبالش خيلي بي‌حاشيه و بدون هياهو مسير موفقيت را طي كرد و به فوتبال اسپانيا هم رسيد، مي‌تواند در مربيگري هم پيشرفت كند.
 اين شجاعي همان مسعودي است كه يك روز با موهاي فشن روي جلد روزنامه‌ها رفت و به شهرت رسيد، ولي ترجيح داد به جاي پيوستن به يكي از دو تيم پايتخت براي تثبيت شهرتش، به فوتبال اروپا برود؛ حتي اگر اين دوري باعث شود او هيچ ‌وقت تبديل به فوتباليست خيلي محبوبي در ايران نشود.
 شجاعي آنقدر بي‌حاشيه است كه حتي وقتي از يكي از هواداران تراكتور سيلي خورد هم حاشيه‌اي براي تيمش نساخت. او وقتي بعد از سال‌ها از تيم ملي كنار گذاشته شد هم حرفي نزد. بدون شك اين بي‌حاشيه بودن در كنار تجربيات فني او از كار كردن با چند مربي بزرگ دنيا و ديدن فوتبال روز جهان مي‌تواند شجاعي را به يك مربي موفق تبديل كند. تنها چيزي كه اين وسط باقي مي‌ماند، وفادار ماندن زنوزي به پيماني است كه با شجاعي بسته. اينكه مالك متمول تراكتور بعد از دو يا سه باخت تحت تاثير جريانات هواداري و زمزمه‌هاي آدم‌هاي دور و برش دوباره نيفتد دنبال جان توشاك‌ها و توني اليويرا‌ها و ساير مربيان پا به سن گذاشته ايراني بهتر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون