• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4841 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ دي

دبير شوراي نظارت خواهان پرهيز صدا و سيما ازنشر خرافه شد

پوزش‌خواهي به ‌سبك كاظم صديقي

كاظم صديقي از اظهاراتش درباره باز شدن چشمان آيت‌الله مصباح‌يزدي هنگام غسل، عذر‌‌خواهي كرد و آن را غير دقيق خواند. امام جمعه موقت تهران چند روز پيش در يك برنامه صداوسيما گفته بود كه «غسال آيت‌الله مصباح روايت كرده كه هنگام غسل او، ديده كه آيت‌الله مصباح چشمان‌شان را باز كردند، نگاهي مهربانانه‌اي كرد و دوباره چشمانش را بست.» اين اظهارات صديقي روي آنتن تلويزيون رسمي جمهوري اسلامي مطابق انتظار با واكنش انتقادي گسترده افكار عمومي، بعضي چهره‌هاي سياسي و حتي مسوولان و علي‌الخصوص روحانيون مواجه شد؛ روحانيوني كه مانند مسيح مهاجري، مديرمسوول روزنامه جمهوري اسلامي طرح چنين مسائلي را آن‌هم نه در محفلي كوچك كه در يك برنامه سيماي جمهوري اسلامي، «خطاي راهبري» و داراي «عوارض سنگيني براي اين نظام و اسلام» مي‌دانستند يا مجيد انصاري كه به عنوان يكي ديگر از منتقدان جدي طرح چنين روايتي، معتقد بود هر كس چنين چيزي را بشنود، خنده‌اش مي‌گيرد و برهمين اساس پرسيد: «چطور توقع داريم با پخش اين نوع حرف‌هاي بي‌پايه و اساس جوانان نسبت به دين و روحانيت جذب شوند؟!» اين عضو اصلاح‌طلب مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه متاسفانه دينداري جوانان و مردم از ناحيه گفتار و رفتار نسنجيده ما عمامه به سرها به اندازه كافي آسيب ديده، از صديقي خواهش كرد كه با اين نوع كشف و كرامات درست كردن‌ها آسيب بيشتر به دين مردم نزده و دين و روحانيت را مضحكه خاص و عام نكنند. ماجرا اما به يك واكنش و دو واكنش و حتي به واكنش به شخص صديقي ختم نشد. علاوه ‌بر گوينده اين جملات، نوك پيكان انتقادات، عملكرد صداوسيما در پخش چنين برنامه‌هايي و البته واكنش مجري برنامه كه «عجب»گويان سر به نشانه تاييد روايات مطرح شده تكان مي‌داد را هم نشانه گرفت. چنانچه مسيح مهاجري مسووليت اين خطاي راهبردي را برعهده مسوولان رسانه ملي دانست و تاكيد كرد كه آنها بايد حداقل سه اقدام جدي و قاطع براي جلوگيري از تكرار اين قبيل ضايعات به عمل آورند. «استفاده از كارشناسان مطمئن و مسلط بر معارف اسلامي»، «استفاده از مجرياني كه با مباني ديني آشنا باشند و به جاي به‌كار بردن كلماتي كه نشان‌دهنده تاييد خطاهاست، كارشناس خاطي را مورد سوال قرار دهند» و «خودداري رسانه ملي از پخش زنده برنامه‌هاي حساسي كه با اعتقادات مردم سروكار دارند» از جمله اقداماتي بود كه مديرمسوول روزنامه جمهوري در يادداشتي كه در واكنش به اين برنامه و سخنان صديقي نوشته بود، به آن اشاره كرده بود. 
دبير شوراي نظارت بر صدا و سيما هم با مسيح مهاجري هم‌عقيده است؛ محمدحسين صوفي هم «پخش برنامه‌هاي ضبطي و توليدي» را راهكاري براي جلوگيري از چنين اتفاقاتي دانست و به مدارا توضيح داد: «ما قبلا توصيه‌هايي به سازمان صداوسيما كرده‌ايم؛ اول اينكه كمتر برنامه زنده داشته باشند و ترجيحا برنامه‌هاي گفت‌وگو محور، ضبطي و توليدي باشد. در اين صورت كارشناسان مي‌توانند برنامه را ببينند و هرگونه ايراد و اشكالي را اصلاح كنند. چنين برنامه‌هايي ايراد كمتري دارند.» او درست مانند مسيح مهاجري راه‌حل دوم را استفاده از مجريان آموزش‌ديده اعلام كرد: «مجري‌ها بايد آموزش لازم را ببينند. صداوسيما بايد متناسب با مهمان، موضوع برنامه و فهم و درك مخاطب از مجريان مسلط‌تري استفاده نمايد. نكته ديگر اينكه حتما قبل از برنامه بايد پروتكل‌ها و قوانين به مهمانان برنامه گفته شود.» دبير شوراي نظارت بر صداوسيما تاكيد كرده كه با توجه به اينكه صداوسيما يك رسانه ملي و مورد توجه آحاد جامعه، به ويژه جوانان و نخبگان است، بايد از هر آنچه سبب خرافه‌پرستي مي‌شود، پرهيز كنند و بيشتر بحث‌هاي علمي و عرفاني مورد تاييد بزرگان را به نمايش بگذارد.
اين همان نكته‌اي است كه كيهان هم براي ورود به بحث پرحاشيه اظهارات صديقي درباره غسل آيت‌الله مصباح به آن اشاره و تاكيد كرده كه «مراتب معنوي و درجات عالي آيت‌الله مصباح‌يزدي بسيار برتر از آن است كه براي اثبات، به نمونه‌ها و نقل مواردي از اين دست نياز داشته باشد.» حسين شريعتمداري كه خود را از «ارادتمندان» به صديقي مي‌نامد، در يادداشت روز گذشته خود نوشت: «نقل ماجراي مورد اشاره بي‌آنكه ايشان (صديقي) بخواهد نه فقط تكريم و تجليل از حضرت آيت‌الله مصباح نيست بلكه جفا در حق آن استاد بزرگ و رجل گرانقدر الهي نيز هست، ضمن آنكه جفا به شخصيت خود ايشان هم تلقي مي‌شود.»
نهايتا واكنش‌ها به اين روايت مطرح شده چنان بالا گرفت و گسترده شد كه كاظم صديقي به ‌‌ناچار، دوشنبه شب در مراسم بزرگداشت آيت‌الله مصباح كه در مسجد جامع قلهك برگزار شد، بابت اظهاراتش عذرخواهي كرده و توضيحاتي ارايه كند: «از روح بلند علامه مصباح، خانواده ايشان و مومنين كه اين سخنان موجب جسارت به آنان شد، با همه وجود عذرخواهي مي‌كنم. اولا جا نداشت كه من (درباره)كرامت آيت‌الله مصباح چنين چيزي بگويم، ثانيا مطلب دقيق نبود.» امام جمعه موقت تهران در ادامه تاكيد كرد كه «كرامت آيت‌الله مصباح كتاب‌ها، سخنراني‌ها، عمل صالح و فرزندان صالح ايشان است. علامه مصباح با آنكه فيلسوف و فقيه بود و شهرت جهاني داشت در برابر نايب امام زمان(عج) خود را همچون سرباز كوچك مي‌ديد. اين ايثارها، ادب‌ها و تواضع‌ها كرامت است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون