• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4841 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ دي

بازار ارز به كانال 25 هزار توماني بازگشت

پيشنهاد عجيب «كره‌اي‌ها» براي بازگرداندن پول‌هاي بلوكه شده

گروه اقتصادي|يك روز پس از مذاكرات رييس كل بانك مركزي با هيات اعزامي از كره جنوبي بر سر منابع مالي بلوكه شده ايران در اين كشور، اطلاعات تازه‌اي از اين نشست به بيرون درز كرده است. گويا هيات كره‌اي به سرپرستي چوي جونگ كان، قائم مقام وزير امور خارجه كره جنوبي در مذاكراتي كه با رييس كل بانك مركزي داشته است پيشنهادي براي حل و فصل پول‌هاي بلوكه شده داده كه مورد قبول ايران قرار نگرفته است. ايران اعلام كرده كه از اين پول تمايل دارد براي غذا، دارو و كالاهاي مورد نياز خود استفاده كند؛ اما در مقابل طرف كره‌اي پيشنهاد تهاتر پول بلوكه شده با آمبولانس و كيت تشخيص كرونا را داده است. كالاهايي كه در حال حاضر اولويت ايران به حساب نمي‌آيد. برخي كارشناسان اين پيشنهاد طرف كره‌اي را غيرقابل قبول خوانده و معتقدند سئول هم پول ايران را دو سال بلوكه كرده و هم قصد دارد كالاي مدنظر خود را به ايران بفروشد يعني يك بازي برد- باخت كه برنده خودش است و بازنده ايران.
خبرگزاري «تسنيم» گزارش داده كه رييس كل بانك مركزي ايران در پاسخ به پيشنهاد طرف كره‌اي گفته است:«مشكل ما با ۲۰ يا ۵۰ ميليون دلار حل نمي‌شود و كره بايد ۷ ميليارد دلار ايران را به‌ همراه سود اين پول برگرداند.
ايران از اين پول تمايل دارد براي غذا، دارو و كالاهاي مورد نياز خود استفاده كند ولي كره با پيشنهادهاي واهي خود سعي در فرافكني دارد، چراكه ايران الان خود توليدكننده كيت كروناست و نيازي به كيت‌هاي كره‌اي ندارد.» روز گذشته اين اخبار تاثير نااميدكننده‌اي بر بازار ارز گذاشت. بازار تصور مي‌كرد آزادسازي اين منابع به معناي گشايش در تحريم ناشي از نقل و انتقالات است.
معامله‌گران تصور مي‌كنند كه اين مذاكرات به نتيجه مشخصي نرسيده است و همين عامل موجب شد كه ميزان فروش دلار در بازار افزايش محسوسي پيدا نكند. در معاملات پشت خطي دوشنبه شب هم دلار به بالاي 25 هزار تومان رفت تا اثر اين متغير آشكارتر شود. هر چند بازار ارز پس از شوك به بن‌بست رسيدن مذاكرات با كره‌اي‌ها، روز گذشته در ميانه كانال 25 هزار تومان براي نرخ دلار به كار خود پايان داد. 
منابع خبري مي‌گويند، ميزان منابع ارزي بلوكه شده ايران در كره جنوبي بين ۷ تا 9.5 ميليارد دلار است. رقمي معادل 3 تا 4 برابر كل درآمد حاصل از فروش نفت ايران در 7 ماهه نخست سال جاري. ماجراي آزادسازي منابع ارزي بلوكه شده ايران در ديگر كشورها از جمله كره جنوبي سال‌هاست كه مطرح است و گويا ايران مدت‌هاست از آزادسازي اين منابع نااميد شده و مي‌خواهد در مقابل آن كالا وارد كشور كند.
آن‌گونه كه رييس كل بانك مركزي چند روز قبل خبر داده، ايران اخيرا تلاش كرده بخشي از پول بلوكه شده خود در كره جنوبي را براي خريد واكسن منتقل كند اما در آخرين لحظه دولت سئول گفته ايران بايد تعهد بدهد كه فرآيند انتقال را قبول دارد، چون گويا ۱۸۰ ميليون يورو بايد از طريق بانك جي پي مورگان امريكا منتقل و با تبديل به دلار تحويل بانك سوييسي شود و ايران با اين فرآيند مخالفت كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون