• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4842 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۵ دي

واگذاري تصميم‌گيري درباره فعاليت‌هاي تئاتري به وزارت ارشاد و بهداشت

فلاحت‌پيشه: چشم‌اندازي نيست

احسان فلاحت‌پيشه با اشاره به فراهم نبودن شرايط براي اجراي تئاتر عنوان كرد اين روزها در حوزه تصوير فعال‌تر شده است. احسان فلاحت‌پيشه كارگردان تئاتر درباره فعاليت‌هاي اخيرش در دوران كرونا به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه اين روزها چشم‌انداز روشني در تئاتر وجود ندارد و با شرايط موجود نمي‌توان گروهي را دورهم جمع كرد و براي اجراي يك اثر نمايشي برنامه‌ريزي درستي انجام داد، چون معمولا تمرين‌هايي كه من براي آماده‌سازي يك اثر نمايشي دارم چندين ماه به طول مي‌انجامد كه با اين وضعيت و مشخص نبودن تكليف تئاتر نمي‌توان به اين شيوه كار كرد. وي ادامه داد: از طرف ديگر در صورت جدي شدن فعاليت سالن‌هاي نمايشي نيز تا بخواهيم اعتماد مخاطبان را جلب كنيم، زمان زيادي را از دست داده‌ايم. البته مخاطبان حرفه‌اي تئاتر و همكاران‌مان از اين وضعيت خسته شده‌اند و منتظر هستند كه فعاليت‌هاي تئاتري زودتر از سر گرفته شود، اما تنها با حضور دوستان و رفقا كه چرخ تئاتر نمي‌چرخد و بايد دخل و خرج تئاتر به هم بيايد و بازيگران نيز روي صحنه با حضور مخاطبان از لحاظ رواني اقناع شوند.
كارگردان نمايش «ازدواج آقاي مي‌سي‌سي‌پي» در پايان صحبت‌هايش متذكر شد: البته وضعيت تئاتر در دوران كرونا برايم به نوعي توفيق اجباري شده كه بيشتر در حوزه تصوير كار كنم، چون در اين مديوم راحت‌تر مي‌توان برنامه‌ريزي كرد. سال‌هاست به صورت شخصي فيلمنامه مي‌نويسم و بعضا در اختيار دوستان نيز قرار مي‌دهم، اما اين بار درصدد هستم كه به صورت جدي‌تر به اين حوزه ورود كنم و در صورت فراهم شدن شرايط، كاري را كليد بزنم. فعلا برنامه‌ريزي براي ساختن فيلم كوتاه را مدنظر قرار داده‌ام و اگر شرايط فراهم شد برنامه‌هايي براي ساخت فيلم بلند نيز دارم.
وزارت ارشاد و بهداشت تصميم بگيرند
در همين رابطه مديركل هنرهاي نمايشي گفت‌وگويي انجام داده و از واگذاري تصميم‌گيري درباره بازگشايي سالن‌هاي تئاتر به وزارت بهداشت و ارشاد خبر داده است. قادر آشنا در گفت‌وگو با ايسنا همچنين عنوان كرد كه در بازگشايي تئاتر، محدوديت ساعت 6 وجود ندارد و البته سالن‌هاي تئاتر هم همانند ديگر مكان‌ها تابع محدوديت تردد بعد از ساعت 9 هستند.
 او درباره انتقال تئاتر از دسته‌بندي مشاغل گروه 3 به گروه 2 نيز توضيح داد: بعد از برگزاري چند جلسه در وزارت كشور، خوشبختانه ستاد ملي مقابله با كرونا تصويب كرد كه تصميم‌گيري درباره فعاليت‌هاي تئاتري به عهده وزارت ارشاد و وزارت بهداشت گذاشته شود.آشنا ادامه داد: تاكنون دو جلسه در وزارت كشور داشته‌ايم و در مجموع روند را مثبت مي‌بينم و اميدوارم اين اتفاق رخ بدهد. البته قرار شد جلسه سومي را برگزار كنيم. ستاد مقابله با كرونا مصوب كرده است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با وزارت بهداشت به هر جمع‌بندي رسيدند، عملياتي بشود. به اين معنا كه همان جمع‌بندي مستقيما به ستاد مقابله با كرونا ارايه شود. مدير كل هنرهاي نمايشي افزود: با نگاه مثبت دوستان و توضيحاتي كه ما درباره مراقبت‌هاي بهداشتي در تئاتر، رعايت پروتكل‌ها و تعداد افراد حاضر در سالن‌ها داده‌ايم، اميدوارم اين اتفاق رخ بدهد.آشنا يادآوري كرد: در حال حاضر كه جشنواره تئاتر فجر با 50 درصد ظرفيت سالن‌ها، ميزبان تماشاگران تئاتر است، اما از باب احتياط، تلاش مي‌كنيم تئاتر از مشاغل گروه 3 به گروه 2 منتقل شود تا اگر خداي نكرده وضعيت تهران از نظر ابتلا به كرونا تغيير كرد و از زرد به نارنجي رسيد، تئاتر دوباره تعطيل نشود.او در پايان درباره ساعت فعاليت سالن‌هاي تئاتري نيز توضيح داد: الان الزام ساعت 6 وجود ندارد ولي سالن‌هاي تئاتر هم همچون ديگر مشاغل، بايد محدوديت‌ تردد بعد از ساعت 9 را در نظر داشته باشند و طوري برنامه‌ريزي كنند كه هم گروه‌ها و هم كاركنان سالن‌ها و تماشاگران بتوانند پيش از ساعت 9 به منزل برسند.

 


توليد آلبومي با آهنگسازي حسين عليزاده و صداي شهرام ناظري

دفتر موسيقي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در هفته دوم و سوم دي ماه مجوز ۱۸۵ تك‌آهنگ و ۱۶ آلبوم را صادر كرد. به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي دفتر موسيقي، «روشن‌تر از خاموشي» به آهنگسازي حسين عليزاده و صداي شهرام ناظري، «فصل تازه» با صداي احمد نباتي يزدي و آهنگسازي محمدرضا چراغعلي، «هم سان و هم سكوت» به آهنگسازي حسين عليزاده و نوازندگي گروه «رامبرانت تريو» از جمله آلبوم‌هايي هستند كه در اين دو هفته مجوز انتشار گرفتند. آلبوم «نوازندگان سرزمين آفتاب» شامل قطعاتي از بزرگان موسيقي كه توسط محسن قلندري نوازندگي و صدابرداري شده است نيز مجوز انتشار گرفت.
دو تك آهنگ «توبه حلاج» و «باز آمدم» با صداي وحيد تاج و موسيقي‌هاي شايان كريمي و فريد الهامي از جمله تك آهنگ‌هايي است كه در دو هفته اخير مجوز انتشار گرفتند. گزارش صدور مجوز هفتگي دفتر موسيقي هر هفته در قالب خبر منتشر مي‌شود. براي اين آثار صرفا مجوز انتشار صادر شده و زمان انتشار آن دراختيار مالك اثر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون