• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3263 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۹ خرداد

يك خبر، دو چهره/ بررسي حكم پاياني پرونده ناظم متجاوز

روز يكشنبه نتيجه دادگاه ناظم  متجاوز يك دبستان پسرانه مشخص شد. والدين چند دانش‌آموز از اين ناظم به جرم آزار و اذيت جنسي شكايت كرده بودند و دادگاهي به رياست قاضي محمدي كشكولي در دادسراي 79 تهران تشكيل شد و در نهايت اعلام شد اين ناظم، مجرم و به 100 ضربه شلاق، دو سال تبعيد و دو سال محروميت از فعاليت فرهنگي و آموزشي محكوم است. صحبت‌هايي كه مي‌خوانيد نظرات كارشناسان درباره اين اتفاق و حكم صادر شده، در گفت‌وگو با «اعتماد» است.

 


كودك‌آزاري جبران ندارد

بهمن كشاورز٭

شـرح راي دادگـاه را خواندم؛ ادعاي اوليه اين بود كه ناظم مدرسه به تعدادي از نوجوانان تجاوز كرده. اگر تجاوز را به معناي مشهور و نزديك آن در فقه و حقوق جزا حمل كنيم به مفهوم لواط است و آثار تجاوزات جنسي در حد لواط از طريق پزشكي به سهولت قابل تشخيص است و قطعا در اين مورد نيز نظر كارشناسان پزشكي قانوني جلب شده و حكايتي از وقوع لواط نداشته است. چون اگر چنين اتهامي اگر ثابت شود، حتما مجازات اعدام دارد. بنابراين با توجه به مجازات تعييني، ناچار به اين نتيجه مي‌رسيم كه آنچه واقع شده، تجاوز به معناي اخص يعني لواط نبوده و مرتكب به شلاق و حبس انفصال از خدمت محكوم شده است. صرف نظر از اينكه مجازات تعييني را كافي يا ناكافي بدانيم، اين بحث از اهميت قضيه نمي‌كاهد و آنچه در اين ميان مطرح است، لطمه رواني و عصبي است كه به اين بچه‌ها وارد شده و حتي اعدام مرتكب نيز از آن چيزي كم نمي‌كند. آن چه بايد به عنوان عبرت از اين ماجرا به ياد بماند دو مطلب اساسي است: اول اينكه داوطلبان بعضي از مشاغل كه معلمين و كساني كه با بچه‌ها كار مي‌كنند، در اين دسته قرار مي‌گيرند، بايد از جهت رواني و عصبي و جسمي و اخلاقي به‌شدت مورد بررسي و معاينه و آزمايش قرار گيرند. دوم اينكه بايد به اطفال و نوجوانان در اين خصوص آگاهي داده شود به نحوي كه از يك سو غيرعادي بودن گفتارها، رفتارها و حركات را به موقع درك كنند و از ديگر سو در نشان دادن عكس‌العمل و همچنين خبر دادن به والدين خود در اين‌گونه موارد دچار ترديد نشوند. بار اصلي در اين مورد بر دوش مادران است كه بايد فرزندان خود را در قبال رفتار غيرعادي تمامي خويشان و نزديكان- حتي نزديك‌ترين شان- پوشش دهند و آگاه كنند. لطماتي كه به كودكان و نوجوانان در نتيجه اين‌گونه اعمال وارد مي‌شود، قابل جبران نيست. مجازات كودك آزاري نسبت به كودكان و نوجوانان در كشورهاي غربي بسيار شديد است و حبس‌هاي بسيار طولاني تعيين مي‌شود. ٭   حقوقدان


يك آينده از بين رفته

ژاله شادي‌طلب٭

شخصي در جايگاه معلم، دانش‌آموزان را مورد آزار قرار داده است؛ اين يك جمله از آن جهت تلخ است كه جايگاه معلم براي دانش‌آموزان الگو خوانده مي‌شود. حالا تصور كنيد معلمي كه مرتكب اين رفتار زشت نسبت به كودكان شده تا چه اندازه دانش‌آموزان را دچار مشكلات روحي- رواني كرده است. مشكلاتي كه گذشته از تحت‌الشعاع قرار دادن تمام دوران كودكي آن دانش‌آموز، آينده او را نيز تخريب مي‌كند.
مگر مي‌شود اين قبيل رفتارها از ذهن فرد پاك شود. حالا اما مسوولان به جاي بررسي همه‌جانبه اين رفتار غيرانساني به راحتي مجازاتي را براي اين فرد در نظر گرفته‌اند كه مجازات كافي نيست؛ از شخصي در جايگاه معلم رفتاري سرزده كه حتي از يك فرد عادي جامعه هم انتظارش نمي‌رود. تبعات اين رفتار چنان است كه اعتماد پدر ومادرها به مدرسه و معلم از بين مي‌رود، كودكان در جامعه احساس ناامني مي‌كنند.
آن كودكاني كه مورد آزار قرار گرفته‌اند آسيبي ديده‌اند كه دست كمي از قتل ندارد. زندگي و آينده چند كودك از بين رفت .
٭ جامعه‌شناس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون