• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3273 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۱ خرداد

عدد نوشت

كاهش بارش باران  در درازمدت

ميزان بارش‌ها در دوره مشابه سال آبي گذشته 214 ميليمتر و دوره درازمدت 231 ميليمتر ثبت شده بود. براساس اعلام وزارت نيرو، حجم بارش‌هاي كشور از ابتداي سال آبي جاري (مهرماه 93) تاكنون به 183 ميليمتر رسيده است. اين ميزان بارش درمقايسه با دوره زماني مشابه متوسط درازمدت 21 درصد كاهش يافته است. همچنين حجم بارش‌هاي كشور از ابتداي سال آبي جاري تاكنون درمقايسه با زمان مشابه سال آبي گذشته 14 درصد كاهش نشان مي‌دهد.

خريد تضميني گندم

از آغاز برداشت گندم تاكنون، 3 ميليون و 132 هزار و 226 تن گندم مازاد بر نياز كشاورزان به صورت تضميني از گندمكاران خريداري شده است. بر اساس اعلام وزارت جهادكشاورزي، ارزش ريالي گندم خريداري شده 36 هزار و 553 ميليون ريال بوده كه تاكنون مبلغ 28 هزار و 474 ميليون ريال آن به كشاورزان پرداخت شده است. استان‌هاي خوزستان با 954 هزار و 544 تن، گلستان 751 هزار و 285 تن و فارس با 409 هزار و 679 تن تاكنون بيشترين ميزان گندم مازاد بر نياز كشاورزان را به صورت تضميني خريداري كرده‌اند. همچنين گندم خريداري شده امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 7 درصد افزايش را نشان مي‌دهد.

سهم ايران  از بازار عراق

در سال گذشته حدود 2/6 ميليارد دلار كالا از ايران به عراق صادر شد كه هر چند نسبت به سال 92 رشدي سه‌درصدي را نشان مي‌دهد اما سبب شد سهم ايران از بازار عراق تنها 10 درصد باشد. عراق تنها مبادي گمركي آزاد براي واردات انواع كالا و خدمات خود را از مرزهاي كشور ايران و كويت دارد كه با توجه به اختلافات قومي و مذهبي با اكثريت مردم حاكم در كشور كويت، اين انحصار عمدتا در بخش اندكي از جمعيت شيعه‌نشين هم مرز عراق متمركز شده است و بخش اعظم واردات از مرزهاي طولاني و امن كشورمان، ايران تامين مي‌شود.

زيان اروپا  از تحريم روسيه

موسسه پژوهشي- اقتصادي اتريش از زيان ۱۱۴ ميليارد دلاري اروپا از تحريم‌ها عليه روسيه گزارش داد. در اين گزارش آمده است در صورتي كه سياست اتحاديه اروپا در ارتباط با تحريم‌ها عليه روسيه بدون تغيير باقي بماند، اروپا از اين وضعيت ۱۰۰ ميليارد يورو يا معادل ۱۱۴ ميليارد دلار متضرر خواهد شد. بر همين اساس اين موسسه تحقيقاتي گزارش داد: در صورت باقي ماندن تحريم‌ها بر سر جاي خود، بايد در انتظار اين ضرر هنگفت بود. همچنين براساس تحليل پژوهشگران اين موسسه، با شرايط فعلي تحريم‌ها عليه روسيه، بيش از ۲ ميليون شغل در اروپا به دليل كاهش صادرات تحت‌الشعاع تحريم‌ها قرار گرفته‌اند و اثر منفي روي آنها گذاشته است.

حجم طلاي وارداتي ايران از هند در سال 2015

ايران از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون ۶۹۰ هزار دلار طلا از هند وارد كرده كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۲۵ درصدي داشته است.  آمارهاي گمركي هند نشان مي‌دهد اين كشور از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون حدود 5/18 كيلوگرم طلا به ايران صادر كرده است. ارزش صادرات طلاي هند به ايران از ابتداي سال 2015 تاكنون 690 هزار دلار اعلام شده است. به لحاظ ارزش، صادرات طلاي هند به ايران در اين مدت با كاهش 25 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. هند در ماه‌هاي ژانويه تا ژوئن 2014 بالغ بر 916 هزار دلار طلا به ايران صادر كرده بود. بررسي‌ها نشان مي‌دهد ايران از ابتداي سال 2013 تاكنون 6/4 ميليون دلار طلا از هند وارد كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون