• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3275 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲ تير

شهريار عدل عاشق ايران بود

پيكر پروفسور شهريار عدل در قطعه نام‌آوران به خاك سپرده خواهد شد

سيد محمد بهشتي٭

 

مردم ما با شخصيت علمي آقاي شهريار عدل ناآشنا نيستند، ايشان از باستان‌شناسان بسيار برجسته كشور هستند، البته ايشان عضو «ث. ان. آر. اس» فرانسه هستند اما هميشه موضوع فعاليت‌شان تاريخ و فرهنگ ايران بود، خصوصا تاريخ دوره اسلامي. فعاليت‌هاي چشمگيري داشتند، در حفاري‌هاي مناطق مختلف حضور داشتند، در بسطام، زوزن در خراسان و همچنين در هرات و بلخ. از زماني كه زلزله در بم اتفاق افتاد، او به شكل مداوم در زمينه بررسي، شناسايي و مطالعه آثار تاريخي كه در حوزه طبيعي بم وجود داشت، فعاليت كردند و اين فعاليت تا قبل از فوت‌شان ادامه داشت. غير از اين او در زمينه تاريخ هنر صاحب نظر بودند و مطالعات خيلي عميقي داشتند، از جمله كارهاي‌شان در زمينه تاريخ عكاسي است، كه در آلبوم‌خانه كاخ گلستان مطالعاتي انجام دادند و مقالات ارزشمندي نوشتند، در زمينه فيلم‌هاي تاريخي هم در زمينه قديمي‌ترين فيلم‌هايي كه در آلبوم خانه بود، ايشان مطالعات خوبي كرده‌اند و هم تلاش‌هاي ارزنده‌اي داشتند در زمينه حفظ اين آثار، كه با فيلم خانه ملي فرانسه ارتباطاتي را برقرار كردند.
 بسياري از اين فيلم‌ها در فرانسه مرمت شد و به ايران برگشت، بخش ديگري از اين فيلم‌ها همچنان در اختيارشان هست كه در حال مرمت آن هستند. در مورد فعاليت‌هاي ديگري كه در سازمان ميراث فرهنگي صورت مي‌گرفت، تقريبا مي‌توان گفت هر فعاليت ارزنده‌اي كه در سازمان صورت مي‌گرفت، ايشان يكي از اعضاي اصلي آن بود براي اينكه كمك كند به غني‌تر شدن اين فعاليت‌ها. ايشان در ثبت آثار تاريخي در فهرست جهاني، نقش مهمي داشتند. آثار ايراني مثل چغازنبيل، تخت جمشيد و ميدان نقش جهان، توسط شخص ايشان و با هزينه شخصي در سال 57 در فهرست آثار جهاني ثبت شد. ايشان با كارشناسان رشته‌هاي مختلف سازمان ميراث فرهنگي ارتباط نزديك و صميمانه‌اي داشتند.
دكتر عدل در ارتباطات‌شان بسيار صميمي بودند در عين اينكه در فعاليت‌هاي علمي بسيار جدي و دقيق عمل مي‌كردند. آراي علمي او به عنوان آرايي متقن در ميان كساني كه در حوزه‌هاي مرتبط با ميراث فرهنگي فعاليت مي‌كنند، مورد مراجعه است. به همين دليل فقدان دكتر عدل براي كارشناسان حوزه ميراث فرهنگي بسيار تلخ است و فكر نمي‌كنم به راحتي بتوانيم جاي خالي او را پر كنيم. با خانواده دكتر عدل در ارتباط هستيم و قرار است پيكر ايشان به ايران منتقل شود و در مراسمي ويژه از مقابل موزه ايران باستان تشييع شود و در قطعه نام‌آوران به خاك سپرده شوند. شهريار عدل عاشق ايران بود.
٭رييس پژوهشگاه باستان‌شناسي كشور

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون