• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۸ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3286 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۵ تير

جبهه پايداري در تدارك روزهاي بعد از توافق

آقاتهراني: كمي دلواپسيم

 

 

گروه سياسي| خيلي هم عجيب نيست كه هنوز مرتضي آقاتهراني از «دلواپسي» مي‌گويد. هر چه باشد او دبيركل مجموعه‌اي است كه به رقابت با دولتي‌ها شهره است. مجموعه‌اي كه هر مخالفتي با دولت را به نام آن سند مي‌زنند، حالا چه درست باشد و چه نباشد. جبهه پايداري و اعضايش از همان روز انتخاب حسن روحاني به عنوان رييس‌جمهوري خيلي تلاش نمي‌كردند تا ناخشنودي خود را از اين انتخاب نشان دهند. تازه از همان دو سال پيش هم از هر فرصتي براي ابراز انتقاد و مخالفت خود بهره برده‌اند. به هر حال رقابت، رقابت سياسي است و تعارف ندارد. پايداري‌ها از همان روز اول هم خيلي ميلي به مذاكره نداشتند، چه برسد به توافق. آذر سال 92 اعضاي اين مجموعه خيلي صريح مي‌گفتند كه «نشستن با شيطان افتخار ندارد و دولت هم با عكس يادگاري از مذاكرات خيلي فخر نفروشد. » اين حرف حميد رسايي در آن روزها بود. روزهايي كه شش ماه بعد از آن جريان دلواپسي در ارديبهشت سال 93 از دل طيف‌هاي منتقد و رقيب دولت ‌زاده شد. دلواپساني كه باز هم پايداري‌ها در صدر مجلس‌شان بودند. اصلا جلسات‌شان بدون چهره‌هاي عضو جريان پايداري تشكيل نمي‌شد؛ از كنفرانس‌هاي خبري متعدد گرفته تا همايش‌هاي رنگارنگ. خيلي‌ها گفتند وقتي مقام معظم رهبري بر مذاكرات نظارت دارند، جايي براي دلواپسي نيست. آنها اما راه خودشان را مي‌رفتند. راهي كه هنوز هم گويا به پايان نرسيده است، حتي در جايي كه نقطه پايان مذاكرات به روشني پديدار شده. دلواپسي‌ها هنوز ادامه دارد. دبيركل پايداري‌ها مي‌گويد خواسته‌هاي ايران از طرف مقابل در مذاكرات اتمي «شدني» نيست و به همين دليل آنها هنوز دلواپس هستند.

اين حرفي است كه ديروز از زبان مرتضي آقاتهراني بيرون آمد. جايي كه با اشاره به مذاكرات هسته‌اي ايران با كشورهاي 1+5 گفت: «خواسته ما از مسوولان سياست خارجي اين است كه توجه به خطوط قرمز داشته باشند كه دارند.» آقاتهراني در جمع خبرنگاران، اظهار كرد: «در مذاكرات بايد توجه شود كه همه تحريم‌ها به‌طور يك‌جا برداشته شود، نه اينكه ما همه‌چيز را ببنديم، ولي طرف مقابل تحريم‌ها را به طور كامل برندارد و سود ببرند، اينها شدني نيست به همين‌خاطر ما كمي دلواپسيم. »

وي تصريح‌ كرد: «بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه امريكايي‌ها نانجيبند، بيش از آنچه كه تصور مي‌شود و در اين شرايط مسوولان مذاكره‌كننده بايد خيلي حواس‌شان جمع باشد تا خدايي نكرده موردي پيش نيايد، عزت و دارايي ملت حفظ شده و نفع نظام و ملت مراعات شود و خوشبختانه مقام معظم رهبري نيز خطوط اصلي را به‌طور كامل به مسوولان اعلام كرده‌اند. »

اينها شايد در آخرين‌گام‌هاي مذاكرات قدري معنادار باشند. خصوصا بعد از خط و نشاني كه حميد رسايي، عضو اين مجموعه اصولگرا براي مذاكرات و تيم مذاكره‌كننده و دولتي‌ها كشيد و گفت كه اگر توافق نهايي به زعم آنها «عزتمندانه» نباشد دستي كه زير آن را امضا كند «مي‌شكند». حالا معلوم نيست كه اين «دلواپسي» دبيركل جبهه پايداري چقدر به آن خط و نشان حميد رسايي و دست شكستن‌هاي او ربط دارد. همين كه گفته شروط آنها شدني نيست، يعني هر توافقي كه امضا شود، از طرف پايداري‌ها رد‌شدني است و احتمالا نتيجه‌اش خيز براي شكستن دست امضا‌كننده آن.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون