• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5476 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۶ ارديبهشت

چرا حال مردم این‌گونه است؟

راه حل کوتاه مدت حل مشکلات شفاف سازی است

کمال الدین پیرموذن

حال كه مجلس شوراي اسلامي با ارايه طرحي بحران‌ساز در اوایل مجلس يازهم و با تحريك جريان خاص ضد جمهوريت موجود در ساختار قدرت ، زمینه مشکل تراشی برای احیای برجام را فراهم کرد ضروری است تا مقطع تعامل سازنده و برد- برد با دنيا و به فرجام رسيدن برجام در سال‌هاي آتي طرح يك فوريتي صرفه‌جويي ملي را تصویب کنند و در آن طرح نكات مهمي همچون كاهش 80 درصدي هزينه سفرهاي خارجي حقوق‌بگيران نظام، كاهش هزينه‌هاي همايش‌هاي داخلي و بين‌المللي ، ممنوعيت استفاده از خودروهاي دولتي براي نيازهاي شخصي، به حداقل رساندن كميسيون‌هاي بين كشورها، قطع ارز ماموريتي تمام مقامات از جمله نمايندگان مجلس، وزرا، معاونان و سران سه قوا و معاونان و مديران كل و... را در دستور کار قرار دهند. البته به نظر بنده، تمام موارد صرفه‌جويي ضروری، از اختيارات و وظايف دولت به اصطلاح انقلابي و ساده‌زيست است و از ضروريات و واجبات وظايف دولت در مواجهه با بحران اقتصاد مالي كنوني است. نمايندگان شاسي‌بلند بگير و نگير، مگر نمي‌دانند كه منابع درآمدي دولت در برابر هزينه‌ها به قدري ناكافي است كه دولت براي تامين بخشي از منابع درآمدی اش، اقداماتي همچون چاپ اسكناس و افزايش پايه پولي و نقدينگي و تورم لجام گسيخته انجام داده است و با استقراض از سيستم بانكي، پيش‌فروش و فروش نفت به قيمت ارزان و كاهش تخصیص اعتبارات عمراني و عدم حمايت از واحدهاي صنعتي و مستمري‌بگيران شاغل و بازنشسته، تابلوي روزشماري را براي پايان فعالیت های دولت فعلي در نخستین دوره در روي ميز كار خويش نصب کرده است. مگر نمايندگان مجلس یازدهم، در جريان وضع معيشتي معلمان و كاركنان دولت و كل جماعت حقوق‌بگيران جامعه و تناسب حقوق‌هاي دريافتي با هزينه‌هاي فعلي و تورم كمرشكن و افسارگسيخته نيستند؟ مگر نمي‌دانند كه چاپ اسكناس و گرفتن قرض از سيستم بانكي داخلي، تورم‌زاست؟ 

مگر نمي‌دانند كه تنها راه فوري و كوتاه‌مدت برون رفت موقت از مشكلات اقتصادي و مالي دولت، همان صرفه‌جويي در هزينه‌هاي زيانبار موجود جاري و اولويت‌بندي در هزينه‌هاي عمراني است تا بخشي از منابع دولت براي تامين هزينه‌هاي موجود جاري و يا واجد اهميت بنيادي در سياست‌هاي درازمدت آزاد شود؟
نمایندگان مجلس یازدهم که درگیر بحران های فراوانی هستید! به شما هشدار مي‌دهم كه كشور و ملت ما در اين روزگار سخت‌ترين و تنگ‌ترين شرايط اقتصادي و اجتماعي و سياسي را تجربه مي‌كنند. تورم افسارگسيخته، تنگناهاي بودجه‌اي دولت، بيكاري، گراني و بحران عدم خريد توليدات كارخانه ها در كشورمان و در خارج از كشور، ركود و ورشكستگي روزافزون صنايع، فشارهاي روزافزوني كه بر صاحبان درآمد ثابت وارد مي‌شود، بي‌عدالتي های جاري و مزمني كه از اين طريق بر بخش عظيم از مردمان و شهروندان و هموطنان به طور روزافزون وارد مي‌شود، و رويكرد برخي خواص به حيف و ميل بيت‌المال و اختلاس و رويكرد مردمان به انواع فساد و مشاغل فاسد براي گذران زندگي و سير كردن شكم خود و خانواده، اموري نيستند كه بر كسي پوشيده باشد يا نياز به ارايه آمار و مدارك داشته باشند. در همين اوضاع، همان اندك صنايعي كه از سال‌ها، بلكه دهه‌هاي قبل تكوين يافته بودند و در صورت تصويب برجام در مجلس شما و رونق اقتصاد و توليد در حدود ظرفيت اسمي مي‌توانستند بخش قابل توجهي از نيازهاي داخلي جامعه را تامين كنند بیشتر به دليل ركود بازار و بحران تقاضاهاي كالا و خدمات و تنگناهاي فروش انبارهاي‌شان مملو از كالاهاي ساخته، ولي فروش نرفته شده است. همين امر، آنها را با توقف توليد و ورزشكستگي مواجه مي‌سازد. به داد كارآفرينان و آحاد ملت برسيد! در كنار همه اين مشكلات و نقايص حاد اقتصادي ، دولت و ساختاری بسيار گسترده و پرهزينه داريم. این در حالی است که مردم تحمل بار و هزينه‌هاي دولت و مجلس و حاكميتي اين‌چنين را ندارد و ملت این هزینه ها را از موارد بحران‌زای اقتصادي و اجتماعي بحق مي‌پندارند بساط كوتاهي و بي‌كفايتي و اسراف خويش را جمع كنيد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون